(Alkemistien työpaja)
Miten totuuteen pääsee? Tämä kysymys on ollut
vuosisatojen ajan yhtä tärkeä kuin kysymys siitä, mikä on totuus ja mitkä ovat
sen kriteerit. Tieteellinen käytäntö ja maailmankuva ovat muokanneet käsitystä
totuudesta ja siitä miten siihen päästään. Ei olla luotu vain enemmän tai
vähemmän onnistuneita yrityksiä saada ”oikeaa tietoa”, vaan myös totuuden
pelisäännöt, totuusjärjestelmä. Tieteen sisällä kysymys, miten totuuteen
pääsee, on epistemologinen kysymys: ”Millainen systemaattinen menetelmä
mahdollistaa tiedon saannin?”
Jo ennen tieteen läpimurtoa kuitenkin kysyttiin, miten
totuuteen päästään. Alkemisteille tai Platonille kysymys ei ollut metodia
koskeva; kyse oli rituaaleista ja askeesista. Ihmisen, joka halusi päästä
totuuteen, täytyi läpikäydä erilaisia rituaaleja, harjoituksia. Voisi sanoa,
että myös tiedemies suorittaa rituaaleja; hänen pelisääntönsä ovat vain
vanhemman, ritualistisen pelin, alalaji. Erot ovat silti suuret ja ne eivät ole
vain siinä, miten totuus määritellään tai käsitetään. Modernissa,
epistemologisessa systeemissä subjektin ja totuuden suhde on erilainen:
subjekti on tiedon subjekti. Askeettisessa totuusjärjestelmässä subjekti on
eettinen subjekti. Silloin tietäminen ei riitä eikä totuus ole se mikä on
faktoilla todeksi osoitettu, vaan rituaalin tai taktiikan provosoima tapahtuma.
Kun teemme tällaisen erottelun, se ei tarkoita ihan samaa
kuin jos tekisimme erottelun maailmaa koskevan tiedon ja ”moraalisen totuuden”
välillä. Askeettisessakin totuusjärjestelmässä haluttu totuus voi olla totuus
maailmasta. Esimerkiksi roomalainen filosofi Demetrios ajatteli, että
tarpeellinen tieto on tietoa maailmasta. Hänen totuutensa oli tämä: ”Maailma on
yhteinen.” Se on totuus maailmasta; se ilmaisee paikkamme siinä, meidän
kuulumisen siihen. Vaikka tätä totuutta voi – ainakin jollakin tavalla – tukea
tieteellisten tietojen avulla, se on ”moraalinen” tai spirituaalinen totuus,
sillä se pyrkii vaikuttamaan subjektiin, hänen tapaansa elää.
Vaikka teemme tällaisen erottelun modernin tieteellisen
totuuden ja askeettisen totuuden välillä, se ei tarkoita, etteivät nämä
järjestelmät voisi limittyä tai sekoittua. Tarkemmin sanottuna on outoja
lintuja niin kuin Gaston Bachelard, tieteen ja tiedon filosofiaa tutkinut ajattelija.
Hän oli moderni epistemologi, joka uskoi ”tieteellisen hengen” pyrkivän
objektiivisuuteen. Tieteellisyys, objektiivisuus, vaativat hänen mukaansa
kuitenkin ”henkistä vallankumousta”, subjektin muuttumista. Bachelardin mukaan
virheiden tai erehdysten korjaaminen oli ”älyllistä asketismia”: täytyy voida
tuhota perustelemattomat vakaumukset ja ajatustottumukset itsessään, kyetä
itsekriitiikkiin, on naurettava itselleen.
Totuudet – totena pidetyt puheet – eivät ole lauseen
ominaisuuksia eikä totuuden tietäminen merkitse sitä, että tuntee todellisuuden
”sellaisenaan”. Jos joku ”tietää totuuden”, se merkitsee, että hän on seurannut
pelisääntöjä, toiminut jonkun totuusjärjestelmän sisällä. Se mitä totuus tekee riippuu siitä, millainen
järjestelmä ja millainen on subjektin ja totuuden välinen suhde kyseisessä
järjestelmässä. Filosofi, joka nostaa esiin kysymyksen totuudesta, on
harhainen, jos kuvittelee, että hän voi opettaa miten tosi ja epätosi
erotetaan. Totuutta koskevan filosofoimisen pitäisi olla enemmän kuin
epistemologiaa, tieto-oppia; sen pitäisi nostaa esiin kysymykseen liittyvät
eettiset ja poliittiset ulottuvuudet.
Joissakin kulttuureissa, valtasuhteiden verkoissa,
tahdotaan tiettyä totuutta, sillä sen avulla muokataan maailmaa, hallitaan
ihmisiä, hallitaan omaa itseä, muokataan omaa itseä, omaa elämää. Tämä totuus
koetaan – tai ainakin usein koetaan – välttämättömäksi. Historiallisesti se on
kuitenkin kaikkea muuta kuin välttämätön; se on kontingentti. Tämä ei merkitse,
ettei olisi merkityksellistä ja arvokasta, että yhteiskunnan sisältä nousee
ajattelua, kritiikkiä, joka kohdistuu illuusioon, petokseen, kaunisteluun ja
imarteluun. Tällainen ajattelu on siksikin tärkeää, että ”totuudet” voivat olla
luomassa näitä illuusioita ja sitä kautta meihin kohdistuvia mielivaltaisia
päätöksiä.
Moderni, epistemologinen totuusjärjestelmä on luonut
kaksi vaarallista illuusiota. Ensinnäkin se pitää subjektia – tiedon subjektia
– annettuna, ei jonain, joka luodaan. Tämä tekee meistä passiivisia itsemme
suhteen. Tiedon kohde, objekti, nähdään myös valmiina: se vain odottaa
löytämistä. Tätä tietoa voi käyttää hallitsemiseen, asioiden muokkaamiseen,
mutta se ei muuta meitä. Totuus on sellainen, ettei ole mieltä kysyä kysymystä:
Olenko minä todella tietämäni totuuden eettinen subjekti? Tietäminen riittää...
Ihmisten piti odottaa Nietzscheen asti kuullakseen tämän aika olennaisen
kysymyksen: Mikä on totuuden arvo?
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti