(Marcus Aurelius)
Onko hullua kysyä, mitä on syytä pitää mielessään? Jotkut
eivät halua pitää mitään mielessään, koska se on raskasta tai koska mielessä
pysyvät asiat, kuvat, ajatukset, ovat pelkästään tuskaa aiheuttavia. Ihmiset
tekevät monenlaisia temppuja nimenomaan karkottaakseen asioita mielestään: juovat
viinaa, meditoivat, juoksevat. Jotkut, varsinkin jotkut filosofit, ovat kuin
toiselta planeetalta ja sanovat, että on jotain mikä on syytä pitää mielessään.
Esimerkiksi Marcus Aurelius. Hänelle oli jotain mikä oli
syytä pitää mielessään tai silmiensä edessä. Useissa käännöksissä tästä asiasta
käytetään nimitystä sääntö, ohje tai määräys. Marcus Aurelius, joka kirjoitti
muistiinpanojaan kreikaksi käytti sanaa parastēmata.
Kyseessä on ilmaus tai lause, joka ilmaisee samanaikaisesti tärkeän totuuden
että käyttäytymisen periaatteen.
Marcus Aureliukselle tällaisia totuuksia ja periaatteita,
jotka on pidettävä mielessään on esimerkiksi vapautta koskeva parastēmata: Todellisuudessa ihminen on
vapaa, ja me olemme koko ajan vapaita muodostamaan oman käsityksemme eikä
mikään valta voi viedä meiltä tätä vapautta. Toinen parastēmata: Ihmiselle, kokijalle, eläjälle on olemassa vain yksi
todellisuuden taso tai ulottuvuus ja se on nykyhetki.
Kun kysymme, mitä olisi syytä pitää mielessään ja otamme
esimerkiksi Marcus Aureliuksen ja hänen käsitteensä parastēmata, olemme erityisen monimutkaisessa tilanteessa. Monimutkaisuus
tai vaikeus johtuu siitä, että meillä ei ole enää tätä totuuden ja
käytösperiaatteen erottamattomuutta omassa ajattelussamme. Voimme silti
kokeilla, voiko ne joissakin tapauksissa yhdistää, tuoda yhteen.
Lähtökohdaksi otan Utrechtin yliopistossa, Alankomaissa,
opettavan Kathrin Thielen artikkelin Ethics of (In)capacity: Becoming. Pidän
tätä tekstiä mielenkiintoisena lähtökohtana, koska siinä Nietzschen, Deleuze´n
ja muiden ajattelijoiden tulemisen käsitettä (becoming, esp.devenir)
lähestytään tehtävänä.
Tulemisen käsite on vanha, peräisin Herakleitokselta,
joka ajatteli, että kaikki muuttuu; mikään ei ole, vaan kaikki tulee:
kaikki virtaa. Thiele kirjoittaa, että tuleminen ei ole sanan tavanmukaisessa ontologisessa mielessä, mutta se ei
tarkoita, ettei se olisi mitään; se on liikettä ja muutosta. Olisi
epäonnistunutta kysyä ”mitä” se on, koska se ei ilmaise olemusta, vaan
liikkeen. Siksi kysymys ”mitä” (what is)
korvaantuu kysymykselle ”miten” (how to).
Näin kysymys ei asetu yläpuolelle tuomitsemaan, vaan seuraa sitä mitä etsitään
tai harjoittaa sitä. Thielen kysymys on siis: How to become? Kysymys tulemisesta muuttuu tehtäväksi, käytännöksi
ja kutsuksi (call).
En analysoi enkä esittele Thielen vahvaa ja
käsitteellisesti täsmällistä artikkelia enempää. Totean vain, että tekemällä
kysymyksestä harjoituksen, muuttamalla kysymystä, hän tekee maailmaa koskevasta
väittämästä (”kaikki virtaa”) tehtävän ja kutsun tehden näin tulemisesta jotakin
samantapaista kuin Marcus Aureliuksen parastēmata.
Voisiko tuleminen olla jotain mitä meidän olisi hyvä
pitää mielessä? Pitää mielessä muutos? Jokin on koko ajan liikkeessä,
maailmassa ja meissä. Mitä merkitsee pitää tämä mielessään? Antaa sen liikkeen
tapahtua, olla pysäyttämättä sitä, antaa sille tilaisuus. Voidaan silti sanoa
niin kuin Thiele: Tuleminen ei ole
ratkaisu, vaan ongelma; se ei ratkaise filosofian tai käytännön ongelmia ja se
voidaan nähdä näiden kysymysten uudistumisena ja uudistamisena.
Mutta tämähän ei haittaa meitä. Olemme tottuneet elämään
ongelmien kanssa, kysymään aina uudestaan, kävelemään liikkuvalla alustalla,
olemaan juurettomia... Siis on syytä pitää mielessään nämä varoituksen sanat:
Mikään ei tule pysymään paikallaan.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti