Julkaisen tämän muistiinpanon uudestaan selvyyden vuoksi, koska tämä on tuleva aihe filosofiakahvilassa. Julkaistu aikaisemmin 16.10.
( ”Jos sanalla
Eurooppa on jokin merkitys, se ei voi olla vain poliittinen eikä pelkästään
uskonnollinen ja vielä vähemmän taloudellinen. Kyse on ehkä tästä:
eurooppalainen ihminen... voi päästä totuuteensa vain kohtaamalla menneisyyden.
Vain tehden tiliä historiansa kanssa.” – Giorgio Agamben)
Eurooppa, joka ei todellisuudessa ole maanosa, vaan
niemimaa, on keksinyt itsensä. Eurooppa ei ole vain alue, vaan keksintö,
tulkinta. Kysymys Euroopasta on lähihistoriassa tullut monta eri kertaa
uudelleen esiin, uudelleen ajankohtaiseksi. Toinen maailmansota ja sen
seuraukset nostivat esiin kysymyksen rauhasta, sen mahdollisuudesta. Toinen,
vähän myöhemmin, eurooppalaisia häirinnyt ja hävettänyt asia oli tämä: Eurooppa
oli jaettu. Kun kysyn, keksivätkö filosofit Euroopan, en halua liioitella
filosofien osuutta, vaan tuoda esiin heidän osuutensa, heidän roolinsa.
Otan kaksi esimerkkiä, kaksi filosofia, jotka nostivat
esiin kysymyksen Euroopasta: Alexandre Kojève (1902-1968) ja Jan Patočka (1907-1977). Kojève syntyi
Venäjällä, sai koulutuksen Saksassa ja eli suuren osan elämästään Ranskassa. Jo
-30-luvulla hän oli erittäin vaikutusvaltainen filosofi. Hänen Hegeliä koskevat
tulkinnat ja luennot jättivät jälkensä moniin: Lacaniin, Batailleen, Sartreen,
Bretoniin, Merleau-Pontyyn jne. Yksi mahdollinen syy miksi hänen luentonsa
puhuttelivat aikalaisia oli se, että ne toivat ajatteluun konkretian teeman; se
oli irtaantumista Kantin ja uuskantilaisten abstrakteista käsitejärjestelmistä.
Konkretia paljasti ja näytti, että maailmassa kohdatut asiat eivät mahdu abstraktin
hahmottelun sisään: todellisuus ei kunnioita ajattelua.
Kojèven yksi keskeinen teema ja idea oli historian loppu.
Tämä oli tietenkin Hegelin Historiaa käsityksen mukaista: ihmisen olemassaolo
on historiallista ja se tähtää eräänlaiseen täyttymykseen, päätökseen, Absoluuttisen Hengen
toteutumiseen. Kojèven idea oli, että historia on jo päättynyt; ei ole enää
mitään odotettavaa, ei enää ideologisia taisteluita. Tämä voi vaikuttaa oudolta
ajatukselta, jos ei tunne Hegeliä, Marxia tai kristillistä teologiaa, joka on
haistettavissa ideasta. Minua ei kiinnosta ajatuksen pätevyys eikä edes sen
vaikutus myöhempiin ajattelijoihin (viimeaikaisin on Francis Fukuyaman teos,
jonka hän kirjoitti Berliinin muurin murtumisen jälkeen väittäen, että historia
on päättynyt, ja länsimainen liberalismi osoittanut olevansa kaikkein kestävin
pohja). Minua kiinnostaa Kojèven ideassa se, että se on diagnoosi
nykyisyydestä. Diagnoosin mukaan elämme jälkivallankumouksellista aikaa.
Tämä idea kainalossaan hänestä tuli toisen maailmansodan
jälkeen Ranskan talousministeriön virkamies ja EU:ta edeltäneiden Euroopan
yhteisten markkinoiden ja EEC:n (European Economic Community) suunnittelija,
yksi pääsuunnittelija. Yhteinen Eurooppa on hegeliläinen projekti, historian
lopun jälkeinen rakennelma: hanke, joka varmistaa, että se on loppu.
Tavoitteena oli taata rauha Euroopassa. Idea oli vanha. Abbé de Saint-Pierre ja
Rousseau olivat jo aikanaan esittäneet ajatuksia siitä, että Eurooppaan
luotaisiin kansainvälinen elin, joka lisäisi sillä tavalla eri maiden kauppaa,
että sota tulisi mahdottomaksi ajatukseksi.
Kojèvella on 1945 kirjoitettu mielenkiintoinen teksti,
joka ei ole filosofinen artikkeli, vaan Ranskan hallitukselle osoitettu
selvitys tai kirjelmä. Siinä Ranskaa uhkaaviksi vaaroiksi arvioidaan toisaalta
Saksaa (taloudellisessa ja siksi myös poliittisessa, ei militaarisessa
mielessä) ja joutumista mukaan kolmanteen maailmansotaan (tosin tätä vaaraa
pidetään etäisenä mahdollisuutena). Tekstissä esitetään historiallista analyysia
tilanteesta, jossa Ranska ja Eurooppa olivat. Kojèvella oli dramaattinen ote:
Eurooppa ja koko maailma oli yhtä suuren muutoksen ja mullistuksen edessä kuin
keskiajan päättyessä. Yksi keskeinen idea on, että kansallisvaltio ei ole enää
sama, yhtä kestävä pohja ja lähtökohta. Saksa hävisi sotansa, koska yritti
voittaa kansallisvaltiona, vaikka oli samalla riippuvainen miljoonien
ei-saksalaisten työstä. Oli kaksi yritystä ajatella kansallisvaltion rajojen
yli: liberalismi ja kansainvälisen sosialismin ”ihmiskunta”.
Näiden kestämättöminä pitämiensä ideoiden vastapainoksi Kojève
esittää ajatuksen imperiumista, liitosta. Mielenkiintoisesti hän kehuu Stalinia
siitä, että hän on ymmärtänyt tämän ”imperiumien todellisuuden”, ei ole
langennut trotskilaiseen utopiaan. Ranskan tilanteen, maan heikentymisen,
syyksi hän näkee sen, että Ranska on yksi ja yhtenäinen tasavalta. Ratkaisuksi Kojève ei vielä -45 esitä Euroopan
yhdistymistä imperiumiksi; hän puhuu toisenlaisesta ideasta, Latinalaisesta
Imperiumista (Ranska, Italia, Espanja).
Rautaesiripun takana, Tsekkoslovakiassa, vaikutti toinen
filosofi, Jan Patočka, joka myös esitti kysymyksen Euroopasta ja
eurooppalaisuudesta. Myös hänen filosofiset lähtökohtansa olivat Saksassa,
lähinnä Husserlin fenomenologiassa. Kysymyksen Euroopasta hän nosti kuitenkin
erityisesti -70-luvulla maan alla (häneltä oli viety luennointioikeus)
pitämissään seminaareissa, joihin osallistui useita maan intellektuelleista.
Kysymys oli peräisin hänen oppi-isältään, Husserlilta, joka esitti vuonna -35
kysymyksen: Mitä Eurooppa merkitsee tänään? Patočka luki ja tulkitsi Platonia
liittäen toimintansa siihen tilanteeseen missä hän ja hänen kumppaninsa elivät.
Eurooppa ei ollut Husserlille eikä Patočkalle vain
maa-alue, vaan henkinen tila tai arvo. Patočka luennehtii tätä henkistä
ulottuvuutta Platonin kautta; hän löytää Platonilta periaatteen, joka on
hänelle eurooppalaisuuden ydin. Tämä periaate on epimeleia tes psyches, sielusta huolehtiminen (yleisempi termi
todellisuudessa oli epimeleia heautou, itsestä huolehtiminen). Patočka
väittää, että liioittelematta voidaan sanoa: ”Sielusta huolehtiminen synnytti
Euroopan.” Kyse oli toiminnasta, jonka kautta ihminen ottaa vastuun itsensä
ohjaamisesta: se oli jotain, jonka ansiosta ihmiset ovat oikeudenmukaisia ja
totuudenmukaisia. Sokrateen dialogit olivat tätä sielusta huolehtimista; se
käynnistyi niissä ja on ollut sen jälkeen osa eurooppalaista historiaa.
Todellisuudessa Patočkan maanalainen seminaari ei ollut
tavanomaista, akateemista, filosofian opetusta. Hän ilmoitti sen jo alussa. Kyseessä
oli yritys ajatella tilannetta, jossa he olivat, ja hän näki, että jo tilanteen
ajatteleminen, tietoisuuden lisääminen, on tilanteen muuttamista. Silloin emme
ole niin naiiveja tai sokeita. Filosofoiminen pyrkii auttamaan. Se on sisäistä
toimintaa tilanteessa, jossa olemme. Eläminen vain elämisen vuoksi ei ole
mitään, silloin ei olla vielä tajuttu mitä elämä on, mikä sen tekee elämisen
arvoiseksi. Kyse on siitä, että jotkut kieltäytyvät orjuudesta ja historialla
nähdään merkitys: tavoite on tavoittaa merkitys, kohota ylemmäksi kuin pelkkä
selviytyminen.
Historian loppu ja sielusta huolehtiminen, imperiumin
luominen ja vapauden lisääminen, tuntuvat kaukaisilta, etäisiltä, kovin
erilaisilta tavoilta hahmottaa kysymys Euroopasta. Mutta näitä ideoita yhdistää
yksi asia: sekä Kojève että Patočka tekivät diagnoosia omasta ajastaan,
tilanteesta jossa he elivät. Uskon, että me olemme yhä tilanteessa, jossa
joudumme kysymään: Mitä on Eurooppa? Onko syytä kuunnella mitä filosofit
asiasta sanovat? En tiedä. Otettava huomioon, että hekin ovat puhuneet...
(Post Scrictum. Le
Monde –lehti paljasti vuonna 1999, että Kojève oli vakoillut Neuvostoliitolle
yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Jos näin, se oli aika hyvin mieheltä, joka oli
tuomittu vuonna -20 kuolemaan saippuan myynnistä mustilla markkinoilla. Patočka
osallistui Peruskirja 77 –liikkeeseeen - Charta 77 - joka kritisoi maan viranomaisia ihmis- ja
kansalaisoikeuksien loukkaamisesta. Julistuksen allekirjoittajissa oli Patočkan
lisäksi muun muassa Václav Havel ja kirjailija Pavel Kohout. Patočka kuoli
vuonna -77 useita tunteja kestäneen poliisikuulustelun seurauksena.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti