(J.W.Goethe)
"Ilo on kaikkien hyveiden äiti”, Johann Wolfgang Goethe kirjoitti. Tarkemmin
sanottuna hän kirjoitti: ”Viini ilahduttaa ihmisen sydäntä, ja ilo on kaikkien
hyveiden äiti.” F.Nietzsche, joka ei välittänyt viinistä, siteerasi vain
jälkiosaa, mutta siihen oli syvempi, filosofisempi syy kuin haluttomuus juoda. Lausahduksen
jälkimmäinen osa vastaa Nietzschen omaa ajattelua ja on hyökkäävässä suhteessa
pitkään, hartaaseen, outoon perinteeseen länsimaisessa ajattelussa.
Aikanaan ajateltiin, että hyve takaa onnellisuuden. Ateenalainen
ajattelija ja vanhatestamentillinen Job ovat eri maailmoista, heidän hyveensä
eivät olleet samat, mutta ajatusmaailmassa oli tiettyä, suhteellista
vastaavuutta. Jobinkin maailmassa ajateltiin, että hurskas, kunnollinen, mies
menestyy. Siksi – kun Job menettää kaiken (paitsi nalkuttavan vaimon), hän
suuttuu, ja hänen ystävänsä epäilevät hänen tehneen jotain väärin. Hän ei ole
tehnyt mitään väärin; Jumala on vain lyönyt vetoa Saatanan kanssa.
Vaikka myöhemmät ihmiset eivät ole jaksaneet uskoa tähän
ajatukseen hyveen ja onnellisuuden yhteydestä, se on kummitellut jossakin, kun
on hyökätty hyvettä vastaan siksi, ettei se taannut onnellisuutta, tuonut
onnea. Rohkeaa kidutettiin, kohtuullinenkin sairastui, nöyrä tapettiin, viisas
joutui perikatoon. Vaikka ei olla uskottu tähän yhteyteen, ollaan nähty ja
koettu, että on väärin hyveellisen onnettomuus ja tuska. Tällaisessa
hyökkäyksessä on kahdenlaista keskinkertaisuutta: 1)Siinä vihataan elämää.
2)Siinä on kurja käsitys onnellisuudesta; se ymmärretään joidenkin hyvien
asioiden tapahtumiseksi meille.
Itse olen puhunut aiheesta, käynyt keskustelua
menneisyyden varjojen, ajattelumme perinteen kanssa ja kirjoittanut:
”Aikanaan etiikan
päämäärä oli hyvä elämä, onnellisuus. Johdonmukaisesti ajateltiin, että hyveet
johtivat onnellisuuteen. Hyveet olivat määritelmällisesti jotain, joka takaa
onnellisuuden. Me tietysti näemme tässä rakastettavaa naiiviutta, mutta kysymys
ethoksen ja onnellisuuden yhteydestä
on mielenkiintoinen. Ehkä meidän ei tarvitse ajatella, että hyve johtaa
onnellisuuteen ja voimme ajatella, että hyve on onnellisuus, hyvä elämä, mutta
silloin meillä on uusi onnellisuuden käsite.”
http://koetinkivet.blogspot.com.es/2014/03/todellisesta-ongelmasta-vapaudesta-ja.html
Goethen ja Nietzschen ajatus ilosta hyveiden äitinä on
mielenkiintoisessa suhteessa tähän perinteeseen: se kääntää asioita
ylösalaisin. Hyve ei johda onneen, ilo johtaa hyveeseen. Heidän takanaan seisoi
filosofien prinssi Spinoza, jolle ilo oli onnellisuutta, ja onnellisuus hyvettä.
Goethen lause ei silti ole polemiikkia, sotaa; se on lausuttu
onnellisessa viininjuonnin yhteydessä, kevyesti ja hyväntuulisesti. Voi kysyä
silti vakavasti – ja mehän olemme vakavia hetkittäin – voiko lauseen ottaa
tosissaan?
Jotkut havainnot ja kokemukset maailmasta saattavat tukea
Goethen väitettä. On nähtävissä, että tietynlainen ilo parantaa meitä, tekee
mahdolliseksi anteliaisuuden, hyväntahtoisuuden, auttamisen. Näemme myös, miten
kärsimys ja kärsimyksen myötä lisääntyvä pelko tekee meistä sulkeutuvia, nuivia,
väkivaltaisia, jopa sotaisia.
Jos väite olisikin totta, voi silti olla, että kärsimys
jalostaa. Tämäntapainen ajatus on löydettävissä Nietzscheltäkin, ehkä jopa
Goethelta. Nietzsche ei silti koskaan ajatellut, että kaikki kärsimys on hyvästä,
että kaikki kärsimys jalostaa kaikkia. Kärsimyksestä huolimatta ja sen edessä
täytyy olla hyväntuulinen, säilyttää hyväntuulisuutensa; sitä oli suuruus
Nietzschelle.
Yksi syy Nietzschen merkittävyyteen oli tämä: hän näki
hyveen eri tavalla, ei universaalina, vaan yksilöllisenä. Ariston Khioslainen
sanoi: ”Hyve on sielun terveyttä.” Nietzsche totesi, että lause olisi hyväksyttävissä,
jos se muotoiltaisiin toisin: ”Sinun hyveesi on sinun sielusi terveyttä.” Tässä
oli mukana vielä se syvä lääkäri-filosofin kysymys terveydestä ja ymmärrys
siitä, ettei terveyttä sinänsä ole olemassa...
Jos ilo olisi hyveiden äiti ja leikittäisiin hetken ajan,
että tahdomme olla eettisiä, tulla hyviksi, paremmiksi, on kysyttävä: ”Miten
tulla iloiseksi?” Ja Nietzsche sanoisi ihan varmasti: ”Ei ole tietä, on sinun tiesi.”
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti