(Jean Luc-Nancy)
Filosofiakahvila jatkuu Fuengirolassa 7.4 ja 9.4. ja Torre del Marissa 8.4. Eli on myös (ainakin aluksi) torstainakin.
Filosofiakahvila jatkuu Fuengirolassa 7.4 ja 9.4. ja Torre del Marissa 8.4. Eli on myös (ainakin aluksi) torstainakin.
Yllätys on aina mahdollinen. Jos menneisyys määrittelisi
nykyisyyden, nykyisyys määrittelisi tulevaisuuden. Todellisuus ei ole annettua,
mikään ei ole välttämätöntä. Historia ei näytä miten me tulimme tähän; se
näyttää miten erilaista oli. Historian avulla voimme nähdä etäisyyden, nähdä
kaiken kuolleen, johon meillä on kuitenkin joku yhteys; tämä yhteys ei
kuitenkaan ole determinoiva, meitä määrittelevä. Ihmisten teot tuovat maailmaan
yllätyksen, sillä teot ovat luovia, ja luomuksena maailma on yllätyksellinen,
ei kokonaan, alusta loppuun määritelty.
Jos tämä kuva yllätyksen yhteydestä luovuuteen ja ihmisen
tekoihin on oikeansuuntainen, voimme sanoa jotain mielenkiintoista ihmisen
”minuudesta” tai ”itsestä”. Ihminen ei ole biologian tai oman elämäkertansa
määräämä, ohjelmoitu. Hän pystyy tekemään muutakin kuin mihin hänet on
ohjelmoitu; hän kykenee toimintaan, tekoon, ei vain reaktioon. Hän kykenee
yllätykseen, yllättämään itsensä.
Tämä kaikki synnyttää ajattelulle vaikeuden. Kun ajattelu
ei siirrä itseään mihinkään ideoiden maailmaan tai abstraktioiden maailmaan,
vaan tarttuu tapahtumaan, tavoittamaan tapahtuman tapahtumallisuuden, se
merkitsee yllätyksellisyyden tavoittamista. Ajattelun tehtävä on silloin
yllätyksellisyys, mutta se on niin usein taipuvainen tekemästä tapahtumasta
kategorian tai abstrahoimaan konkreettisesta jotain vähentäen tapahtumasta sen
tapahtumallisuuden, sen yllätyksen.
Esimerkiksi jos joku yhtäkkiä tanssii kadulla, se
yllättää meidät. Tapahtuman tapahtumallisuus, yllätyksellisyys, ilmaisee
itsensä meissä kysymyksenä. Meidän kysymyksemme ovat vastaus johonkin
tapahtumaan. Taipumuksemme on hävittää tapahtuman tapahtumaluonne kysymällä:
”Mitä tämä on?”
Jos päättelemme tai arvaamme esimerkiksi, että kyseessä
on joku facebookin kautta tehty haaste tanssitaiteilijoille, suhtaudumme asiaan
tietyllä tavalla. Jos ajattelemme, että tanssija on menettänyt
mielenterveytensä, suhtaudumme toisella tavalla. Kummassakin tapauksessa olemme
kategorisoineet tanssijan, selittäneet tapahtuman pois, tehneet siitä asian.
Kun onnistumme selittämään, poistamme yllätyksen; me normalisoimme
yllätyksellisen tapahtuman. Suurimmaksi osaksi kaipaamme selityksiä tästä
syystä: pelkäämme yllätystä.
Ajattelun tehtävä on yllätyksellisyys. Silloin kysymys,
joka pitää esittää on se, jonka esitti Jean-Luc Nancy: ”Miten pysyä
tapahtumassa?” Vastaukset, joita tässä vaiheessa voi antaa, ovat luonnosmaisia.
On syytä yrittää välttää kategorioita, luokituksia. On yritettävä tehdä
käytetyistä käsitteistä pehmeitä, vähemmän ehdottomia. Käsitteet voivat olla
ehdottomia, kun niiden määritelmät ja käyttö on muuttunut ongelmattomaksi,
itsestään selväksi. Kolmas ehdotukseni on tämä: Olisi kehitettävä asennetta,
joka toivottaa tervetulleeksi yllätyksen.
Nykyaikaisessa maailmassa yritetään tuottaa kuvaa
kaaoksesta ja epävarmuudesta. Yleensä meille myydään jotain, jotta maksaisimme
jotain. Me maksamme tästä hinnan: hyväksymme kaikki turvallisuustoimet ja
hyväksymme loputtoman ennakoinnin, kalkyloinnin ja ohjelmoinnin. Meille siis
sanotaan, että jos näin ja noin, niin siitä seuraa sitä ja tätä. Tämä on
poliittisen vakuuttamisen peruskeino nykyisin. Kukaan ei tarkasta premissejä
eikä kukaan pysty tarkistamaan kaikkia tietoja, joita kalkyloinnissa,
ennakoinnissa käytetään.
Myyntityö, vakuuttaminen, pyrkii tekemään asenteestamme
lannistuvaa. Kaikki yllätys on pelottavaa. Luovumme luovuudesta. Näemme asiat
välttämättöminä. Ajattelu ja asenne, joka pysyisi tapahtumassa – käyttääkseni
Nancyn ilmaisua – on yritystä ravistella itseämme, jotta voisimme yllättää
itsemme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti