(Robert Musil)
Monella tavalla on ilmaistu ja koettu, että ajaltamme
puuttuu henkinen suunta ja moraaliset koordinaatit. Jo Hölderlin puhui jumalien
vetäytymisestä, Nietzsche puhui Jumalan kuolemasta. Nihilismi ilmaisi monella
tavalla, monin sanoin, ettei arvoilla eikä totuuksilla ollut pohjaa. Modernia
aikaa on siis leimannut kokemus tyhjyydestä tai puutteesta, onttoudesta.
Tämä tyhjyys tai puute on varmasti myös mukana
loputtomassa projektissa, jonka Robert Musil (1880-1942) käynnisti joskus
1900-luvun alkupuolella. Mies vailla ominaisuuksia (1930-1943) on romaani
tyhjyyden edessä, tyhjän päällä, esitetystä kysymyksestä: ”Miten minun pitäisi
elää?” Mielenkiintoista on, että koordinaattien, pohjan puute, tyhjyys,
näyttäytyy mahdollisuutena niin kuin se todellisuudessa oli myös Nietzschelle,
jopa joillekin nihilisteille, joille nihilismi ei ollut yksinkertaisesti
kaikkien arvojen arvottomuutta, vaan tilanne, jossa uudelleen tulee
ajankohtaiseksi kysyä: Miten minun pitäisi elää? Kun ikivanhat varmuudet ja
tuhatvuotinen perusta romahtavat, seuraus ei ole kaaos, vaan haaste.
On tunnettua, että tähän uuteen tilanteeseen on vastattu
ja reagoitu eri tavoin. Pohjattomuuden tunteeseen ollaan reagoitu myös niin,
että ollaan etsitty vanha pohja, vahvistettu sitä, perustettu perusta.
Fundamentalismi tulee sanasta fundamentum,
perustus, pohja. Nihilismiäkin on monenlaista. Jos nihilismi on vain sitä,
ettei tunne pohjaa, perustaa, sitä ei välttämättä tarvitse ylittää, siitä ulos
päästä. Ongelmallista on, jos nihilismi merkitsee kaiken merkityksettömyyden
tunnetta, passiivisuutta, halua kostaa oma turhautuneisuuden tunne.
Musil ja muut, jotka kysyvät kysymyksensä tyhjyyden
edessä, tyhjän päällä, luovat aktiivista suhtautumista omaan aikaansa,
nykyisyyteen; he ottavat sen kysymyksenä ja haasteena, eivät väistä tunnetta
perusteettomuudesta. Tunne perusteettomuudesta saattaa houkutella pakenemaan,
väistämään katseen omasta ajasta: halutaan takaisin menneisyyteen, kulta-aikaan
tai kuvitellaan uljas tulevaisuus. Kuvittelematta uljasta tulevaisuutta
aktiivisesti aktuaalisen, modernin, ihmisen kysymys on silti, miten
toisenlainen olemisen tapa olisi mahdollinen – sellaisen, joka ei tarvitse
perustaa eikä pakene tyhjyyttä.
On siis huomattava, että Musilin – ja muiden
ajattelijoiden - kokemuksissa modernista
yhdistyvät kolme asiaa. 1) Kokemus tyhjyydestä 2) Kysymys nykyisyydestä 3)
Tarve kysyä ”toisesta olemassaolon tavasta”, sen mahdollisuudesta.
Tyhjyyteen, perusteettomuuteen, sisältyvä mahdollisuus on
siis toiseus. Todellinen elämä tai uusi elämä, toisenlaisen olemisen
mahdollisuus, on konkreettinen; se merkitsee eroa, joka syntyy maailmaan,
ihmisten käsityksiin. Kyse on voimasta, joka muuttaa elämää, avaa uusia
näkökulmia. Mitä on moderni? Ehkä sitä ei pidäkään yrittää hahmottaa
aikakautena, vaan asenteena niin kuin totesi Michel Foucault. Se on asenne,
joka on suhde nykyisyyteen ja omaan itseen ja jonka lihallistuminen merkitsee
toiseuden, toisen maailman, ilmaantumista. Ajattelijan tehtävä nykyisyydessä,
omassa ajassaan, on ”pistää toiseuden välähdys vibroimaan oman elämän ja
sanojen kautta” käyttääkseni Frédéric Grosin sanoja.
Tämä kaikki on yksinkertaista, mutta vaativaa. Ei tarvita
raskasta systeemiä, kivijalkaa. Todellinen maailma riittää, maapallo riittää.
Vaikeus on siinä, että tällainen asenne vaatii jatkuvaa työskentelyä, asenteen
jatkuvaa aktivoimista.
Kiitos Pasi, näitä kysymyksiä on tullut mietittyä. Luin kirjoituksesi kahteen kertaan, se on niin tosi.
VastaaPoistaKiitoksia itsellesi... ja kaikille, jotka jaksavat vielä kiinnostua, ajatella, lukea jopa kahteen kertaan.
VastaaPoista