lauantai 31. heinäkuuta 2021

Galgo



En tiedä, onko koira filosofisin eläin niin kuin väitti Platon. En ole varma, puhuiko Platon koirasta vai Diogeneestä. Minulla on silti syvä intuitio galgon espanjalaisen vinttikoiran, filosofisesta hengestä. Se sanoo: "Jos sohvaa ei olisi olemassa, se pitäisi keksiä."

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila



lauantai 24. heinäkuuta 2021

lauantai 17. heinäkuuta 2021

Sytytä elämäsi tuleen



Yalal ad-Din Muhammad Rumi (1207-1273) oli persialainen runoilija ja ajattelija, nykyisin varmaan suosituin sufimystikko. Satoja vuosia myöhemmin hän kehottaa meitä elämään ja häpeämään, jos elämme rajoittuneesti. Hän sanoo, että meidän täytyy sytyttää elämämme tuleen ja etsimään heidät, jotka ruokkivat liekkejämme.

Tänään minulle yksi hänen tärkeimmistä ajatelmistaan on tämä:

Kun päästät irti siitä kuka olet, sinusta tulee se kuka voisit olla.

Mietelmä on mielenkiintoinen, koska se liittyy takertumisen teemaan ja koska kysymys ei ole, kuka minä olen, vaan kuka voisin olla.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

sunnuntai 11. heinäkuuta 2021

Joplinin viisaus

Janis Joplin (1943-1970) oli legendaarinen laulaja, oman aikansa lapsi, etsijä. Kukaan ei yleensä liitä hänen nimeään viisauteen, mutta hänessä oli viisautta. Lopulta meidän tulee sisäistää se, minkä nuori Joplin oli oppinut: 

“There isn't going to be any turning point. ... There isn't going to be any next-month-it'll-be-better, next fucking year, next fucking life. You don't have any time to wait for." 

Olen siteerannut Joplinia aikaisemmin vuonna 2013, kun puhuin takertumattomuudesta:

http://koetinkivet.blogspot.com/2013/01/takertuminen.html

Tässä linkki yhteen Joplinin klassikkoon:

https://www.youtube.com/watch?v=bn5TNqjuHiU


https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

maanantai 5. heinäkuuta 2021

Lukeeko hätä lakia?

 


Sélestat, Ranska, vuosi 1817. Talvi on kova. Kotirouva käyttää tilaisuutta hyväkseen, kun hänen miehensä ei ole kotona. Nainen tappaa tyttärensä, leikkaa hänen jalkansa irti ja heittää sen kattilaan kiehumaan.

Oikeudessa kiisteltiin siitä, oliko nainen mielenvikainen. Syyttäjä todisteli. että jos nainen olisi ollut rikas, tällainen teko olisi ollut mielenvikainen. Koska syytetty oli köyhä, hänellä oli todella nälkä ja teko oli siis hänen etujensa (intressi) mukainen. Jalan keittäminen kaalien kanssa oli järkevää, joten nainen piti tuomita.

Tapaus on mielenkiintoinen monesta syystä, mutta myös siksi, että samaan aikaan filosofiassa niin olennaiset sanat (järki, intressi) saavat lisävalaistusta ja selvyyttä... 

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

maanantai 28. kesäkuuta 2021

Joka päivä vaikeampaa...


Kierkegaard

Kun suunnittelen tulevia filosofiakahvila-aiheita, huomaan olevani esteiden ja vaikeuksien edessä. Kaikki tuntuu vaikealta. Jos ja kun se tuntuu vaikealta, muistutan itseäni siitä, että filosofialla on erityinen suhde vaikeuteen. 

Søren Aabye Kierkegaard (1813-1855) tiesi tämän hyvin. Hänen alter egonsa ja pseudonyyminsä Johannes Climacus totesi, että monet hyväntekijät - nykyisin insinöörit - tekevät elämästä helpompaa. Samalla Climacus antoi itselleen erilaisen tehtävän: Sinun täytyy tehdä samalla tavalla innostuneesti töitä, jotta jokin olisi vaikeampaa. 

Problematisointi, vaikeammaksi tekeminen, erilaisten käytäntöjen vaarallisuuden näyttäminen on filosofian tehtävä. Filosofi on tänään eräänlainen anti-insinööri.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

maanantai 21. kesäkuuta 2021

Keskeyttämisen tärkeys

 


Tämä blogi on syntynyt filosofiakahvilan oheistuotteeksi. Suurin osa tässä julkaistuista teksteistä on muistiinpanoja alustuksia varten (paitsi kesällä), ei muuta. Filosofiakahvila on keskustelua. Monologieni tarkoitus on toimia yllykkeenä. 

Filosofiakahvilassa tapaavat erilaiset ihmiset ja pelkään pahoin, että minä annan vaikutelman hyvin sivistymättömästä henkilöstä. Minä nimittäin keskeytän ihmisiä. Suomalainen keskustelukulttuuri, jonka olemassaolosta voidaan kiistellä, korostaa (kauniisti) kuuntelemista, toisen kunnioittamista. Minä olen asunut Espanjassa yli 20 vuotta ja oppinut pahoille tavoille. Espanjassa keskeytetään ja puhutaan päällekkäin.

Viime aikoina olen tarkastellut pahettani toisesta näkökulmasta. Kun kuuntelen poliitikkojen haastatteluja, sanon usein: "Keskeytä se, keskeytä se!" Hyvät toimittajat eivät vain kysy hyviä kysymyksiä, vaan keskeyttävät poliitikkojen loputtomat monologit. Keskeyttäminen on joskus edellytys keskustelulle. Yksinpuhelut ovat monesti epäkunnioittavampia kuin keskeytykset.

P.S. Tämä ei tarkoita, etten yrittäisi parantaa pahoja tapojani tai yrittäisi tulevaisuudessa kuunnella paremmin ja tarkemmin.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila