Filosofiakahvilan aihe 12.3./13.3./14.3.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
(Lopussa loppukevään aiheet)
Enrique Vila-Matasin (1948)
teoksessa Historia abreviada de la literarura portátil (1985) joukko 1920-luvun
avantgardistisia taiteilijoita ja kirjailijoita perustaa shandy-salaliiton,
salaseuran, joka edistää kirjallisuuden ja taiteen tekemistä kannettavaksi.
Vila-Matas ei luonut vain käsitettä (shandy), vaan visioi toisenalaisen
elämäntavan, jolla tietysti on tekemistä myös todellisten esimerkkien kanssa.
Vila-Matasin shandy on
mielenkiintoinen myös filosofisesti, jos ja kun filosofia kysyy, miten meidän
pitäisi elää. Sana shandy tulee Laurence Sternen (1713-1768) klassikkoromaanista The
Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (1759-1767). Vila-Matas sanoo
teoksensa alaviitteessä, että shandy on Sternen asuinpaikan, Yorkshiren murretta
ja merkitsee iloista, vaihtelevaa ja tärähtänyttä. Salaliittolaisia yhdisti mm.
innovatiivinen henki, äärimmäinen seksuaalisuus, suurten tavoitteiden
poissaolo, väsymätön nomadismi, epäjuhlallisuuden viljely. Jokaisen jäsenen piti
toimia poikamieskoneena (máquina soltera).
Salaseura on fiktiivinen,
mutta monet sen jäsenistä oli aikansa todellisia avantgardisteja, surrealisteja
ja dadaisteja. Kristian Blomberg luettelee väitöskirjassaan René Charista
surrealistiseen elämäntapaa kuuluvia
asioita: ”...halu omistautua runoudelle (erityisesti kielen ja oman
maailmassaolon kokemuksen välisen suhteen luotaamiselle), pitkät keskustelut,
harhailu, sattuma, haluttomuus työntekoon sekä surrealistien ryhmässä vallinnut
erotiikalle myönteinen ilmapiiri.”
Joku voisi sanoa, että tässä kärsitään nyt vakavasta vakavuuden
puutteesta. Miten shandy tai surrealistien elämäntapa voisivat olla vakavasti otettavia
vaihtoehtoja? Kun kysymme näin, oletamme, että vakavuus on hyvä asia. Sterne
sanoi: ”Vakavuus on kehon salaperäinen tila, jonka tarkoitus on salata sielun
puutteet.” Vaikka emme uskoisi Sterneä, voimme todeta, että aika ajoin tietyn
lajin vakavuus hymyilyttää, jos ei epäilytä.
Jotkut shandien tempauksista eivät ole vain vakavuuden, vaan myös
syvällisyyden parodiointia. He viettävät päiviä prinssi Mdivanin vuokraamassa
sukellusveneessä. Kertoja kertoo kahdesta tekstistä, jotka sisältävät tietoja
noista päivistä, mutta hän toteaa, ettei prinssi Mdivanin tekstiin, voi
luottaa, koska se on täysin sekopäinen. Tämän tekstin mukaan salaliittolaiset
olisivat matkustaneet sukellusveneellä maailman ääriin, mutta kertojan tietojen
mukaan se ei kuitenkaan liikkunut satamasta.
Taiteilija Paul Kleen teksti on kertojan mukaan luotettavampi, mutta
Kleekin kertoo tekstissä mm. unesta, jonka hän näki poltettuaan opiumia.
Sukellus, meneminen syvyyksiin, ei voi paljastaa shandeille mitään perustaa,
vain perusteettomuuden.
Voimme lisätä shandien asenteen epäilyttävyyteen myös sen, ettei se
tunnu vievän minnekään eikä auta ketään suunnistamaan. Shandeissä on kuitenkin
jotain kiehtovaa samalla tavalla kuin Michel Tournierin henkilöhahmoissa: he
löytävät elämästä jotain runollista tai maagista. Heidän elämässään tuntuu
olevan sisäinen logiikka. Se ei poisulje epäonnistumista, tuhoutumista tai
eksymistä. Siinä on silti jotain kaunista.
Voimme kysyä, voimmeko oppia jotain fiktiiviltä henkilöiltä? Voimme,
tietenkin. Ihminen voi oppia Shakespearen Prosperolta. Voimme inspiroitua
Sofokleen Antigoneesta. Mitä voimme oppia Vila-Matasin kevyiltä,
kevytmielisiltä, vaeltavilta hahmoilta? Voimme oppia seikkailumielen, halun
katsoa nurkan taakse.
Loppukevään aiheet:
Pascalin veto
Filosofinen elämä
Minä itse, pappilan musta sika
Oscar Wilde, rangaistus ja olemassaolon estetiikka
Näemmekö tunnustuksen?
Alaston Lear
Fuengirolassa ei ole filosofiakahvilaa pääsiäisviikolla eli 28.3.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila