keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Vivahteet

(Roland Barthes)

Kaikki merkittävät opettajani, filosofien teokset ja runous ovat opettaneet minulle ennen kaikkea vivahteiden tajua. Mitä ovat vivahteet? Miksi ne ovat tärkeitä?

Vivahde-ero on aste-ero. Vivahde-eron näkemisen opettavaisuus on siinä, ettei tarvitse perustaa minkäänlaista uskoa vastakkaisuuksiin, ehdottomiin ja pysyviin vastakohtiin. Vivahteiden taju on siis tie ulos dualismista.

Länsimainen ihminen ei ole uskonut vain hyvän ja pahan tai maskuliinisen ja feminiinisen vastakkaisuuteen; itse logiikka on kaksiarvoista. Kaksiarvologiikka merkitsee sitä, että lause on joko tosi tai epätosi; se ei voi samanaikaisesti molempia. Sama pätee olemiseen. Aristoteles hylkäsi Herakleitoksen, joka uskoi vain tulemiseen. Aristoteleen logiikka sanoo: joku joko on tai ei ole. Eikö tätä niin pätevää logiikkaa voi kyseenalaistaa? Varmasti voi hienostikin. Ei ole olemassa vain joko tosi tai epätosi, on myös olemassa sana ehkä. Kunnianosoitukseksi eräälle filosofiakahvilaan osallistuvalle totean myös: On sana joskus.

Minun huomautukseni ei ole se, että voitaisiin luoda parempi logiikka. Sanon vain: Kaksiarvologiikan jättää näkymättömiin vivahteet samalla tavalla kuin usko dualismiinkin.

Roland Barthes ei vain rakastanut vivahteita. Hän halusi tehdä niistä etiikan, elämäntavan. Barthes oli Collège de Francen professori ja hänen vuonna 1978 pitämänsä kurssi käsitteli tätä aihetta. Barthes sanoi, että hän pyrkii kurssin valmistelussa etsimään opasta elämään, eettistä projektia. ”Haluan elää vivahteen  mukaan (vivre selon la nuance)”

Ei siis luonnonmukaisesti tai seuraten kategorista imperatiivia – vivahteen, nyanssin mukaan. Tämä on varsin mielenkiintoinen eettinen ohjelma. Siinä on taustalla ajatus, että usko ehdottomuuksiin ja ajatuksen mustavalkoisuus johtaa väkivaltaisuuteen. Barthes halusi väkivallattomuutta ja hänen etiikkansa oli fasismin vastaisuutta.

Vivahteiden tajua olen oppinut eri tavoin. Jos käsissämme on esimerkiksi jokin filosofinen teksti, mahdollisesti klassikko, sen lukeminen on erilaisten historiallisten kerrostuminen kautta tapahtuvaa. Erilaiset tulkinnat ja luokitukset peittävät sen alleen. On olemassa myös teksteihin liittyvä politiikka; on kanonisoidut tulkinnat, on vartijat, jotka pitävät huolta siitä, että tekstin ”oppi” sisäistetään oikein (Marxin tai Freudin lukeminen voisivat olla hyvä esimerkki). Jotkut onnistuvat silti pääsemään näiden kerrostumien läpi, tuomaan tulkintaan raikkautta, ilmaa. Silloin voimme yllättyä, huomata ettei Marx ole marxilainen ja nähdä vivahteita.

Toinen tapa oppia on mennä panoraamasta lähikuvaan, yksityiskohtiin. Panoraama, yleisnäkymä korkealta paikalta, tekee meistä abstraktisia. Näin meille yleensä opetetaan, annetaan yleiskuvaa Ranskan vallankumouksesta tai jostain muusta tapahtumasta. Yksityiskohdat antaisivat vähemmän mustavalkoisen, vivahteikkaamman kuvan.

Esimerkki paikasta, jossa tarvitsisimme vivahteiden tajua, on tässä ja nyt, jokapäiväisessä elämässä, ihmisten keskellä. Jos ja kun näemme mustavalkoisesti, ilman tajua sävyistä, meidän on vaikeampi oppia, sillä silloin me joko hyökkäämme tai pakenemme, torjumme tai hyväksymme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti