lauantai 27. heinäkuuta 2019

Philip Rothin kapinallinen vanhus


(Tämä on filosofiakahvilan aihe Helsingissä 3.elokuuta. Ks. alempaa yksityiskohdat.)

Philip Rothin The Human Stain (Ihmisen tahra) piirtää kuvaa 71-vuotiaasta miehestä uuden elämän ja kuoleman kynnyksellä. Klassisten kielten professori joutuu eroamaan typerien syytösten takia. Hänen vaimonsa kuolee äkillisesti, professorin mielestä näiden syytösten seurauksena. Coleman Silk ryhtyy suhteeseen yli puolet itseään nuoremman lukutaidottoman siivoojan kanssa. Uudessa tilanteessa hän kysyy uusia kysymyksiä, ohjaa itseään uudella tavalla, on valmis suhtautumaan eri tavalla lapsiinsa ja ympäröivään keskiluokkaiseen kulttuuriin, ahdasmieliseen yliopistomaailmaan. Hän puhuu itselleen:

”Oli aika antaa myöten ja ottaa johtotähdeksi yksinkertainen himo. Aika jättää heidän syytteensä ja syytöksensä ja tuomionsa omaan arvoonsa. Opettele elämään, hän komensi itseään, ennen kuin kuolet, opettele elämään piittaamatta heidän raivostuttavan, vastenmielisen, typerän moitteensa tuomiovallasta.”

Katkelma on mielenkiintoinen, vaikkemme tuntisikaan miehen professorin tarinaa (lukija ei sitä tässä vaiheessa tunne puoliksikaan). Hän tekee irtioton ympäristössä, jossa hän neljänkymmenen vuoden ajan on uinut kuin kala vedessä. Mies on ohjannut itseään ja hallinnut ympäröivää todellisuutta sopeutuen – joku sanoisi rationaalisesti. Nyt oman itsen ja oman elämän ohjaamisen johtotähdeksi tulee himo. Tällainen irtiotto ja oman itsensä toisenlainen ohjaaminen ei ole mahdollista, jos ei suhtaudu toisella tavalla ihmisiin, heidän syytöksiinsä ja tuomioihinsa. Professori Coleman Silkistä on tullut kriitikko; hän on oman kulttuurinsa kriitikko ja se ilmenee konkreettisella tavalla: hän kieltää kulttuurissa vallitsevien käsitysten vaikutusvallan.

Katkelma on mielenkiintoinen myös toisella tavalla. Voidakseen ohjata itseään uudella tavalla hän sanoo  itselleen:  ”Opettele elämään.” Antisthenekseltä, Sokrateen oppilaalta, kysyttiin ennen hänen kuolemaansa, mitä hän on oppinut filosofiasta. Hän vastasi: ”Olen oppinut keskustelemaan itseni kanssa.” Vastaus saattaa olla pettymys monelle, mutta keskusteleminen itsensä kanssa oli äärimmäisen tärkeää; se oli itsensä harjoittamista, itsensä kehittämistä.

Professori oppii siis – vaikka kuinka alkeellisella tavalla – filosofoimaan, harjoittamaan itseään. Meidän näkökulmasta tämä oppimiskokemus on erityisen mielenkiintoinen, koska se näyttäytyy edellytyksenä kapinalle.

Silkin puheessa itselleen on läsnä kuolema. ”Opettele elämään... ennen kuin kuolet.” Klassisten tekstien tuntija kokee nyt eksistentiaalisella tasolla, mitä merkitsi vanha viisaus, omasta kuolevaisuudesta muistuttaminen. Puheessa on idullaan jopa melete thanatou, kuoleman mietiskeleminen – itsensä ajatteleminen kuolevaksi.

Tuskin Antisthenes tai kukaan muukaan kreikkalainen olisi hyväksynyt herra Silkin uutta johtotähteä, himoa. Mutta Antisthenes olisi varmaan kohdistanut kritiikin samaan suuntaan, ympäröivän kulttuurin tuomitsevuuteen ja ahtauteen. Myös hän teki töitä irtaantuakseen yleisestä mielipiteestä, aivan niin kuin  hänen opettajansa Sokrates.

Jos kohotamme itsemme yläpuolelle ja katsomme ylhäältä käsin, näemme Rothin tekstin olevan muutakin kuin puhetta kapinallisesta vanhuksesta. Teksti on itsessään kapinaa. Rothin teksti irtaantuu kliseisestä käsityksestä nuorista ja vanhoista. Nuorten oletetaan olevan kapinallisia – ja heidän kapinallisuuttaan halveksitaan kaikin mahdollisin sanakääntein. Vanhuksen oletetaan olevan jotain muuta. Mikään ei häiritse niin kuin se, ettei joku käyttäydy odotusten mukaisesti.

Vaikka professori Silk ottaa varomattomasti johtotähdeksi himon, hän voi olla esimerkki ajattelijalle. Hän näyttää oman hiljaisen kapinansa avulla, että ahtaassakin yhteisössä on liikkumatilaa, kun ottaa sen tilan.  Me voimme rakentaa elämäämme, jos vain nousemme ja ryhdymme tekoihin. Ajattelu tarvitsee kapinallista, koska kapinallinen näyttää, että maailmassa tai tilanteessa on jotain sietämätöntä. Kapinallinen antaa kritiikille tehtävän ja suunnan. Itsestään selvänä pidetyt käsitykset lihallistuvat, tulevat todeksi tavassa elää. Kun kriittinen ajattelu muuttaa näitä käsityksiä, me emme muuta vain ideoita ja uskomuksia, vaan elämäntapaamme, tapaamme kokea maailma.

Filosofiakahvila vierailee Suomessa!

Aihe: Philip Rothin kapinallinen vanhus 


Aika:  lauantaina 3. elokuuta klo 14.00


Paikka: Kymintie 51 (Kumpula, Helsinki) – Jantuset (Martti, Kirsti)


Jos haluatte juoda viiniä, tuokaa mukananne!


(Ohje: Rautatientorilta lähtee useita busseja Lahdentielle, mm. 75 ja suurin osa 700-lukuisista busseista. Jääkää pois Sumatrantien pysäkillä, Kumpulan kampuksen jälkeen. Kävelkää Lahdentien yli ja menkää Intiankadulle, sieltä löydätte perille.)


Linkki karttaan:
https://www.google.es/maps/place/Kymintie+51,+00560+Helsinki,+Finlandia/@60.2094265,24.9582811,15.67z/data=!4m5!3m4!1s0x469209a2464e0edf:0x1e50a7d000ab0b8b!8m2!3d60.2090795!4d24.9620189?hl=es



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti