torstai 23. tammikuuta 2020

Pseudo-ongelma


Henri Bergson

AJANKOHTAISTA ASIAA - KAHVILA FUENGIROLASSA torstaina 30.1. Ravintola La Alegría, Av. de los Boliches 42. Klo 14.00.

Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 29.1. ja Fuengirolassa 30.1. 

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00. Casa de Juan de Antiguo (ent. Peña el Bujío), Av. Toré Toré 22.

Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.

Kreikan pseudos tarkoitti valhetta, ja pseudo-ongelma on näennäinen ongelma tai valeongelma. Vaikka emme uskoisi, että kaikki filosofiset ongelmat ovat pseudo-ongelmia, erottelu ongelmiin ja pseudo-ongelmiin voi olla hyödyllinen. Ihan pelkästään siksi, että pseudo-ongelmaa ei tarvitse ratkaista; se vain hylätään.

Ongelma – suorastaan metodologinen ongelma – on se, miten voimme erottaa ongelman pseudo-ongelmasta. Suoranaisen tuskan aihe on, ettei ole mitään helppoa tapaa erottaa niitä – ei ole mitään valmista, aina toimivaa kriteeriä. Voisi sanoa, että pseudo-ongelman ongelma on filosofian hauskimpia. Se sotii juuri sopivasti arkijärkeä vastaan. Olemme niin kiinni ajatuksessa, että ratkaisu ongelmaan voi olla väärä tai oikea – emme heti tajua, että itse ongelma voi olla väärä.

Vaikka ongelma olisi annettu, se on pitää tuoda esiin. Kun se tuodaan esiin, se muotoillaan. Jos haluamme arvioida, mikä on todellinen ongelma ja mikä pseudo-ongelma, meidän on tutkittava, miten ongelmaan liittyvä kysymys on muotoiltu: mitä termejä siinä on käytetty ja mitä oletuksia se sisältää. Henri Bergson sanoi, että metodologiaa tarvitaan, jotta löytäisimme todelliset ongelmat. Hän myös tiesi, että ongelman löytäminen merkitsi sen muotoilemista – ja muotoileminen oli hänelle luomista, rakentamista.

Bergson antoi kaksi esimerkkiä pseudo-ongelmista vuonna 1911 pitämässään luennossa. Otan esiin vain toisen, koska se on filosofian historian näkökulmasta erityisen mielenkiintoinen. Tämän pseudo-ongelman ilmaisu on kysymys: ”Miksi jotain on eikä ei mitään?” Tätä kysymys on usein toistettu ja vanhan, usein toistetun tarinan mukaan tässä kysymyksessä, ihmettelyssä, on filosofian alku. Siksi on erityisen järkyttävää ja skandaalimaista, että Bergson sanoo sitä pseudo-ongelmaksi.

Miksi tämä kysymys ei ilmaise todellista ongelmaa? Bergsonin mukaan kysymyksen voi esittää vain, jos hyväksyy joitakin kyseenalaisia olettamuksia. Vain jos joku sanoisi, että olisi mahdollista että ei olisi mitään, se että jotain on tulee hämmästyttäväksi. Toisin sanoen pseudo-ongelmaksi tämän tekee joukko oletuksia, joista ei voi pitää kiinni. Ilmeisesti Bergson ei ajatellut, että maailman olemassaolo on mystistä.

Vastaavasti voisin sanoa pseudo-ongelmaksi teodikean ongelmaa – klassista teologian ongelmaa: ”Miksi on pahaa, jos Jumala on hyvä?” Koko ongelmaa ei ole olemassa, jos en pidä kiinni siitä, että Jumala on olemassa (tai että kyseinen olento on hyvä). Joku voi tietysti sanoa, että Jumala on olemassa ja hänelle ongelma on todellinen. Bergsonille sattui näin pahan ongelman kanssa. Hän todisteli nuorena, että kyseessä oli pseudo-ongelma, mutta vanhoilla päivillään käsitteli sitä todellisena.

Pseudo-ongelma on jotain, joka esiintyy ongelmana, muttei ole sitä. Voimme puhua todellisesta rakkaudesta erotettuna rakkaudesta, joka esiintyy rakkautena ja puhuu rakkauden nimissä ollen vain pyrkimystä omistaa toinen. Pseudo-ongelma on samanlainen esittäjä kuin valheellinen rakkaus.

AJANKOHTAISTA ESPANJASSA. Luentosarjan 1. osa 27. tammikuuta klo 16.30-17.45 Suomelan salissa. Camino Cantera 49, Los Pacos, Fuengirola. Luennoitsija: Pasi Färm

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti