torstai 7. joulukuuta 2023

Weber ja hyvä poliitikko

 


Max Weber

Filosofiakahvilan aihe 12.12./13.12./14.12. (Syyskauden viimeiset istunnot)

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09

Voiko kysyä, mikä on hyvä poliitikko? Vai onko se contradicto in adiecto (eli substantiivi ja adjektiivi ovat käsitteellisessä ristiriidassa) niin kuin filosofit sanoisivat? Lähtökohtani on Max Weberin (saksalainen sosiologi, 1864-1920) tekemät huomiot. Weberin tunnetuin teos on Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki, mutta myös monet muut hänen kirjoituksensa ovat huomionarvoisia, esimerkiksi hänen kirjoituksensa poliitikosta. Hänellä on aihetta koskeva teos, jonka nimi on Politik als Beruf (Politiikka kutsumuksena). Se lähestyy poliitikon tehtävää ammattina ja kutsumuksena.

Weberin näkemyksen mukaan (ja monen muun) moderneja järjestelmiä säätelee juridiikka. Tästä seuraa, että legitiimiys on legaalisuutta tai päinvastoin. Tästä seuraa ongelmia. Laillisuus ei ole sama kuin moraalisuus. Poliitikolla ei ole moraalista pohjaa, muuta kuin laki. Kuitenkin monesti tahdomme, että vaikka poliitikko olisi ammattipoliitikko, hän olisi muutakin kuin pelkkä virkamies, joka noudattaa lakia. Haluaisimme, että ammatti olisi vocatio, kutsumus.

Kohtaamme tämän ongelman lähes päivittäin poliittisessa arjessa. Päättäjä tuntuu olevan vastuussa jostain, mutta ei ole mitään keinoa ”tuomita" häntä, koska hän on toiminut laillisesti. Hänen toimintansa ei ole täydellisen legitiimiä vain legaalisuuden pohjalta eikä hän kuitenkaan voi  vedota omiin, subjektiiviisiin, moraaliperiaatteisiin, koska ne ovat vain hänen omiaan, ne eivät ole objektiivisia (tai intersubjektiivisia). Olemme eettisen paradoksin edessä. 

Ongelma ei ole välttämättä, kokonaan, poliitikot. Ongelma olemme me. Odotamme, että poliitikko on kutsumuksellinen, idealisti ja samalla ammattimainen ja tehokas. Weberin ehdotus on, että poliitikko yhdistää jollakin tavalla vakaumusetiikan ja vastuuetiikan.

Weberin pohdintojen lähtökohtana on kysymys vallasta ja oikeudesta käyttää väkivaltaa. Hän puhuu tässä yhteydessä kolmesta legitimiteetin, oikeutuksen, tavasta: 1) traditionaalinen 2) karismaattinen auktoriteetti 3) legaalisuus. Määrittely ja kysymyksenasettelun rajallisuus tulee esiin, jos puhumme poliitikon etiikasta ja kysymme, mikä on hyvä poliitikko. Sinänsä oikeutettu tyypittely on myös historiallisesti yksinkertaistus.

Voisi sanoa Weberin argumenttia käyttäen, ettei legaalisuuden aikakaudella ja tämän mallin sisällä voi esittää kysymystä hyvästä poliitikosta päinvastoin kuin Kreikassa, jossa poliitiikon tai johtajan ethos oli keskeinen pohdiskelun ja puheen aihe.  Yhteiskuntafilosofisessa ajattelussa kysyttiin, mitä poliitikkoon ja mikä on hänen suhteensa itseensä. Platon puhuu vallanpitäjälle (Dionysios II, Sisilian Syrakusan johtaja). Hän ei sano totuutta kaupungista ja perustuslaista. Hän yrittää vaikuttaa vallanpitäjän olemisen tapaan. Platon yrittää vaikuttaa tai mihin hänen sanansa tähtäävät on johtajan ethos, olemisen tapa.

Weberin katse itse asiassa kääntyy katsomaan poliitikon olemisen tapaan. Nykyaikaisessa maailmassa politiikka on toimintaa, jota arvostetaan tehokkuuden mukaan.  Poliitikko on demagogi. Weberin mukaan demagogi on hallitseva hahmo länsimaisessa maailmassa  oikeusvaltioiden ja oikeastaan jo demokratioiden luomisen myötä. Weber piilottelee väitteen shokeeraavuutta sanomalla, että Perikles oli ensimmäinen demagogi. Minulle hän oli vuosia sitten (2017) esimerkki hyvästä poliitikosta, ei demagogista. Epäilemettä voisi nähdä ”populistisia” piirteitä Perikleen pyrkimyksessä muuttaa köyhien olosuhteita. Otin hänet esimerkiksi hyvästä poliitikoista, koska hän puhunut vain miellyttääkseen. Eli väitin ja väitän, ettei hän ollut imartelija tai demagogi.

Vaikka ajattelemme eri tavalla Perikleestä ja ehkä ”metodista”, pidän Weberin ansiona  tässä kirjoituksessa sitä, että hän nosti esiin kysymyksen demagogiasta...

 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti