(River Phoenix elokuvassa My own private Idaho)
Gus Van Santin My
own private Idaho (1991) on yhä erikoinen elokuva. Se ei etene
lineaarisesti, kerro yhtä yhtenäistä tarinaa, vaikka sellainen kulkeekin kaiken
alla: joku etsii kotia, perhettään. Elokuva on halkeileva, moniosainen runo. Se
on polveileva ja harhaileva, silti tiivis ja hiottu. Saman, yhteen maailmaan
sijoittuvan osion sisälläkin se repeilee, hajottaa lajin lakeja. Samaan
hengenvetoon sisällytetään dokumentaarista aineistoa ja shakespearelaista
draamaa.
Mike Waters (River Phoenix), narkolepsiasta kärsivä
prostituoitu etsii äitiään. Scott Favor (Keanu Reeves), hänen ystävänsä, on
hylännyt rikkaan isänsä, lyöttäytynyt laitapuolen kulkijoihin, varkaisiin ja huoriin.
Alamaailman kuningas, väärä kuningas eli narri, Bob Pigeon (William Richert),
on Scottin sanojensa mukaan hänen oikea isänsä. Gus Van Sant yhdistää nämä
tarinat inspiraation lähteinään William S. Burroughsin cut up –tekniikka ja
Orson Wellesin Chimes at Midnight.
Tietenkään Mike ei löydä äitiään, tietenkin Scottin isä
kuolee, ja Scott muuttaa tapansa, palaa perheensä piiriin isänsä paikalle ja
kääntää selkänsä Bobille, alamaailman kuninkaalle niin kuin kuningas Henry IV käänsi
selkänsä Falstaffille. Scottin sanat ovat suoraan Shakespearelta: ”Minä en
tunne sinua, vanha mies.”
My
own private Idaho panee minut
kysymään, pitäisikö filosofian ja elokuvan välisen suhteen muuttua. Filosofia,
ajattelu, lähestyy elokuvia niin kuin runojakin tulkitakseen niitä ja
vetääkseen niistä esiin ideoita tehden näistä ideoista filosofisia. Haluaisin
osata suhtautua Gus Van Santin elokuvaan toisin, osata ottaa sen elokuvana ja
tehdä ajattelusta elokuvallisempaa.
Tässä niin kuin monissa muissakin Gus Van Santin elokuvissa
henkilöiden maailman keskipisteessä on perhe – oikea perhe, tehty perhe,
kuvitteellinen ja todellinen perhe. Perheen ideaa ei voi käsitteellistää, muotoilla
filosofiseksi ajatukseksi; se on puhtaan kuvallinen, elokuvallinen,
konkreettinen – se on jotain henkilöiden aistimuksissa, heidän tavassaan olla,
vaeltaa ja eksyä. Perhe ei ole hyvä eikä paha; se on luonnollisia verisiteitä
ja samalla se on jotain kuviteltua ja kaivattua. Voit palata kotiisi, mutta
vain pettäen ”todellisen” perheesi.
Entä jos filosofia oppisi luomaan käsitteitä, jotka
olisivat niin kuin Gus Van Santin ”perhe”? Silloin käsite ei sanoisi mikä on
hyvää ja mikä pahaa, se ei sanoisi mitä on, vaan viiltelisi kanvaasia ja sitä
kautta meitä ja maailmaa, panisi kokemaan toisin keston, hetken, pilvien
liikkeen.
Kun Scott on hautaamassa isäänsä, hänen hylkäämänsä
alamaailma vietää rinnalla toisia, karnevalistisia hautajaisia, joissa haudataan
hänen toista isäänsä, Bobia, mutta symbolisessa mielessä myös entistä Scottia,
joka kulki heidän rinnallaan. Mike ei löydä äitiään, menettää Scottin.
Lopussa Mike seisoo taas samalla tiellä, jolla on hän on
ollut ennenkin. Hän on samassa labyrintissä, samassa välitilassa. Mike on
kodittomana autiomaassa, jonka yllä pilvet liikkuvat niin kuin unessa, johon
hän taas vajoaa niin kuin repeämään hänen olemassaolonsa sydämessä. Jokin
minussa palaa tuhkaksi näiden kuvien kautta. Pakko keksiä, miten tehdä
itsestään feenikslintu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti