(Paul Lafargue)
Tämä on omistettu Ellenille
Tämä on omistettu Ellenille
Paul Lafargue julkaisi vuonna 1880 teoksen Oikeus
laiskuuteen (Le Droit a la paresse). Teos on klassikko, mutta aina, alusta
lähtien myös marginalisoitu; se on yritetty unohtaa, vaikka aluksi se olikin
yksi levinneimmistä teksteistä sosialistisessa maailmassa, joidenkin arvioiden
mukaan sitä levinneempi oli vain Marxin ja Engelsin Kommunistinen manifesti.
Lafargue ei imartele kuulijoitaan, työväenluokkaa. Hän sanoo, että
työväenluokan on vallannut outo hulluus, rakkaus työhön. Lafarguen mukaan työn
ei pitäisi olla tällaisen rakkauden kohde, sillä se johtaa älylliseen ja
ruumiilliseen rappioon. Sivistyneestä Euroopasta hän löytää kuitenkin yhden
esimerkin maasta, jossa ennakkoluulot eivät ole kitkeneet vihaa työtä kohtaan:
Espanjan.
Lafargue siteeraa anonyymin englantilaisen kirjoittajan
teosta An Essay on Trade and Comerce (1770), jossa haaveillaan eräänlaisesta
vankilan ja tehtaan yhdistelmästä, jolle annetaan nimi ideal workhouse. Näissä laitoksissa olevat ihmiset pakotettaisiin
tekemään 12 tuntia päivässä – mikä olisi hyväksi heille, etteivät lankeaisi
paheisiin. 1848 ranskalaiset työläiset, aseet kädessä, tekevät vallankumousta
ja pitävät suurena voittona sitä, että tehtaat eivät voi teettää töitä enemmän
kuin 12 tuntia päivässä.
Lafargue analysoi oman aikansa tilannetta ja puhuu
yllättävän tutusta tilanteesta, meidän tuntemasta maailmasta: koneistumisesta
ja työläisen muuttumisesta kuluttajaksi. Koska porvarillisen vallankumouksen
julistus ihmisoikeuksista ei tyydytä kirjoittajaa eikä häntä vaakuta myöskään
vaatimus oikeudesta työhön, hän esittää, että vaadittaisiin oikeutta
laiskuuteen.
Vaikka Lafargue puhuu työn oppia vastaan, työn
rakastamista vastaan, laiskuuden puolesta, hänen näkemyksensä ei ole naiivi;
pikemminkin se on hätähuuto. Hän ei vaadi laiskuutta kaikessa, kaikkialla.
Hänen kirjoituksensa alkaa siteerauksella saksalaiselta ajattelijalta ja
runoilijalta, Gotthold Ephraim Lessingiltä (1729-1781): ”Olkaamme laiskoja
kaikessa paitsi rakkaudessa ja viinissä, kaikessa paitsi laiskuudessa.”
Vaikka Lagarguen kirjoitus on huuto, protesti, se nostaa
esiin ongelman, joka on todellinen ja se vaatii aikalaisiltaan toisenlaista
ajattelua, muutosta ajattelussa. Ongelma, jonka se nostaa esiin, on yhä sama,
vaikka tilanne on muuttunut ja hallitukset vaihtuneet. Kirjoitus kyseenalaistaa
väitteen, että työ on ihmisen olemus ja se myös osoittaa historiallisen
materiaalin avulla miten uskomus ja oppi luotiin: sen loivat filantroopit,
moralistit ja tehtailijat.
Nykypäivän olosuhteissa on paljon syitä nostaa esiin sama
kysymys, sama vaatimus. Ei vain siksi, että olemme työn orjia ja koska uskomme,
että työ on ihmisen olemus – josta ajatuksesta Marxkaan ei irtaantunut. Myös
siksi, ettemme tiedä mitä on laiskuus, tuo pahin pahe siitä lähtien kun
länsimainen ihminen keksi olla homo
economicus. Emme tiedä myöskään, mistä roomalaiset, kun he ylistivät jotain
mitä nimittivät sanalla otium,
joutilaisuus.
Jos laiskuus ymmärretään paheeksi, se ei ole jotain mitä
ihminen on valinnut. Varsinkin kun ympäristö vaatii muuta. Silloin on turha
moittia. Jos se on henkilökohtainen valinta, valittu olemisen tapa, se on jo
paljon enemmän eettistä. Se voisi olla myös syvällinen ymmärrys ajattelun
historiasta, ilmaisu näkemyksellisyydestä. Voisi ottaa monta esimerkkiä, mutta
Epikuros riittää. Hänen ajattelunsa oli varmasti yksi esimerkki joutilaisuuden
ylistämisestä; hän ajatteli, että ihmisten ponnistelu on kovaa, rajatonta työtä
turhien ja pinnallisten asioiden saamiseksi.
Minä en halua toivottaa tervetulleeksi sellaista
älyllistä ja moraalista laiskuutta, joka sanoo, toistaa koko ajan: ”Mikään ei
muutu, sama järjestys ja sama valta ahdistaa meitä.” Työ ei ole enää samaa,
rakkaus siihen ei ole samaa...
Laiskuus, niin vaikea käsite, etten sitä ymmärrä. Mutta on se joskus avautunut minulle, kun on jäänyt mieleeni ja muistiini monen kymmenen vuoden takaa, ns- ruuhkavuosilta. Poikani yritti valistaa - tai antaa muuta mietittävää.
VastaaPoistaEllen, sinulla täytyy olla viisas poika. Ei siksi, että olisi tajunnut laiskuuden ihmeellisyyden, vaan ymmärtänyt äitinsä työhulluuden. Kiitokset osallistumisista filosofiakahvilaistuntoihin ja kiitos myös aiheesta. Keväällä minulla yksi toinenkin antamasi aihe: nöyryyttäminen. Tosin olen laiskana tuskainen aiheen kanssa...
VastaaPoistaHeikki on viisas, näkee eikä tee turhaa numeroa. Olen onnellinen, että on pysynyt ihmisenä hektisissä hommissaan. - En nyt muista, mistä tuo nöyryyttämisteema nousi, luultavasti yleisestä ilmapiiristä Suomessa ja siitä, miten vahvemmat tai ne jotka luulevat olevansa vahvoja, kohtelevat heikompiaan. Se on kuvottavaa. - Kaikesta kiitokset ja hyvän joulun toivotukset!
Poista