keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

Oikeat ainekset, oikeat määrät


Aiheena Helsingissä 17.6.

Kohtuus, siinä hyve. Ei aina kaikkein houkuttelevin; se tarkoittaa nykyisin: vähän. Kun opetetaan tätä hyvettä, kohtaamme kompastuskiviä ja pahempaakin, vaaroja. Hyveiden opettajat ovat antamassa aina kaikille samaa mittaa. He eivät noin vaan ymmärrä, että se mikä on toiselle myrkkyä ei sitä ole toiselle – kohtuullinen määrää viiniä saattaa olla toiselle hyvä määrä, toiselle kohtalokas.

Kohtuullisuus – jos siinä on järkeä – pitäisi ehkä ymmärtää tarkemmin, täsmällisemmin kuin vain vähäiseksi, hillityksi, maltilliseksi. Pitäisi puhua määristä ja ne eivät ole kaikkien ainesten kanssa samat, ne eivät ole kaikille samat. Ehkä emme voi puhua niin yleisellä tasolla, joutuisimme puhumaan tapauksista, mutta etu on tässä: sana kohtuullinen ei ole enää niin epämääräinen, vaan se merkitsee ”oikean määrän” käyttämistä.

Novaliksella on yksi lause, jota olen aina rakastanut: ”Kaikesta pitää tulla ravintoa.” En ymmärrä sitä niin, ettei saisi olla kasvissyöjä tai ettei se olisi planeetalle parempi vaihtoehto. Ymmärrän tai pikemminkin koen, että se mitä tapahtuu, mikä minuun iskee, sisääni tulee, on tehtävä ravinnoksi. Siitä on tehtävä hedelmällistä, elämälle myönteistä, vaikka se olisikin myrkkyä. Olen rakastanut Novaliksen lausetta, koska se ilmaisee urhoollisen elämäntavan, viestii elämänmyönteisyydestä, jopa tietystä kauniista kohtuuttomuudesta.

Joitakin kokkeja – esim. Ferran Adriània saattaa filosofia inspiroida. Minulla on toisinpäin: ruoanlaitto opettaa filosofiaa. Ei ole mitään ehdottoman oikeita aineksia, ehdottoman oikeita määriä. Ainekset ja määrät määrää maku (on tietenkin otettava ainesten ja niiden määrien mahdollinen myrkytysvaikutus). Se ei tarkoita, ettei olisi lainalaisuuksia. Maistaminen edellyttää oppimista ja aina voi oppia uusia asioita, uusia yhdistelmiä tai oppia nauttimaan vieraalta tuntuvasta.

Tärkeää ei ole katsoa vain määriä, vaan myös sitä, mitä aineksia yhdistää. Vaikka kaikki voisi olla ravintoa, ne eivät voi olla sitä kaikkina yhdistelminä. Oikeiden ainesten, niiden yhdistelmien ja määrien hallitseminen, gastronomian taide, on siis samaa kuin elämän taide, jos se on pyrkimystä ”kohtuuteen”, oikeaan määrään.

Novaliksen ajatuksessa on jotain epäkristillistä: siinä niellään mitä tahansa, mikään ei ole pahaa sinänsä. Siinä mielessä se muistuttaa antiikin filosofien ajatuksia, joille nimenomaan oli kyse määrästä, oikeasta määrästä, ei siitä että harjoitettu nautinto olisi sinänsä paha. Kohtuullisuus oli tärkeää kreikkalaisille ja sillä oli täsmällinen merkitys.

Kreikkalaisten sanalle soproshyne (σωφροσύνη) ei ole tarkkaa vastinetta. Usein se käännetään kohtuullisuudeksi tai itsehillinnäksi. Latinan kielelle se käännettiin usein käyttäen sanaa continentia, joka viittaa nimenomaan itsehillintään. Roomalaisten vastaava sana oli sobrietas. Vanhastaan kreikkalaiset ajattelivat, että soproshyne on hybriksen vastakohta ja se taas merkitsi äärimmäisyyteen menemistä, liiallisia kuvitelmia itsestä ja esimerkiksi oman vallan väkivaltaista väärinkäyttöä.

Jokatapauksessa termin kääntäminen kohtuullisuudeksi tai itsehillinnäksi johtaa helposti väärinkäsitykseen, epämääräiseen kuvaan. Kreikkalaisten ”kohtuus” erinomaisuuden muotona ja ilmauksena oli hyvin täsmällinen ja konkreettinen, monella tavalla erilainen kuin myöhempi kohtuullisuus. Kreikkalaisilla oli termi, joka liittyi kiinteästi ”kohtuuteen”, enkrateia. Sen voi määritellä itsensä hallitsemiseksi. Sanoja käytettiin yhdessä, joskus jopa tarkoittaen niillä melkein samaa asiaa. Esimerkiksi Platon määrittelee termin sophrosyne käyttäen sanaa enkrateia: ”Kohtuus on tietynlaista järjestäytyneisyyttä ja hallintaa (kosmos kai enkrateia).” Hallinta kohdistuu tässä määritelmässä tiettyihin nautintoihin ja haluihin. Monissa yhteyksissä itsensä hallitseminen (enkrateia) on jotain, jonka ajatellaan olevan edellytys sille, että voi saavuttaa ”kohtuuden”.

Kohtuus oli siis hyve, mutta käytännössä se merkitsi itsensä hallitsemista ja sitä kautta vapautta – sitä ettei ole esimerkiksi jonkun himon, ruokahalun tai nautinnon orja. Olennaista ei ole siis mitä teet, vaan miten ja kuinka paljon. Jos ”oikea” määrä vaihtelee, on tapauskohtainen, emme voi sitä oppia kenenkään lääkärin tai kokin reseptistä, mistään kirjasta. On kokeiltava. Se mikä pätee ruoanlaittoon, pätee siis myös elämään.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti