Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin "kaupungintalon" kahvila (sama rakennus missä Pohjoismainen kirjasto), torstaina (klo 16.00) La Carihuela Chica "Rafaelin aukiolla", Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TIISTAINA 20.2. klo 13.30. PAIKKA: Giovanni Pizzeria, C/Maestro Pedro Calvo, Kukon vieressä. AIHE: Espanja NYT!
Varhaiskristityt harjoittivat asketismia: vetäytyivät yksinäisyyteen,
koettelivat itseään. Kirkon kehittyessä kolmannella ja neljännellä vuosisadalla
näihin harjoituksiin alettiin suhtautua epäluuloisesti ja torjuvasti. Yksi syy
oli se, että askeetikko ei tarvinnut toista. Yksinäinen on liian itsenäinen.
Tämä johti aikanaan uuteen yksinäisyyden ja asketismin vastustamiseen 1200-luvulla.
Olen puhunut tästä aikaisemmin(keväällä 2013 otsikon Erakon katoaminen alla.) Toinen,
vielä epäilyttävämpi torjuntaan syy saattoi olla se, että askeetikko pyrki
pääsemään autuuteen, yhteyteen Kristuksen kanssa. Asketismi oli joskus
suoranaista kapinaa kirkkoa, pastoraalista valtaa vastaan. Ainakin se oli
toisenlaisen ohjauksen, toisenlaisen olemisen tavan hakemista.
Kristittyjen askeesi erosi tietenkin radikaalisti stoalaisten askeesista,
mutta minua kiinnostaa nyt ajankohtaisempi kysymys, johon kristinuskon
(mahdollisesti yllättävä) askeesin kohdistama torjunta liittyy. Emme ole
alamaisia (latinalainen sana subditus
oli se, jota käytettiin munkista, joka tottelee ja suvereenin hallitsijan
alamaisesta) niin kuin kuninkaan edessä. Olemme kansalaisia, meistä on tehty
kansalaisia. Tilanne on toinen. Mutta monet pienet ja suuret kapinalliset
kohtaavat vaikeuden, joka nostaa esiin kymyksen askeesista.
Kun joku maa vapautuu tyrannista tai epäoikeudenmukaisesta järjestelmästä,
ihmiset tarvitsevat muutakin kuin juhlaa. Vapautuminen ei ratkaise kaikkea.
Täytyy oppia käyttämään vapautta. Tästä on kokemuksia Etelä-Afrikassa,
Itä-Euroopan maissa jne. Ongelma ei ole vain se, että järjestelmä jättää
jälkensä instituutioihin, esimerkiksi poliisiin. Se kaivertuu ihmisiin. Kun
joku haluaa muutosta johonkin asiaan, hän tarvitsee muutakin kuin tietoa ja
organisaation, jonka kautta toimia. Samalla tavalla kuin tyrannista vapautunut
kansalainen, hänen tarvitsee muuttaa itseään; hän tarvitsee etiikkaa.
Tarve etiikkaan ei ole täsmälleen sama asia kuin moraali. Kun
ympäristöaktivistia haastatellaan, se kuulostaa usein kuulustelulta: ”Ajatko
henkilöautoa?” Vaikka tällaiset valinnat ovat merkityksellisiä, etiikka on
enemmän kuin itselle tai toiselle asetettu normi. Etiikka merkitsee ajattelua
ja pyrkimystä luoda itselleen ethos,
olemisen tapa. Siihen ei päästä ilman askeesia, harjoitusta. Hyvettä pitää
harjoitella.
Etiikka merkitsee erityistä suhdetta itseensä ja toisiin. Mutta meillä ei
ole enää muistia, meillä on vähän kokemusta askeesista, vain kokemuksen varjo.
Sillä on huono maine: se on itsensä ruoskimista ja silpomista. Osaamme totella,
noudattaa sääntöä, pysyä järjestyksessä. Enemmän kuin työskentely itsemme
kanssa meille on tuttua jokin, joka muistuttaa luostareiden järjestystä ja
sääntöjä.
Ennen kaikkea kukaan politiikassa toimiva – instituutiossa toimiva tai
vastarintaa tekevä aktivisti – ei ajattele (osaa ajatella), että suhde omaan
itseen voisi olla poliittinen kysymys. Osaamme kysyä: ”Kuka minä olen?” Askeesin
kysymys on toinen: ”Mitä voin tehdä itsestäni?”
Suhde itseen voi olla poliittinen ja se voi olla poliittinen kysymys.
Antiikin Kreikassa kansalaisen haluttiin huolehtivan itsestään, tekevän
itsestään oman itsensä hallitsijan. Se nähtiin edellytyksensä sille, että hän
voi hallita tai ohjata muita. Kaikki ei ole onnistunut Etelä-Afrikassa sen
jälkeen, kun se vapautui. Asiat olisivat voineet mennä huonomminkin, jos Nelson
Mandela ei olisi tehnyt töitä itsensä kanssa.
Etiikka, ihmisen muuttuminen askeesin kautta, on poliittinen muutos.
Kysymys on, millaista työtä itsemme meidän pitäisi tehdä tänään. Sillä on
väliä, miten toimimme, mitä teemme itsellemme. Ruoskinko itseäni, jotta
kuolettaisin halun? Vai muistutanko itseäni hyvistä periaatteista? Millaista
hyvettä itsessäni viljelen? Onko se nöyryys vai onko se kritiikki?
Sam Sandqvist luennoi Torre del Marissa! Katsotaan mitä tekoäly on, miten toimii ja onko uhka meille. Paikkana Con Corazonmari, C/ Copo, lauantaina 24.2 klo 16.30. Kaikki kiinnostuneet mukaan!
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Sam Sandqvist luennoi Torre del Marissa! Katsotaan mitä tekoäly on, miten toimii ja onko uhka meille. Paikkana Con Corazonmari, C/ Copo, lauantaina 24.2 klo 16.30. Kaikki kiinnostuneet mukaan!
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti