(George Bataille luolassa)
Tämä oli yhtenä keskustelun aiheena filosofisissa pidoissa (viikonlopputapahtumissa).
Kokemus on
tyypillisesti sana, jota käytetään monella tavalla. Näin myös filosofiassa. Kun
fenomenologit puhuvat kokemuksesta, he puhuvat jostain primaarisesta ja
tavanomaisesta: subjekti kokee maailman, koska on maailmassa. Jotkut
ajattelijat ovat siirtäneet sen aivan toisenlaiselle alueelle, koska
kiinnittyvät erilaiseen, vaarallisempaan, perinteeseen. George Bataille puhui sisäisestä
kokemuksesta (l'expérience interieure).
Maurice Blanchot käytti ilmaisua rajakokemus (l'expérience limite). Näissä kokemuksissa on kyse jostain
rajummasta, repivämmästä, ekstaattisemmasta – kokemuksesta, joka muuttaa
kokijan. Tällainen tranformaatiokokemus irrottaa ihmisen itsestään, repii hänet
identiteettinsä rajoista.
Kokemus on tässä
hahmotettu joksikin muuksi kuin ohimeneväksi tuntemukseksi tai aistimukseksi –
joksikin joka muuttaa ihmistä. Ihmiselle tapahtuu jotain. Näin hän saa
kokemuksen. Mutta kokemuksessa on mukana enemmän. Ihminen ei vain saa
kokemusta. Hän tekee sen. Hän osallistuu sen valmistamiseen. Kokemus on
ajateltua; ajattelu on siinä mukana.
Filosofi kirjoittaa
kirjaa, mutta ei välttämättä vain osoittaakseen jotain tai ilmaistakseen
tietämänsä asian. Hän voi tähdätä ennalta-arvaamattomaan paikkaan; kirjan
kirjoittaminen voi olla kokemus, joka mahdollistaa uudenlaisen suhteen itseen
ja maailmaan. Motiivi filosofoida voi olla tämä: kokemus. Tietenkään ei ole
kyse mistä tahansa kokemuksesta, mistä tahansa muutoksesta. Filosofi ei muutu
porsaaksi niin kuin vauva muuttuu porsaaksi kirjassa nimeltä Liisa Ihmemaassa.
Se mikä mahdollistuu
on irtaantuminen tavanomaisesta elämäntavasta ja sitä ohjaavista
kulturaalisista arvoista, siitä mikä hyväksytään välttämättömänä, totena tai
hyvänä. Jos kokemus johtaa toisenlaiseen elämään, se ei merkitse mitä tahansa
erilaista elämää. Hän voi haluta vapaaksi jostain kahleista. Ehkä hän yrittää
olla onnellinen. Ehkä jopa parempi ihminen.
On ehkä outoa käyttää
ilmaisua ”tehdä kokemus”. María Celia Salas Guerra puhuu aiheesta Fernando
Pessoaa ja kirjoittamista koskevassa väitöskirjassaan. Hän viittaa Heideggeriin
ja sanoo, että tehdä on kokemus on sitä, että polulla menossa kohti jotain, ja
tämä joki kutsuu meitä, koskettaa meitä, muuttaa meitä. Salas Guerra käyttää
Heideggerilta lainaamiaan ilmaisuja, jotka ovat erityisen passiivisia: meihin
tulee jotain, jokin ottaa meidät valtaansa. Mutta tämä jokin pitää
vastaanottaa. Kokemuksen tekeminen merkitsee sitä, että hankkii jotain tällä polulla, tiellä, tässä tapahtuman
vastaanottamisessa.
Kun puhun
filosofiasta kokemuksena, en puhu siitä, miltä tuntuu, kun kuulee jonkun
puhuvan filosofisia tai kun lukee filosofista teosta. Puhun kokemuksesta, joka tehdään ja siitä kun hankkii jotain. Tämä kokemus on
filosofinen siinä mielessä, että se on filosofian harjoittamisen seurausta.
Sillä on silti sekä esteettinen että poliittinen ulottuvuus.
1.Esteettinen ulottuvuus. Filosofian
mahdollistamalla kokemuksella on esteettinen ulottuvuus, mutta ei siksi, että
se synnyttäisi jonkinlaisen kauneuselämyksen (sekään ei ole poissuljettu).
Kokemuksella on kuitenkin aistimuksellinen (aisthesis)
ja affektiivinen puoli, samanlainen kuin taiteen mahdollistamassa kokemuksessa
– joka on ennen kaikkea kokemuksellisen kentän laajentumista. Lisäksi on
mahdollista, että kokemus stimuloi mielikuvitusta, avaa mahdollisuuden tutkia
ja kokeilla esteettisen elämän mahdollisuuksia, toisin sanoen esteettisten
arvojen tuomista elämään.
2.Poliittinen
ulovuttuvuus. Kun kokemus tulee jaetuksi, kun se murtaantuu ulos filosofin
yksinäisyydestä, se tekee kysymyksestä yhteisen. Tämä ”yhteisyys” on ainakin
potentiaalisesti poliittista. Filosofian suhde politiikkaan on mielenkiintoinen
teema, koska sillä on aina suhde siihen, vaikka filosofian ydin ja sen
velvollisuus on pysyä ulkopuolella, kriittisessä suhteessa siihen. Yksi
filosofian vanhimpia tehtäviä on olla antidespoottinen voima, joka asettaa totuuden
petosta vastaan, eettisen vaatimuksen mielivaltaa vastaan.
Filosofiakahvila Helsingissä, aihe Alibin etsijät
Helsinki 16.kesäkuuta klo 14.00.
Paikka: Kymintie 51 (Kumpula, Helsinki) – Jantuset (Martti, Kirsti)
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Helsinki 16.kesäkuuta klo 14.00.
Paikka: Kymintie 51 (Kumpula, Helsinki) – Jantuset (Martti, Kirsti)
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti