keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Antipsykologi puhuu





Aiheena Torre del Marissa 9.toukokuuta, klo 11.00. Paikka Con Corazonmari, C/Copo

1.

Helmikuussa 2017 totesin:

Psykologiaa ei voi halveksia. Se ei ole vain ”huono tiede”. Se on valtaa ja voimaa. Se on valta, joka vaikuttaa meihin. Mutta meissä voi olla jotain, joka on tämän vallan raja – jotain joka pilaa sen vaikutuksen, seuraukset meissä. Tämä ”jokin” on keksittävä, sille tilaa annettava. Siinä kritiikin tehtävä.

Vuotta aikaisemmin, maaliskuussa, kysyin kysymyksen itsensä tuntemisesta:

Voisi olla mielenkiintoista, ehkä jopa tärkeää, tuntea itsensä maailmassa olevana, osana sitä ja ymmärtää tämä maailma yhteiseksi. Voisi olla arvokasta tajuta itsensä luovaksi voimaksi, ei pelkästään olennoksi, jolla on joitakin ominaisuuksia. Mitä kaikkea voisi merkitä se, että itsen näkee myös luovan työn, muokkauksen kohteena? Mitä silloin tarkoittaisi itsensä tunteminen?

Lähden liikkeelle näistä katkelmista, astun eteenpäin, niin toivon.

2.

Vaikka tajunta ei räjähtäisi, jokin liikahtaa hidaspäisenkin päässä, jos ei ajattele kysymystä subjektista (tai sielusta tai minuudesta) identiteetin näkökulmasta. Jos en etsi itseäni, vaan luon itseäni, kokemus on toinen. Kokemus ”minuudesta” on erilainen eri aikoina, koska se on sidoksissa kulttuuriin, joka ohjaa itseymmärrystä, antaa sille sanaston. Tämä johtaa meidät uusien, historiallisten kysymysten äärelle.

Tällä kertaa annan antipsykologin minussa pohtia, mitä merkitsee itsensä tunteminen, jos lähtökohtamme on tämä – ja jos me olemme saavuttaneet uuden tavan kokea itsemme.

Meillä on uudet silmät katsoa itseämme. Emme etsi itseämme emmekä haaveile siitä, että vapautuisimme jostain luonnollisesta tai välttämättömästä painolastista, sairaudesta tai kuolemasta. 
Uusi kokemuksen sisältö ja merkitys on siinä, että yritämme määrittää, mitä voimme tehdä vapauden kokemuksellamme. Jos ja kun koemme näin, se avaa mielestäni uuden näkökulman itsensä tuntemisen teemaan.

Jos tarkkailen itseäni tunteakseni itseni, löydän annetun minän ominaisuuksia. Jos joku tietävä (psykologi, pappi, psykoanalyytikko) kertoo, mitä minä todella haluan tietämättä että haluan sitä, itsen tunteminen on toisen käsissä. Kummassakin tapauksessa itse, joka halutaan tuntea, on kiinni siinä mitä on;  kysymykseen ei sisälly kysymystä mahdollisuuksista, siitä mitä minä voin tehdä. Tosiasioista ei voi johtaa moraalisia sääntöjä, sanoi David Hume (1711-1776). ”There is not ought from is.” Humen ajatusta seuraten voisi sanoa, että valmis itse - annettu itse - observoinnin tai tulkinnan kohteena merkitsee eettisen kysymyksen väistämätöntä poissaoloa.

Kun kysyn, mitä voin tehdä tai mitä en voi tehdä, tietämys tai tuntemus koskee toista  aluetta, mahdollisuuksia. Vaikka en vielä voisi sanoa, mitä minun täytyy tehdä, en ole enää kiinni vain siinä mitä on. Itsensä tuntemisen ongelma kytkeytyy etiikkaan, kysymykseen vapauden käytöstä.

3.

Näin kysymys itsensä tuntemisesta ei ole enää kysymys sielun rakenteesta. Puhumme enemmän vaihtelevista olosuhteista, jotka vaikuttavat siihen, mitä voin tehdä. Huomion kohteena on nykyisyys, konkreettiset mahdollisuudet. Historia osoittaa, että ennen oli toisin, koettiin toisin. Opimme, ettei edes kokemus minuudesta ole aina sama. Sen ei tarvitse olla sitä huomennakaan. Jokin tässä päivässä, tässä kulttuurissa, rajoittaa: kaikki sellainen toistuva puhe, joka synnyttää tunteen itsestäänselvyydestä ja sattumanvaraisen välttämättömyydestä, ihmisluonnon pysyvyydestä. On sanottava vastaan. Se on velvollisuuteemme. Me elävät kiellämme kaiken pysyvyyden tässä elämässä.

Tunnen itseni vähän paremmin. Tiedän, etten ole vain tarkkailun alla olevia ominaisuuksia. Minussa on myös mahdollisuuksia. Voin tehdä asioita. Kykenemistä estävät asiat eivät ole niin kuin painovoima (joka sekään ei estä ihmistä lentämästä). Estävät tekijät ovat ihmisen luomuksia: uskomuksia, filosofioita, kasvatusperiaatteita, psykologisia teorioita... Tunnen itseni paremmin. Voin sanoa vastaan. On oltava päättäväinen ja teroitettava älynsä, tehtävä siitä pureva.

4.

Viimeisen vuoden tai puolentoista vuoden ajan pääni yllä on leijaillut vaativa ja velvoittava, kielteisessä muodossa oleva väite: ”Minä tahansa asian sanominen ei ole merkityksellistä.” Viime syksynä, 11.10. kirjoitin muistivihkooni huomion, joka jatkaa siitä eteenpäin.

Tyylini ohjenuora: sanoa yksinkertaisesti se mikä täytyy sanoa.

Itseään tutkivan kysymys ei minun tapauksessani ole, onko minulla huono itsetunto tai onko minulla käyttäytymishäiriö tai olenko tehnyt syntiä. Kysyn, voinko tehdä tästä toimia tämän ohjenuoran mukaan. Ainoa tie itsetuntemukseen on kokeilu...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti