keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

Elämä


Aiheena Torre del Marissa 2.5.Keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.

On tunnetusti vaikea sanoa mitä on elämä. Se on outo ja ohimenevä tila, jonka merkkejä ovat esimerkiksi aineenvaihdunta, kasvu ja moduliinirakenne (elävän olennon rakentuminen soluista) jne. Puhumme asiasta biologisesti, mutta ihmiset osasivat puhua elämästä ennen kuin kehittivät biologiaa tai osasivat tutkia asiaa luonnontieteellisesti.

Antiikin kreikkalaisilla oli kaksi sanaa, jotka merkitsevät elämää: zoe ja bios. Zoe oli sana, joka oli lähempänä biologista ymmärrystä; se merkitsi elämää paljaana, sellaisenaan, ilman määreitä; se oli jotain yhteistä ihmisille, eläimille, kasveille. Bios oli elämä, jota voitiin arvioida, sitä voitiin sanoa hyväksi tai huonoksi. Filosofia kiinnittyi biokseen, syntyi ja kehittyi suhteessa siihen; se problematisoi ihmisen tavan elää ja kysyi, miten elämää voi arvioida. Yksinkertaistaen voisi sanoa, että biologian teema on zoe, filosofian bios. Sokrateella oli mielessä arvioitavissa oleva elämä, kun hän sanoi Kritonissa, ettei pidä arvostaa kaikkein korkeimmalle elämistä; hyvin eläminen on tärkeämpää.

Viime vuosikymmeninä on yhteiskuntafilosofisen ja sosiologisen keskustelun yksi suuri aihe, ongelma, ollut biovalta: vallankäyttö, kontrollointi ja manipulointi, joka kohdistuu elämään. Huomion kohteeksi nousevat syntyvyys, kuolevuus, seksuaalisuus jne. Teeman nosti esiin Michel Foucault ja sitä on kehitellyt eri suuntaan esimerkiksi Giorgio Agamben. Vallankäytön kohde, valtamekanismien huomioima elämä on zoe, paljas ja biologinen elämä, ei elämä arvioitavissa olevana bioksena. Agamben puhuu alastomasta elämästä (nuda vita), joka eroaa elämästä muotona. Hän kuvaa kauhistuttavia mekanismeja, jotka erottavat elämän elämästä muotona. Näiden mekanismien huipentuma on Auschwitz.

Kun luemme Agambenia ja muita samantapaisia biovallan kriitikoita, opimme, että meiltä puuttuu bios, elämä elämänmuotona, arvioitavissa oleva elämä. Se ei näyttäydy tarkalleen ottaen mahdottomuutena, mutta ajattelu ja politiikka eivät tavoita sitä.

Minulla on ehdotus tai kysymys, joka ei ratkaise ongelmaa, vaan lähestyy sitä toisesta kulmasta. Ehdotuksen lähtökohta on tällainen: Elämää arvioidaan elämässä. Lause merkitsee, muun muassa, että arvioiva ja arvottava olento on elävä. Voimme yhä ajatella kreikkalaisesti ja erottaa toistaan zoen ja bioksen, mutta tämä erottelu ei merkitse vastakohtaisuutta tai edes sitä, että nämä kaksi sanaa eivät puhuisi samasta asiasta, ainakin jollakin tasolla.

Kuvitelkaamme siis, että tahdomme elämän olevan arvioitavissa; tahtoisimme esimerkiksi sanoa, mitä on hyvä elämä. Heti kohtaamme kysymyksen siitä, kuka arvioi. Entä jos se ei ole kukaan, joku subjekti, ihminen tai jumala, vaan elämä meissä? Zoe, paljas elämä, ei ole sitä minkälaisena se näyttäytyy vallankäytön (biovalta) kohteena. Se on jotain aktiivisempaa: sen merkkejä ovat aineenvaihdunta ja kasvu, esimerkiksi. Elävä olento, vaikka kuinka alkeellinen, käyttää informaatiota ympäristöstä, suuntautuu sen avulla saadakseen jotain mitä se pitää hyvänä. Se esimerkiksi pitää jotain kasvia parempana kuin toista; se arvottaa. Arvottaessaan se ei toteuta kenenkään suunnitelmaa eikä suunnittele oman lajinsa jatkumista; elämä toteutuu siinä, toteuttaa itseään. Tämän alkeellisen olennon elämä voidaan nähdä sellaisena mistä kreikkalaiset käyttivät sanaa zoe, mutta tämä alaston elämä, josta ei voi puhua hyvänä tai huonona, on arviointia.

Ehdotukseni lähtökohta on siis lause: Elämää arvioidaan elämässä. Voimme erottaa elämän paljaana (zoe) ja elämän arvioitavissa olevana (bios), mutta paljas ja alaston, kaikkein alkeellisin elämä on jo arviointia. Bios on jotain, jota zoe tahtoo (käyttääkseni filosofisesti ongelmallista sanaa). Palatkaamme siis ongelmaan, kysymykseen biovallasta. Jos todella on vallankäyttöä, joka kadottaa bioksen, hävittää kysymyksen elämästä arvioitavissa olevana, se ei tee pelkästään jotain julmaa: se vähentää elämisen mahdollisuuksia, elämän elävyyttä. Elämää halutaan pidentää ja jossain määrin siinä onnistutaan, mutta ei osata ajatella laatua, intensiteettiä, elämän elävyyttä.

On olemassa yksi käsite, ikkuna, joka voisi avata  meille toisen tavan katsoa, ajatella, tuntea, elää: error, erehdys. Latinan errare ei merkitse vain erehdystä, vaan myös vaeltamista. Mikään muu käsite ei tavoita niin hyvin elämän omaa liikettä, sen liikkuvuutta...

(Sam Sandqvist luennoi aiheesta Aika: Ikuinen arvoitus?Lauantaina 28.5. Klo 16.30. Paikka: Con Corazonmari El Copo -kadulla, Torre del Mar)

http://koetinkivet.blogspot.com.es/2015/10/elama-erehdys.html


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti