FILOSOFIAKAHVILAA EI ENÄÄ TORSTAISIN. Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TIISTAINA 17.4. klo 13.30. PAIKKA: KUKKO, saunan terassi, C/Maestro Pedro Calvo. AIHE: Never Again MSD
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TIISTAINA 17.4. klo 13.30. PAIKKA: KUKKO, saunan terassi, C/Maestro Pedro Calvo. AIHE: Never Again MSD
1.
Teksti tai kirja on – tai ainakin
voi olla – linssi, jonka läpi näkee maailmaan. Kun se on linssi, se antaa näön.
Joskus kaksi tekstiä yhdessä antavat kaksoisnäön. Kaksi tekstiä, jotka ovat
syntyneet eri paikoissa, eri aikoina tarvitsematta toisiaan, kytkeytyvät
yhteen, herättävät toisistaan jotain tai resonoivat salaperäisesti. Näin
minulle tapahtui, kun Judith Butlerin
teos Giving an Account of Oneself ja yksi muinaisen Rooman hautakirjoitus
menivät kihloihin...
2.
Butlerin kirja on ihmisen
suhteesta toiseen ja siitä miten se muodostuu olennaiseksi ihmisen suhteessa
itseensä. Kirjan nimi on käännös kreikkalaisesta ilmaisusta didonai logon. Platonin teksteistä
löytyvä ilmaisu viittaa Sokrateen ja kuulijoidena väliseen suhteeseen.
Sokrates, basanos (koetinkivi),
houkutteli tai jopa pakotti ihmiset mittaamaan itseään, selittämään itsensä.
Todellisuudessa tällä selittämisellä oli paljon täsmällisempi merkitys kuin
Butlerin kirjassa: siinä oli kyse siitä, että ihminen tutkii ja arvioi, miten
on tähän mennessä elänyt.
Yhdessä hautapiirtokirjoituksessa
Tarracossa sanotaan: ”Vive laetus quique vivis...” (Elä iloisesti sinä, joka
elät.)
Nämä kaksi tekstiä yhdessä,
yhteistyössä, pakottivat minut esittämään kysymyksen: Onko minun selitettävä
itseni, kerrottava miten olen elänyt? Tajusin, että jos olen siihen pakotettu,
minun on kuviteltava itseni kuolleeksi tai kuolevaksi eli kuviteltava elämäni
kokonaiseksi, sulkeutuvaksi, loppuvaksi.
3.
Ymmärsin myös, että omakuvan
tekemiseen liittyy riski. Se ei ole vaikeaa vain siksi, että on vaikeaa olla
rehellinen. Ihminen ei välttämättä kaunistele ja siten vääristele kuvaa. Ihminen
ei aina näe itse, mikä hänessä on arvokasta. Näitä vaikeuksia pidin kuitenkin
enemmän teknisinä. Varsinaiseksi vaaraksi laskin sen, että kuvasta tulee ansa.
Omakuva voi muodostua laiksi ja jähmettäväksi voimaksi.
On monenlaisia tapoja kertoa
itsestään. Vaikka Sokrateen kuulijoiden yritys puhua itsestään olikin
eräänlainen tunnustus, se ei ollut samanlainen kuin tunnustus papin edessä;
kyse ei ollut syntisyytensä tunnustamisesta. Pitäisikö minun tunnustaa syntini?
Ketä se auttaisi? Ei ehkä minua itseänikään.
Minulle syntyi vaikutelma, etten
ollut päättänyt tehdä omakuvaa, hautakirjoitustani. Olin aloittanut sen
kirjoittamisen jo kauan aikaa sitten. Niin kaikki tekevät. He kertovat
tarinaansa sekä itselleen että toisille ja rakentavat näin itseään. Pahinta on,
että tämä tarina voi olla myytti, johon uskoo.
Tämä johti minut uusien
kysymysten äärelle. Olisi osattava tutkia, millaista tarinaa kertoo ja opittava
arvioimaan erilaisten itsetutkiskelujen merkitystä, niiden vaikutuksia.
Tutkimus ei koske vain omaa napaa, sillä kertomuksen muoto ja tematiikka on osa
perinnettä, omaa kulttuuriamme. On kysyttävä, mitä hyvää voisimme löytää omasta
kulttuuristamme; meidän on arvioita sitä, yritettävä uudistaa sitä,
irtaannuttava joistakin perinteistä.
4.
Voisin haluta hautakiveen nämä
sanat: ”Vive laetus quique vivis.” Se olisi neuvo, viesti jälkipolville, hyvä
tiivistys. Se saattaisi kertoa minusta enemmän kuin hyvin yksityiskohtainen
piirros tai satoja sivuja pitkä omaelämäkerta.
Mutta jotain riittämätöntä tuossa
kauniissa kehotuksessa olisi. Sillä olen oppinut, että on tehtävä tutkimusta.
Vain niin voi löytää sen mikä on arvokasta ja löytää sellaisen maaperän, jossa
voisi kasvattaa jotain, luoda ehkä jotain uutta. Omakuva ei saisi olla
dogmaattinen väite ja despoottinen käsky; sen pitäisi olla vain esimerkki. Se
ei sanoisi: ”Mene tuonne, etsi tuolta.” Se sanoisi: ”Näin minä etsin...”
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Tämähän on hyvä ohje meille vanhoille. Hautakirjoitukset kivessä nyt ovat aika vähäiset, mutta voihan kuvitella. Olen ajatellut tehdä oman h.kirjoitukseni nettiin lapsille luettavaksi sitten kun he ovat riittävän vanhoja tajutakseen elämän jatkuvuutta. Tosiasiassa se jäsentää minua ymmärtämään omia vakintoja, omaa elämää.. Tuletko Pasi tänä kesänä Suomeen? Kovasti toivon sitä.
VastaaPoista