FILOSOFIAKAHVILAA EI ENÄÄ TORSTAISIN. Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TIISTAINA 10.4. klo 13.30. PAIKKA: KUKKO, saunan terassi, C/Maestro Pedro Calvo. AIHE: Pelkkää synkkyyttä (Syyria, Unkari, Meksiko...)
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TIISTAINA 10.4. klo 13.30. PAIKKA: KUKKO, saunan terassi, C/Maestro Pedro Calvo. AIHE: Pelkkää synkkyyttä (Syyria, Unkari, Meksiko...)
Sisältää
juonipaljastuksia Stephen Kingin kirjasta Uinu, uinu lemmikkini.
Ihminen on kauan halunnut olla
kuolematon. Haave ei ilmaise itseään vain uskonnollisissa ajatuksissa, vaan
joskus myös tieteessä. Mikä on tämä unelma? Mitä ovat sen seuraukset?
En etsi haaveen alkuperää. Otan
kauhistuttavan esimerkin. Stephen Kingin Uinu, uinu lemmikkini (Pet Semetary,
1983) kertoo tohtori Louis Creedin perheestä, joka muuttaa taloon lähelle
vilkkaasti liikennöityä tietä. Läheisyydessä on myös vanha lemmikkieläinten
haustausmaa, jonka salaisuudesta perheen isää varoitetaan. Naapurissa asuu
sympaattinen vanha isäntä Jud. Perheen kissa, Church, kuolee. Se aiheuttaisi
suuren surun lapselle. Epätoivoisena, uskomatta itsekään legendaan, isä hautaa
kissan lemmikkieläinten hautausmaalle. Ja kissa palaa. Ulkoisesti se vaikuttaa
samalta. Se ei kuitenkaan ole samanlainen; se on vähemmän elävä. Se jahtaa
hiiriä ja lintuja enemmän kuin aikaisemmin, muttei syö niitä, repii vain
palasiksi. Lisäksi kissa haisee pahalle.
Muutamia kuukausia myöhemmin perheen
kuopus, 2-vuotias Gage, jää rekan alle ja kuolee. Surun murtama isä hautaa
hänet lemmikkieläinten hautausmaalle, ja lapsi palaa hirviömäisenä, demonisena
olentoja, joka surmaa naapuri Judin ja äitinsä Rachelin. Louis antaa lapselle
tappavan ruiskeen ja hautaa hänet uudestaan. Pikaisesti hän palaa hautaamaan
vaimoaan uskotellen, että tulos tulee olemaan toinen, jos hän hautaa
vaimonsa nopeammin kuin lapsensa. Tarinan lopussa tohtori Louis Creed istuu
odottamassa. Haudasta palannut vaimo laskee kätensä hänen olkapäälleen ja
sanoo: ”Darling.”
Monissa asioissa voi nähdä
viittauksia uskontoon, uskonnolliseen symboliikkaan, jopa nimissä. Kissa on
Church, kirkko, perheen sukunimi on Creed, usko (tai uskontunnustus). Silti
ainakin yhtä merkityksellinen yksityiskohta on se, että Louis on lääkäri, joka
on ollut tekemisissä kuoleman (myös sen aiheuttaman stressin) kanssa.
Otan tämän
esimerkin, koska kirjan voi lukea yhtenä tapana tulkita ja lukea ihmisen halua
kuolemattomuuteen. Kyse ei ole edes siitä, että joku haluaisi omaa
kuolemattomuuttaan. Hän ei vain halua menettää ketään, ei kestä surua ja siksi
pitää kiinni. Halu nostaa kuollut haudastaan on omistushalua, jotakin hyvin
helposti ymmärrettävää. Kingin visio (jota hän itsekin vastustaa) on synkkä: Ihminen
ei pysähdy, mikään opetus ei riitä; hän jatkaa järjettömyyksiin asti oman
himonsa, nälkänsä, ajamana.
Visio on mielenkiintoinen
synkkyytensä takia. Kuolemattomuus, ajatus kuolemattomuudesta, on usein,
melkein aina, kaunis unelma, ja katoamista pidetään kauheana. Tässä
kuolemattomuus, pyrkimys siihen, johtaa kauhistuttaviin seurauksiin. Silti
ihminen pyrkii siihen varoituksista ja jopa todisteista huolimatta. Häntä ei
ohjaa vaistomainen äly eikä järki, vaan halu palauttaa kuollut takaisin.
Otan tämän esimerkin myös siksi,
ettei kuolemattomuudesta puhuttaessa kiinnostavinta ole se, onko sitä vai ei.
Kiinnostavaa on ajatuksen ydin: olemisen tapa, joka panee ihmisen ajattelemaan,
vaatimaan, kuolemattomuutta. Voimme
ajatella, että Louis Creediä ohjaa rakkaus. Sana on kaunis, ainakin monen
mielestä. Mutta eikö tässä rakkaudessa ole mukana halu valtaan, pyrkimys
kontrolloida?
On ihmisiä, jotka antavat
jäädyttää itsensä, jotta heidät voitaisiin kerran herättää henkiin. On haaveita
siitä, että ihmisen mieli voitaisiin digitalisoida. Jotkut biologit uneksivat
sellaisesta geenimanipulaatiosta, joka tekisi mahdolliseksi elää 1000 vuotta.
Himo elää. Himo ohjaa järkeä, tieteen ja teknologian kehitystä.
Mutta ehkä ihminen on vapaa
vasta, kun kuolettaa kuolemattomuuden haaveensa. Ehkä hän sitten voisi ohjautua
toisella tavalla, ohjata myös älynsä ponnistukset muualle.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ehkä sittenkin...(Lt)
VastaaPoista