(Aksel Sandemose)
Filosofiakahvila jatkuu tavalliseen tapaan ainakin viikolla 14. Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin "kaupungintalon" kahvila (sama rakennus missä Pohjoismainen kirjasto), torstaina (klo 16.00) La Carihuela Chica "Rafaelin aukiolla", Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TIISTAINA 3.4. klo 13.30. PAIKKA: Kukko, saunan terassi, C/Maestro Pedro Calvo. AIHE: Tiedustelulaki
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TIISTAINA 3.4. klo 13.30. PAIKKA: Kukko, saunan terassi, C/Maestro Pedro Calvo. AIHE: Tiedustelulaki
Tanskalais-norjalainen kirjailija Aksel Sandemosen esitti romaanissaan Pakolainen ylittää jälkensä (1933) satiirisen ajatuksen Janten laista, säännöistä, joita ahtaat yhteisöt vaalivat. Artikuloidut kymmenen lakia ovat:
1.Älä luule, että sinä olet jotain.
2.Älä luule, että olet yhtä hyvä
kuin me.
3.Älä luule, että olet viisaampi
kuin me.
4.Älä kuvittele, että olet
parempi kuin me.
5.Älä luule, että tiedät enemmän
kuin me.
6.Älä luule, että olet enemmän
kuin me.
7.Älä luule, että sinä kelpaat
johonkin.
8.Älä naura meille.
9.Älä luule, että kukaan välittää
sinusta.
10.Älä
luule, että voisit opettaa meille jotakin.
Sanotaan, että teoksessa kaikuu
myös yksi artikuloitumaton sääntö, joka on:
Älä luule, että on jotain mitä emme jo tietäisi sinusta.
Eri taiteilijoiden (muun muassa
Kalervo Palsa) ja ajattelijoiden kiinnostus tätä ”lakikokoelmaa” kohtaan
johtunee siitä, että nämä todellisuudessa kirjoittamattomat säännöt on helppo
tunnistaa. On myös helppo tuntea niiden vaikutus.
Minua tässä ilkeässä,
satiirisessa, liian totuudenmukaiselta vaikuttavassa havainnossa ja väitteessä
kiinnostaa se, että yhteisö näyttäytyy pienentävänä. Puhutaan kauniisti
yhteisöllisyydestä, siitä puhutaan nostalgisesti. Niin kuin joskus olisi eletty
kauniissa, harmonisessa maailmassa, jossa yhteisö kasvatti, nosti, kannatti.
Janten laissa yhteisö, sen kirjoittamattomat säännöt, merkitsevät ennen kaikkea
1) yksilön tukahduttamista (sääntö 1) 2) mitätöintiä (säännöt 2-7, 10)
3)uhkailemista (säännöt 8-9).
Pienentävä vaikutus ei tietenkään
kohdistu vain johonkin yksilöön. Koko maailma pienenee. Myöskään yhteisö ei
onnistu tekemään itsestään muuta, enemmän. Se rajoittaa, pienentää itsensä,
sulkee maailmansa.
Filosofisesti tämän tekee
mielenkiintoiseksi muun muassa se, että moraali (se mitä niin vaalitaan)
osoittautuu ahdistavaksi, hyvinkin haitalliseksi. Tietenkään tämä ei häiritse
kunnon moraalifilosofia, koska hän pyörittelee abstraktioita, ei tartu näin
todentuntuiseen kuvaan moraalista, siis tavoista, joiden mukaan yhteisö elää.
Toisaalta oli kerran Ralph Waldo Emerson, joka ajatteli, että konformismi
(moraalisuus sellaisena kuin se ilmenee Janten laissa) on hyveen puuttumista.
Jos ajattelemme eettisen
arkkitehtoniikan (käyttääkseni Mihail Bahtinin termiä) näkökulmasta, voimme
sanoa:
1.Minä itselleni tässä maailmassa on pienentämisen, väheksymisen
määrittelemä.
2.Minä toiselle on ennen kaikkea alistuja, kumartaja.
3.Toinen minulle on herra, auktoriteetti, lyöjä, rankaisija.
Onko Janten laki kuollut?
Olemmeko kasvaneet siitä ulos? Liioitteleeko Sandemose? Onko tämän vaara yhä
maailmassamme, meissä? Ajattelen, että olisi tehtävä töitä, keksittävä
välineitä, jotta välttäisimme kuihtumisen. Tarvitsemme toisenlaista
”arkkitehtoniikkaa”, toisenlaista suhdetta itseen ja toiseen. Mistä välineet?
Mistä työntekijät?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti