Filosofiakahvilaa EI OLE kiirastorstaina 29.3. Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin "kaupungintalon" kahvila (sama rakennus missä Pohjoismainen kirjasto), Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
Frédérik Gros, filosofi ja kävelijä, epäilee, että olla joku on typerä fiktio, joka painaa hartioitamme. Olla joku saattaa olla kahlitseva velvollisuus. Siksi hän kävelee ja etsii kävelemisen vapautta. Suunnilleen noin Gros sanoo vuonna 2009 ilmestyneessä kirjassaan Marcher, une philosophie.
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TIISTAINA 27.3. klo 13.30. PAIKKA: Ravintola Kukon saunan terassi, C/Maestro Pedro Calvo, Kukon vieressä. AIHE: Puigdemont/Cifuentes/Urdangarin etc...
Frédérik Gros, filosofi ja kävelijä, epäilee, että olla joku on typerä fiktio, joka painaa hartioitamme. Olla joku saattaa olla kahlitseva velvollisuus. Siksi hän kävelee ja etsii kävelemisen vapautta. Suunnilleen noin Gros sanoo vuonna 2009 ilmestyneessä kirjassaan Marcher, une philosophie.
Käveleminen on jalan pistämistä
toisen eteen, jotain yksinkertaista. Se voi kohottaa mielialaa tai se voi väsyttää.
Jostain syystä se on tärkeää ajattelulle, todennäköisesti ihan fysiologisista
syistä. Kävelemisellä ja ajattelemisella on toisenlainenkin side,
historiallinen yhteys. Monet ajattelijat ovat tarvinneet kävelyä: Nietzsche,
Thoreau, jopa Kant. Voidaan mennä pidemmälle, toiselle polulle ja kysyä,
pitäisikö filosofian pistää kävelemään.
Kun Jack Kerouack haaveili
vallankumouksesta, hänellä oli siitä aika erikoinen visio: Hän näki ihmisiä
kiipeämässä vuorelle. Kurja ja korruptoitunut sivilisaatio hylätään kävellessä.
Erikoinen visio, mutta ei ainutlaatuinen. Tälläkin visiolla on historia,
maanalainen perinne. Rousseaun mukaan todellinen ajatteleminen ja luominen
tehdään kävellessä. Hän ei hylännyt vain kirjoituspöytää, vaan myös kaupungin,
tekopyhyyden ja kohteliaisuudet. Hän oli valistuksen koira, Diogenes. Paluu
luontoon merkitsi hänelle kävelemistä; ne edellyttivät toisiaan.
Kaikki eivät silti kritisoi
sivilisaatiota paeten sitä tai poistuen muualle; he muuntavat sitä käyttäytyen
toisin. André Breton ehdotti dadaistien
inspiroimana käytäntöä, jolle annettiin nimi déambulation, harhailu. Harhailu, eksyminen, johtaa sekä
sattumanvaraisiin kohtaamisiin että kaupungin oman logiikan – sen
kapitalistisen logiikan – kumoutumiseen. Italialainen arkkitehti Francesco
Careri kirjoitti sekä surrealistien että situationistit (marxilainen ja
avantgardistinen ryhmittymä Ranskassa) kävelykäytännöistä teoksessaan
Walkscapes, Käveleminen esteettisenä käytäntönä.
Käveleminen ja ajatteleminen ovat
siis syvässä yhteydessä, niillä on pitkä yhteinen historia ja harhaileminen on
varmaan varteenotettava vaihtoehto, jos halutaan tehdä surrealistista
filosofiaa. Minun oma tyylini on lähes täydellinen ideattomuus. Voin silti
tehdä silti kolme hypoteettista arvausta kävelemisen merkityksestä tänään.
1.Käveleminen
tekee meistä kartanpiirtäjiä.
Se mitä teemme vaikuttaa meihin;
se esimerkiksi totuttaa meidät johonkin, orientoi ajatuksemme tiettyyn
suuntaan. Käveleminen tekee meistä enemmän kartanpiirtäjiä kuin selittelijöitä.
Kartta voi olla merkittävä työväline ajattelussa, sillä joskus ajatteleminen on
suunnistautumista ja taktiikan kehittämistä.
2.Käveleminen
esteettisenä kokemuksena palauttaa aistit, koko kehon, ajatteluun.
Ruumiillisuus ei lakkauta
käsitteiden merkityksellisyyttä, mutta pyyhkii meistä ikuiselta tuntuneen dualistisen
jaon kehoon ja mieleen, ruumiiseen ja sieluun.
3. Käveleminen
tekee meidät kevyemmiksi, koska ei tarvitse enää olla sama ja aina samassa
paikassa.
Kun tahdomme jotain, emme tahdo
aina ja koko ajan asioita ja esineitä, vaan laatua, esimerkiksi keveyttä. On
todellakin mahdollista, että sitä varten on hylättävä velvollisuuksia,
esimerkiksi velvollisuus olla joku.
P.S:
Ajatelkaa
mitä mahdollisuuksia kävelemiseen sisältyy. Jos kävelee yksin, se on
irtaantumista määrätystä rytmistä, oman rytminsä sovittamisesta toisen rytmiin;
siis askel pois kurin maailmasta, askel kohti omapäisyyttä. Jos kävelee yksin,
voi tehdä sen hiljaisuudessa. Silloin se voi olla myös hengitysharjoitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti