Tämä on filosofiakahvilan aiheena Helsingissä
Helsinki 16.kesäkuuta klo 14.00.
Paikka: Kymintie 51 (Kumpula, Helsinki) – Jantuset (Martti, Kirsti)
Helsinki 16.kesäkuuta klo 14.00.
Paikka: Kymintie 51 (Kumpula, Helsinki) – Jantuset (Martti, Kirsti)
Mihail Bulgakov satirisoi byrokraattien maailmaa
villin fantasian avulla. Viihdelaitosten valiokunnan kanslian virkamiehet
alkavat yhtäkkiä kadota. Vain puvut jäävät. Kaunis sihteerityttö on yksin
pukujen keskelle. Hän on epätoivoinen ja pyytää, että hänen johtajansa palautettaisiin.
Hänen pyyntöönsä ei vastata. Tyhjä raidallinen puku kieltää tyttöä ulvomasta.
Bulgakovin visio muistuttaa toisen
venäläisen, Mihail Bahtinin (1895-1975), huomioista. Vuosina 1919-1921
kirjoitetussa tekstissäToiminnan filosofia Bahtin hahmottelee
teoriaa etiikasta, tarkemmin sanottuna eettisestä subjektista tai ihmisestä
tekojensa vastuullisena subjektina, ihmisestä vastuullisena olentona. Bahtin
puhuu teeskentelystä. Hän ei tarkoittanut teeskentelijällä sitä mitä yleensä;
kyseessä ei ole sellainen tilanne, missä joku esittää jotain muuta, esiintyy
toisena, kätkeytyy naamion taakse. Bahtinin teeskentelijä on sellainen ihminen,
joka väittää, ettei ole tässä,
väittää ettei ole vastuussa teoistaan, menee systeemin ja normien taakse.
Tekstistä tulee voimakas vaikutelma, että Bahtin kuvaa byrokraattia. Hän saattoi
kuvata myös puolueikoneiston osaa, puolueihmistä, joka noudattaa puolueen
ohjelmaa ja määräyksiä.
Yksi tapa kuvata
teeskentelijää on todeta, että hän väittää, ettei
ole missään; hän toimii universaalien sääntöjen mukaan. Tämä on
teeskentelyä, koska vastuulliseksi
tuleminen merkitsee sitä, että ihminen pystyy sanomaan ”minun täytyy”, ja se on
vastaus konkreettiselle ihmiselle, konkreettiseen tilanteeseen tai ympäristöön.
”Minun täytyy” –lausetta tai sen sisältöä ei voi muuttaa universaaliksi laiksi.
Bahtinin kuvaama
teeskentelijä etsii suojapaikkaa, alibia. Filosofista jargonia käyttäen hän ei
kykene olemaan eettinen subjekti. Suojapaikka löytyy kieltämällä todellisuus,
se tosiasia että ihminen on aina jossain konkreettisessa tilanteessa, joka vaatii
vastausta. Systeemistä ja säännöistä tukikepin tekevä ihminen kieltää olevansa
tässä. Hän ei ole enää missään; vain puku jää.
Elääkö hän vielä, jos
hän on vain puku? Henry David Thoreau (1817-1862) kysyi päiväkirjassaan: ”Jos
minä en ole minä, niin kuka on minun sijallani?” Kysymyksen voi kytkeä
ajattelijan itselleen asettamaan periaatteeseen ja vaatimukseen. Hän kuvitteli
ihmisen, joka harkitsee, ryhtyäkö johonkin toimeen. Kysymys, joka on esitettävä,
on tämä: ”Voisiko joku muu tehdä sen minun sijastani?” Jos vastaus on kyllä, se
ei kannata ellei ole täysin välttämätöntä. Thoreau loi siis kriteerin, jonka
avulla päättää, ryhtyykö johonkin toimeen. Kyseessä on eettinen
toimintaperiaate, mutta myös keino varmistaa, että elää todella: Kukaan ei voi elää puolestasi.
Alibin etsijä ei siis
kykene vastuullisuuteen, hän kieltää todellisuuden ja hän lakkaa elämästä. Jos teemme diagnoosia ajastamme, huomion
kohteena ei ole järjen ikuinen olemus, vaan ajattelun tila nyt, tänään.
Bahtinin kuva teeskentelijästä ja Thoreaun periaate (kysymys ja vaatimus)
antavat näkökulmia, toisin sanoen työvälineitä. On ainakin toivottavaa, että
näemme jotain Bahtinin ja Thoreaun antaminen linssien lävitse. Se on
toivottavaa, vaikka näkisimme ikäviä asioita.
Mitä näemme? Näemmekö
itsen, joka muokkaa itseään eettiseksi subjektiksi ja joka pyrkii takamaan
elämän elävyyden? Oma itse, tuo outo
otus, näyttäytyy yleensä tiedon kohteena. Sitä koskeva kysymys on tiedollinen,
esimerkiksi psykologinen, ei eettinen tai poliittinen. Kun puhumme itsestä,
elämästä, todellisuudesta, pyyhimme pois kysymyksen eettiset ja poliittiset
merkitykset.
Eteen piirtyvän kuvan
ei tarvitse lannistaa. Kun toteamme jonkin asiantilan, meidän ei tarvitse ajatella,
että niin tulee olemaan aina. On opittava haistamaan missä on muutoksen
mahdollisuus. On käytettävä käsillä olevia työkaluja. Vapaus ei ole jokin
oikeus, joka on meille annettu; se on kyky tehdä jotain...
Filosofiakahvilan paikka, linkki:
https://www.google.com/maps/place/Kymintie+51,+00560+Helsinki,+Finlandia/@60.2090821,24.9598302,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x469209a2464e0edf:0x1e50a7d000ab0b8b!8m2!3d60.2090795!4d24.9620189
Filosofiakahvilan paikka, linkki:
https://www.google.com/maps/place/Kymintie+51,+00560+Helsinki,+Finlandia/@60.2090821,24.9598302,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x469209a2464e0edf:0x1e50a7d000ab0b8b!8m2!3d60.2090795!4d24.9620189
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti