TIISTAIN RYHMÄ(t) EIVÄT KOKOONNU
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00 ja torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00 ja torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
Platonin varhaiseen
tuotantoon kuuluu teos nimeltään Gorgias (uusplatonistien luokituksissa sillä
on alaotsikko Retoriikasta). Dialogi on kirjoitettu ilmeisesti aika pian
Sokrateen kuoleman jälkeen. Alaotsikko on ymmärrettävä, sillä keskustelun
aiheena on retoriikka eli puhetaito. Teos on Platonin kovasanaisin hyökkäys
retoriikkaa vastaan. Sitä verrataan jopa ruonlaittotaitoon. Samalla tavalla
kuin taitava kokki laittaa maukasta mutta epäterveellistä ruokaa taitava puhuja
tuottaa nautintoa, muttei mitään hyötyä - päinvastoin vahinkoa, koska se
synnyttää valheellisuuksia.
Retorikka samastuu
tekstissä imarteluun ja lopulta Sokrates sanoo: ”Se ei ole mitään.” Kun
Sokrates sanoo, ettei retoriikka ole mitään, hän tarkoittaa, ettei se pääse
väittämäänsä tavoitteeseen, hyvään.
Samalla hän asettaa retoriikan tekniikkaa (taitoa) vastaan toisenlaisen puheen,
filosofian, joka hänen mukaansa on kykeneväinen ilmaisemaan totuuden.
Sanoessaan että filosofia ilmaiseen totuuden hän ei tarkoita mitä tahansa
totuutta, vaan filosofia näyttäytyy puheena, joka todella voi ohjata ihmisten
sieluja (psykhagogia).
Jotta sieluja voisi
muokata, niitä johdattaa kohti oikeudenmukaisuutta, täytyisi puheen synnyttää
muutakin kuin mielihyvää; se pitäisi sattua ja häiritä. Platonin teos asettaa
saman kysymyksen kuin minä olen tehnyt joitakin aikoja sitten: Kuka suostuu ajattelemaan? Platon menee
pidemmälle ja kysyy myös, kuka pystyy
ajattelemaan. Ongelma on se, että retorikka tekee ihmisistä parantumattomia.
Pythagorasta
Wittgensteiniin saakka on filosofiassa ollut perinne, joka vaatii, että filosofian
pitäisi parantaa – tai idea, jonka mukaan filosofia voisi tehdä meidät
immuuneiksi. Perinne ja sen vaatimus voivat olla epäilyttäviä tai huvittavia,
mutta Gorgiaksen teema on yhä ajankohtainen. Teoksen kysymykset ovat yhä
eläviä. Me elämme yhä valheellisuuksia synnyttävän retoriikan keskellä. Me
haluamme yhä tulla imarrelluiksi. Haluamme mielihyvää, emme työlästä ajattelua
tai ponnistelua oikeudenmukaisuuden puolesta.
Yksi syy, miksi
Gorgias esittää meille mielenkiintoisia kysymyksiä, on se, että meidän aikanamme
vaikutelmalla on niin suuri merkitys. Oikeudenmukaisuuden teema esiintyy
kysymyksessä retoriikasta, koska puhetaito voi antaa vaikutelman
oikeudenmukaisuudesta. Sokrateen mukaan olisi kuitenkin tärkeää todella olla
oikeudenmukainen, ei vain vaikuttaa siltä.
Nykyajan suuri
retoorikko on tietenkin markkinoija. Markkinoinnin suuri sankari, Sokrateen todellinen
vastakohta, Steve Jobs. Nykyaikainen puhetaito – journalistin tai poliitikon –
synnyttää vaikutelmia ja usein ohjaa ihmiset pohtimaan pseudo-ongelmia tai
sekoittaa asioita. Steve Jobsin poliittinen vastine: Donald Trump, jonka suurin
valhe on siinä, että hän esiintyy antiretoorikkona.
Retoriikka on taitoa
vaikuttaa, kykyä suostutella. Jotta voisimme kehittää immuniteettiamme, olisi
opittava ainakin retoriikan tiettyjä tunnistettavia piirteitä. Ensinnäkin
kaunopuheisuus. Retoorikko viljelee eufemismia. Kaunistelu ja lieventäminen
synnyttää vaikutelman siitä, että jokin todellinen ongelma tai vaara ei ole
mitään. Demagogian ja populismin tarkoitus ja vaikutus on päinvastainen: puhuja
maalaa eteemme vaaroja.
Ottakaamme arkinen (ja
poliittinen) esimerkki: imartelu (teema johon myös Gorgias viittaa). Imartelu
on alemmassa asemassa olevan yritystä hankkia valtaa tai hyötyä. Joku siis
sanoo toista kauniimmaksi ja mahtavammaksi kuin mitä hän on, jotta voisi saada
jotain hyötyä hänestä. (Voimme ottaa esiin myös Quintilianuksen antaman päinvastaisen tilanteen, jossa on eräänlaista
kvasi-imartelua mukana. Kenraali voi tietää totuuden vihollisen voimasta, mutta
suostuttelee miehensä hyökkäämään sanoen, ettei vihollinen ole mitään. Tässä
tapauksessa kenraali epäsuorasti imartelee alemmassa asemassa olevia
sotilaita.) Imartelu estää imarreltua tietämästä totuutta itsestään ja
tilanteestaan. Mitä filosofia voi tehdä näin voimakkaan vihollisen edessä?
Miten se voisi tehdä immuuniksi? Pitäisi lakata imartelemasta itseä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti