torstai 21. marraskuuta 2019

Kriittinen etäisyys ja oma itse

Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 27.11. ja Fuengirolassa 28.11. 
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00. Casa de Juan de Antiguo (ent. Peña el Bujío), Av. Toré Toré 22 

Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.

On tavallista puhua – aika kritiikittömästi ja epäselvästi – kriittisessä etäisyydestä. Kukaan ei puhu silloin huoneen akustiikan suunnittelussa käytettävää käsitettä, vaan ilmaisulla tarkoitetaan, että ihmisen on hyvä ottaa etäisyyttä asioihin ja tilanteisiin, jotta voi tarkastella niitä toisella tavalla. (Espanjassa on ilmaisu poner en perspectiva, englannissa put in perspective.) Miten tällainen etäisyys otetaan, miten se luodaan?

François Jullien sanoo, ettei mikään ole niin vaikeaa elämässä kuin ottaa etäisyyttä omaan ajatteluunsa. Hän on kuitenkin keksinyt keinon ja voisi neuvoa meitä: ”Mene Kiinaan.” Kiina on länsimaisesta kulttuurista irrallaan kehittynyt eikä kieli ei ole sukua indoeurooppalaisille kielille. Tutkimusmatka Kiinaan (poikkeaminen Kiinaan, Jullien sanoo) auttaa ajattelemaan sitä, mikä ajattelussamme on ajattelematonta, sen kuulumatonta ja näkymätöntä perustaa.

Matkaan liittyy jotain paradoksaalista. Jotta matka olisi mahdollinen, täytyy onnistua jo ennen sitä etääntyä omasta (länsimaalaisesta, kreikkalaisesta) ajattelusta (esimerkiksi ymmärtääkseen vähän syvällisemmin Sunzin Sodankäynnin taitoa). Molemmissa tapauksissa (matka Kiinaan jotta näkisi oman ajattelun hiljaisia puolia ja etäisyys omaan ajatteluun jotta ymmärtäisi kiinalaista tekstiä) etäisyys on astumista taaksepäin jotta näkisi. Etäisyys voi silti olla muutakin kuin keino; se voi olla päämäärä.

Michel Foucault puhuu kuuluisassa Seksuaalisuuden historian toisen osan (L'usage de plaisir) johdannossa oman ajattelunsa ja työnsä tavoitteesta. Hän haluaa päästä irti itsestään. Hän käyttää ilmaisua se déprendre de soi-même puhuessaan etäisyyden luomisesta itseensä (englanninkielisessä maailmassa on käytetty sanaa self-detachment). Espanjankielinen ilmaisu desprenderse auttaa (ehkä) ymmärtämään ideaa paremmin. Olennaista on kuitenkin huomata, ettei tämä itsestä irtaantuminen ja itsestä irrrottaminen ei ole keino nähdä eikä se ole metodi; se on telos, tila johon pyritään.

Miksi tämä tavoite? Miksi kriittinen etäisyys olisi sinänsä tavoiteltava tila, ei vain keino nähdä selvemmin? Joskus kritiikki on toimintaa, joka suuntautuu itseen, vaikkei se olisi itsekritiikkiä (esim. itsensä arvostelemista addiktiivisten aineiden käytöstä). Se voi olla toimintaa, joka palauttaa itseen liikkuvuutta, jonka itse on kadottanut kiinnittyessään johonkin. Itsestä irtaantuminen ja kriittinen etäisyys voivat olla tavoiteltavia asioita, koska näin syntyy tilaa. Kritiikki on toimintaa jähmettyneisyyttä, vakiintuneisuutta, lopullisuutta vastaan. On täysin mahdollista, että puhuessamme keinoista ja päämääristä olemme liian kreikkalaisia, liian länsimaalaisia. Ajattelemme ideaalina toimivien mallien ja sovellutusten, päämäärien ja keinojen kautta, aivan toisin kuin kiinalaiset.

On silti huomionarvoista, ettei kriittisestä etäisyydestä tarvitse puhua vain jonakin, jolla on seurauksia, esimerkiksi näkökyvyn paraneminen. Jos katsomme kriittistä etäisyyttä vaikutuksena, kriittisen toiminnan seurauksena, etäisyys näyttäytyy tilana katsojan ja katseen kohteen välillä, mutta myös tilana katsojan sisällä.

Iloisen tieteen fragmentti numero 307 puhuu tästä. Ajattelija, kriitikko, ei astu taaksepäin vain nähdäkseen. Hän hyökkää ja kieltää, koska jokin näkymätön ja tuntematon, joka hänessä haluaa elää, tarvitsee tilaa ja ilmaa. 

P.S.
Syksyn 2019 koekymys. Peruskoulun tavoite on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana. Yksi usein esitetty perustelu sille, että filosofiaa opetetaan koulussa, on tämä: Se kehittää itsenäistä ja kriittistä ajattelua. Kysymys: Pitäisikö filosofiaa opettaa peruskoulussa?

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

1 kommentti: