torstai 13. huhtikuuta 2023

Maailmallinen filosofia

 

Marina Garcés

Filosofiakahvila 18.4./19.4./20.4.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09


1700-luvun lopussa Saksassa syntyi liike Die Popularphilosophie, populaarifilosofia, joka oli eräänlainen yritys kapinoida aikansa tieteellistä käännettä vastaan. Sanon tätä käännettä tieteelliseksi, vaikka filosofiasta ei tullut enempää tieteellistä, siitä tuli vain enemmän akateemista ja professionaalista. Tämän käänteen edustajia tai monumentteja olivat muun muassa Christian Wolff (1679-1754) ja Immanuel Kant (1724-1804). Populaaririfilosofian oli tarkoitus rikkoa ammattilaisten monopoli ja tehdä filosofiasta hyödyllistä kaikille.

Immanuel Kant inspiroitui ainakin jossain määrin liikkeestä ja puhui kosmisesta filosofiasta, toisin sanoen maailmallisesta filosofiasta, joka ei ole pelkkää teoretisointia. Kantin huomio ja itse populaarifilosofia olivat molemmat toisen, laiminlyödyn perinteen, jatkajia. Myöhäiseltä keskiajalta lähtien oli nähtävissä, että oli filosofeja, jotka korostivat yhä ajatusta siitä, että filosofía on tai voi olla elämäntapa.

Filosofian professori Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) hyökkäsi voimakkaasti populaarifilosofiaa vastaan sanoen, ettei se ole todellista filosofiaa. Populaarifilosofiasta tuli marginalisoitu, väheksytty ja karkotettu. Hegelien karkotuspäätöksessä on monta ironista puolta. 1) Jo Platon sanoi, ettei voi kirjoittaa filosofíaa ja ettei häneltä löydy filosofista teosta. Todellinen filosofi ei kirjoita filosofiaansa. Jos sellaisen teoksen voisi kirjoittaa, se olisi äärimmäisen hyödyllinen ja myös vaarallinen. Platon ei siis haaveillut populaarifilosofiasta, mutta sanoi, että se olisi hyödyllistä.  2) Kierkegaard totesi, ettei maailmasta löydy todellista filosofía niin kuin ei löydy todellista kristittyä; todellinen filosofi on normi, ei empiirisen maailman ilmiö. (Hegel saattoi olla oikeassa sanoessaan filosofian olevan maailma ylösalaisin, sillä tässä todellinen selvästikin tarkoittaisi eri asiaa kuin maailmallisessa maailmassa.)

Hegeliä vastaan voisi sanoa, ettei filosofian todellisuutta voi taata karkottamalla ketään tai mitään. Jonkin leimaaminen ei todelliseksi filosofiaksi ei anna Hegelin ajattelulle lisävoimaa tai varmenna hänen filosofiansa filosofisuutta.

Maailmallinen filosofía on karkotettu, mutta se ei ole kuollut. Filosofiakahvilan voi nähdä tämän marginalisoidun perinteen jatkajana. Ilmiö on ollut olemassa ainakin 1700-luvulta lähtien, mutta ranskalainen filosofian professori Marc Sautet teki siitä muoti-ilmiön 1990-luvulla. Termi, jota tässä yhteydessä käytetään, on pratique philosophiques. Kyse ei ole samasta asiasta kuin käytännöllinen filosofía, vaan filosofian harjoittamisesta. Ainakin aluksi – näin pikkulinnut laulavat – professorit suhtautuivat torjuvasti ilmiöön ja siihen, että tässä käytettiin sanaa “filosofía”. Professorien ongelma on se, että he tuntevat sanan etymologian, mutteivat osaa olla kenenkään ystäviä.

Oma kokemukseni ja ideani on se, että ajattelua ei ole vain akatemioissa. Filosofian professori Marina Garcés sanoo, että filosofía syntyy kaduilla. Antakaamme sen syntyä. Olkaamme kätilöitä…   

 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti