torstai 6. huhtikuuta 2023

Stirner versus humanismi

 

Stirner

Filosofiakahvila 11.4./12.4./13.4.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09


Puhun liioitellen tai ainakin kärjistäen. Humanistisen käsityksen mukaan vapaus on vapautta jostakin pakosta. Max Stinerille se ei ollut vapautta jostakin, esimerkiksi pakosta, vaan siinä itse luo itsensä ja oman vapautensa harjoittamalla valtaa itseensä. Tämä on epäilemättä enemmän sukua kreikkalaisten kuin Immanuel Kantin ajattelulle, sillä kreikkalaiset halusivat hallita itseään ja välttää siten sen, että olisi orja, myös oman itsensä orja.

Humanistisen mallin vapautuminen merkitsee sitä, että ihminen vapautuu ulkoisista esteistä ja rajoista toteuttaakseen aidon itsensä, löytääkseen oman essentiansa, olemuksensa. Stirnerin tai kreikkalaisten ajattelussa vapaudumme tällaisesta olemuksesta ja illuusiosta että meillä on sellainen.

Molemmissa malleissa vapaus kytkeytyy valtasuhteisiin, mutta ne ymmärretään eri tavoilla. Humanistisessa mallissa valta vieraannuttaa ihmisen olemuksestaan. Vieraantumisen käsitettä voi arvostella. Sitä on arvostellut jopa yksi psykiatri, Pierre Janet (1859-1947), jonka mukaan se ei ole psykologian käsite; sana kuuluu poliiseille. Ollaksemme oikeudenmukaisia, termi alienatio oli alunperin teologinen. Se oli käännös kreikan sanasta kenosis, tyhjentyminen, se merkitsi sitä, että ihmisen tahto tyhjenee tai kuolee, sen sijalle tulee Jumalan tahto.

Tuomas Akvinolainen käytti käsitettä kielteisessä merkityksessä; alienatio merkitsi sitä, että sielu on paholaisen vallassa. 1800-luvulla käsitteen ottivat käyttöön Hegelin, Feurbachin ja Marxin innoittamat yhteiskuntatieteilijät, sitten lääkärit.  Janetin huomio on silti tärkeä. Puhuessamme vieraantumisesta emme ole vapauttamassa itseämme, olemme kutsumassa vallankäyttäjiä, esimerkiksi poliiseja, paikalle.

Jos emme ajattele olevamme vieraantuneita silloin kun emme ole vapaita, vaan ajattelemme olevamme orjia, emme etsi vapautta muualta kuin sen käytöstä. Stirner on jopa itämainen antiessentialismissaan. Hän varoitti fiksoituneista, liikkumattomista ja muuttumattomista ideoista. Ne voivat omistaa meidät, tehdä meistä orjia. Tämä muistuttaa tietynlaisen, kyseenalaistavan, ajattelun merkityksestä. Se muistuttaa myös siitä, että meidän on oltava avoimia kokemuksille, niiden opetuksille. Ollaksemme itämaisia, se muistuttaa Zhuangziin opetuksista.

”Aina tuntemattomalla pohjoisella merellä on kala nimeltään Kun...” Näin alkaa vanha kiinalainen teksti, jonka uskotaan olevan Zhuangzin kirjoittama. Hän eli 300 eea. Tekstin otsikko on Xiaoyaoyou. Englanniksi se on käännetty ninmellä  Free and easy wandering. Xiao merkitsee huoletonta mieltä tai irtaantumista, yao etäisyyttä, you liikettä tai vaeltamista. Taolaisen ajattelun mestarin monimielisen ja runollisen tekstin yksi idea saattaa olla se, että tavoiteltava tila, onnellisuus tai kauneus on irtaantumisessa etäisyyteen, yli rajojen, vaeltamisessa.

Humanismi oli alunperin kulttuurivirtaus, jonka edustajia olivat esimerkiksi Leonardo Da Vinci ja Erasmus Rotterdamilainen, joilla ei ainakaan päällisin puolin ole mitään tekemistä keskenään. Renessanssin humanismi oli varmasti raikas tuulahdus. Se oli uutta ajattelua. Myöhemmin humanismi on ollut jotain muuta. On kysyttävä, tarvitsemmeko mitään ismiä. Tarvitsemmeko mitään nimeä? Eikö se tee ideoista fiksoituneita? Aina pitää epäillä niitä, jotka huutavat: ”Vapaus! Vapaus”! Varsinkin he sitten sen nimissä sen meiltä riistävät...

  https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti