torstai 30. maaliskuuta 2023

Epäsuora viestintä

 

Kierkegaard

Filosofiakahvila 4.4../5.4. Fuengirolassa ei ole 6.4.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio). Fuengirolassa ei ole 6.4.

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09


Søren Kierkegaard teki erottelun suoran kommunikoinnin ja epäsuoran kommunikoinnin välillä (suomenkieliset kommentaattorit puhuvat ainakin joskus epäsuorasta viestinnästä tai epäsuoran viestinnän taktiikasta). Suora kommunikointi järjestää kuulijalle tai lukijalle järjestyksessä esitetyn, enemmän tai vähemmän loogisen ja yhtenäisen esityksen. Sen viesti on tavoitettavissa järjestetyistä lauseissa; se on puheessa. Epäsuoran kommunikoinnin tarkoitus on pistää kuulija tai lukija katsomaan itseään. Voisi sanoa, että Sokrateen kuuluisa ironia oli esimerkillinen esimerkki epäsuorasta kommunikoinnista. Hän ei yrittänyt välittää jotain oppia tai viisauskokoelmaa, vaan pistää kuulijat tutkimaan itseään.

Ei ole ihme, että Kierkegaard, Sokrateen ironian tutkija, teki erottelun, sillä hän ilmaisi itseään usein epäsuoraan kirjallisten pseudonyymien kautta, esimmäisen kerran 1834, jolloin hän esíintyi kuvitteellisena kustantajana, Victor Eremitana, joka oli löytänyt anonyymien kirjoittajien käsikirjoituksia (Enten eller/Joko… tai muuten). Kierkegaardin  tapauksessa epäsuora kommunikointi ilmenee näin. Hän luo hahmoja, henkilöitä, jotka ruumiillistavat jotain eksistentaalisia ongelmia, onnistumisia ja epäonnistumisia.

Epäsuoran kommunikointi välittää olemassaolon kannalta olennaisia totuuksia, ei vain informoi lukijaa, tuo esiin teoriaa tai oppia. Epäsuora kommunikointi ei paljasta suoraan, mitä kirjailija ajattelee; se auttaa lukijaa näkemään ongelmakentän, jossa ajattelija on.

Kierkegaardin erottelu ja käytäntö houkuttelee ja tulee houkuttelemaan erilaisten teoreettisten kysymysten äärelle. Se nostaa esiin esimerkiksi vanhan ja vaikea suhteen kirjallisuuden ja filosofian välillä. Epäilemättä se panee myös pohtimaan, millainen viestintä sopii parhaiten jonkin tietyn viestin välittämiseen. Minä teen vain yhden vaatimattoman huomautuksen epäsuoran kommunikoinnin potentiaalista.

Suora viestintä tekee viestistä abstraktin. Lauseet ovat lauseita, joiden totuusarvoa arvioimme. Epäsuora viestintä synnyttää tilanteen, näyttämön, jonne meidät vedetään. Tämä voi olla erityisen tärkeää ja hyödyllistä, jos tavoitteena ei ole vain jonkun vakuuttaminen. Olemme Abrahamin ja hänen poikansa kanssa vuorelle Jumalan käskystä. Me olemme itsemme edessä, kysymme itseltämme: Uskonko minä? Mitä tekisin?

Parhaassa tapauksessa epäsuora viestintä ja sen mahdollistama tilanne on suoranaista itsekidutusta. Epäsuoran viestinnän kautta pääsee kuvittelemaan itsensä johonkin tilanteeseen, katsomaan miten reagoisi siinä.  Sen avulla voi kirjoittaja tai lukija käydä keskustelua kuvitteellisen hahmon, esimerkiksi vapaan hengen, kanssa. Tällainen keskustelu saattaa ruokkia uneksintaa, joka ei välttämättä ole niin huono asia kuin miksi se on maalattu. Näemme toisenalaisen olemisen mahdollisuuksia.

Epäsuorassa viestinnässä on sellainen suuri etu, että lukijalle ei sanota, mitä hänen pitää ajatella, vaan hänet houkutellaan tai pistetään ajattelemaan. Toinen etu on siinä, että suora viestintä muuttuu helposti paatokseksi, huonoksi vakavuudeksi, ja viestin sisältö oikeaksi, viralliseksi opiksi.

Vaikka me näin puolustamme Kierkegaardin ajatusta ja käytäntöä, se ei poista sitä, että on hyvä puhua suoraan, sanoa mitä ajattelee…

 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti