torstai 16. maaliskuuta 2023

Asioiden outous

 

Carlo Ginzburg

Filosofiakahvila 21.3../22.3./23.3.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09


Kuuluisa italialainen historioitsija Carlo Ginzburg pitää tärkeänä asioiden tekemistä oudoiksi. Se on tärkeää historiotsijan työssä. Ilmaisu, jota monissa artikkeleissa siteerataan on “making things strange” (siteeraus Ginzburgin artikkelista Making Things Strange: The Prehistory of a Literary Device, 1996).

Asioiden tekeminen oudoksi muistuttaa Bertolt Brechtin vieraannuttamisefektiä, jolla tarkoitetan esitystapaa tai keinoa, jonka avulla tuttu oudonnetaan ja loitonnetaan. Brechtin teatterissa tarkoitus oli pistää katsoja ajattelemaan, ja vieraannuttamisefektin avulla katsojaa muistutettiin koko ajan siitä, että hän  seuraa esitystä; häntä muistutettiin kuvitteellisen maailman ja todellisen mailman erillisyydestä.´

Ehkä oudontaminen, vieraana näkeminen, voi olla hedelmällistä muillekin kuin historioitsijoille ja teatterintekijöille. Ehkä he näyttävät meille asioita outoina jostakin syystä ja opettaakseen meille jotain. Yksi syy saattaa olla se, että näkemistä ei estä vain ennakkoluulo, vaan myös tottumus. Me esimerkiksi siedämme jotain omassa kulttuurissamme ja kotonamme, koska olemme tottuneet käytäntöön ja koska virallinen tai kaikkialle levinnyt puhe pitää sitä normaalina, asiaankuuluvana. Ennen kuin maailma muuttui ja Espanjasta tuli feministinen maa, kysymys siitä, lyökö miehesi sinua, sai toisenlaisen vastauksen kuin nykyään. Nainen vastasi: “Lo normal.”

Puolustin jo vuosia sitten (Pakolainen ja ajatus, 2016) tällaista ideaa: ”Ajattelulla on aina ollut tämä tehtävä: vieraasta ei tehdä tuttua eikä vierasta karkoteta, vaan tehdään tutusta vierasta, jotta ei enää kuuluisi kokonaan siihen mihin on kuulunut.” Samassa muistiinpanossa annan esimerkin tutusta asiasta, jonka voisi – joka pitäisi – oudontaa: ”Kuuluminen johonkin – kansallisvaltioon, ryhmään, kulttuuriin – on tullut aikamme suureksi poliittiseksi kysymykseksi. Jos vastaus tähän kysymykseen on pelon kulttuuri, toisen näkeminen pelottavana, seuraus on turvallisuusjärjestelmän vahvistaminen, karkottaminen tai keskittäminen leireille. Toisenlainen ajattelu, vastarinta, ei kumpua pelosta eikä sympatiasta, vaan kuulumisen kyseenalaistamisesta; ajattelusta tulee ulkomaalaista.”

Tässä esimerkissä tulee esiin kysymys identiteetistä, joka muuttunut suureksi poliittiseksi aiheeksi, vaikka se oli ennen vain apuväline, keino hallita. Eikö ole outoa, että sukupuoli on itsestään selvä, luonnollinen asia? Eikö ole outoa, että ihmiset hermostuvat, kun joku kyseenalaistaa jotakin siihen liittyvää? Puhuin tästä vuonna 2017 (otsikko oli Taivas: ihminen ilman sukupuolta). Käytin Michel Foucault´n esimerkkiä:  Herculine Barbin syntyi 1834 ja luokiteltiin naiseksi. Myöhemmin, vuonna 1860, kun hänen katsottiin olevan laittomassa suhteessa toiseen naiseen, tuomari määräsi hänet muuttumaan mieheksi. Koska hän ei onnistunut muuttumaan mieheksi, hän teki itsemurhan. Foucault muistuttaa, että vuosisatojen ajan ihmiset olivat tunteneet hermafrodismin. Keskiajalla (pimeällä) hermafrodiitin annettiin itse päättää, onko hän mies vai nainen. Tästä käytännöstä luovuttiin, koska tiedemiehet päättivät, että ihmisellä voi olla vain yksi todellinen sukupuoli.”

Esimerkki pistää minut kysymään, missä muualla päätös on siirretty tuomarille, lääkärille, papille, ministerille tai sosiaaliviranomaisille emmekä näe siinä enää mitään outoa, kun olemme tottuneet siihen. Kuinka paljon enemmän voisimme tehdä päätöksiä, jos näkisimme tutun outona?

 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti