keskiviikko 24. toukokuuta 2023

Onko mittaa?


Gilles Deleuze

Olen rauhallinen ja siksikin hidas ihminen. Vuosien ajan olen pohtinut (silloin tällöin), että elämme ilman mittaa ja kriteeriä. Samalla olen ajatellut, että sellaisten löytäminen voisi olla arvokasta. Asia on käynyt mielessä, mutta olen jatkanut rauhallisesti matkaani, en ole menettänyt yöuniani.

Huomasin hiljattain kirjassa, joka minulla ollut vuosia, kohdan, joka voisi olla mielenkiintoinen näkökulma aiheeseen ellei peräti avain, ratkaisu.

Gilles Deleuze sanoo yhdessä tekstissään, joka on julkaistu teoksessa  Pourparlers 1972-1990, 1990 mielenkiintoisen asian. Hän sanoo niin kuin monessa muussakin monessa teoksessaan, ettei totuuden käsite ole olennainen. Deleuze´n mukaan välttämättömyys, tärkeys ja kiinnostavuus ovat olennaisempia. Välttämättömyys, tärkeys tai kiinnostavuus eivät asetu totuuden sijalle, vaan mittaavat sanotun totuutta.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti