lauantai 5. elokuuta 2023

Kuunteleminen ja kategoriat

Sigmund Freudin sohva


Filosofiakahvila on ollut minulle tärkeä kokemus. Olen ainakin itselleni onnistunut artikuloimaan joitakin ajatuksia tai jopa periaattteita, joita olen seurannut, vaikken ole niitä aikaisemmin osannut ilmaista. 

Filosofiakahvila on keskustelua. Kuunteleminen on tärkeä osa keskustelua. Erityisen tärkeää se on silloin, kun ei toista ymmärrä. Yhä useammin huomaan, että on hyvä kuunnella toista toisen omilla ehdoilla. Jos ja kun kuuntelen kategorioiden valossa, ihmistä ei kohdella erityisen oikeudenmukaisesti, vaikka käyttämäni kategoriat olisivat olevinaan oikeudenmukaisuuden käsitteitä. 

Kun minua hallitsee lääketieteellien kategoria, toisen puhe on minulle oiretta...  

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti