Filosofiakahvilan aihe 10.10./11.10./12.10.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Petos on
vaikea sana. Se merkitsee monenlaisia asioita, yleensä huonoja. Siihen liittyy
paljon tunnelatausta. Joku hankkii itselleen tai toiselle taloudellista hyötyä
tai vahingoittaa toista erehdyttämällä. Tällainenr rikos, jonka tekijä
valehtelee, huijaa, erehdyttää, johtaa harhaan, on petos. Jos joku pettää omat
arvonsa, oman klaaninsa tai isänmaansa, tekee jotain muuta. Puhun tänään enemmän
jälkimmäisestä petoksen lajista, vaikka ensin mainittu sekoittuu siihen joskus
niin hyvin, ettei niitä erota toisistaan.
Kun kenraali Wojciech Jaruzelski nimitettiin Puolan johtoon joulukuussa 1981 ja iso joukko opposition sekä solidaarisuusliikeen edustajia pidätettiin, Ranskan ulkoministeri sanoi: “Ranska ei ota kantaa, tämä on Puolan sisäinen asia.” Maan intellektuellit julkaisivat Liberatión-lehdessä manifestin, jossa sanottiin: “Pitäisi välttää se, että Ranskan hallitus, Moskova ja Washington uskottelevat meille sotilasdiktatuurin perustamisen olevan maan sisäinen asia ja että puolalaisille jää kyky päättää tulevaisuudestaan. Tällainen väite on moraaliton ja petollinen.” Manifestin allekirjoittajissa on mm. Yves Montand, Simone Signore, Pierre Bordieau, Marguerite Duras ja Jorge Semprún.
Manifestissa sanaa petos käytetään ensisijaisesti huijaamisen ja valehtelemisen synonyymeinä: hallitus sanoo motiiviksi tekemättömyydelleen jotain muuta kuin todellista motiivia, uskottelee kansalle jotain. Julkilausuman allekirjoittajat sanovat hallituksen tekevän muutakin. Se pettää lupauksen tuoda esiin eettisiä periaatteita, ei vain noudattaa reaalipolitiikan sanelemia velvollisuuksia. Toisin sanoen hallitus pettää myös toisessa merkityksessä; se pettää lupaukset, se hylkää arvot.
Joskus on tärkeää olla petturi, pettää maansa, perheensä. Se voi jopa jalostaa ihmistä, jos esimerkiksi pettää petturin ja irtaantuu heimosta, joka on jo kauan aikaa sitten myynyt sielunsa. Mutta petos voi olla vaarallinen sielulle ja ruumiille, jos sen myötä kiinnittyy pelkästään omiin intresseihin tai vajoaa moraaliseen apatiaan.
Aihetta ei
ole silti pakko lähestyä näin moralistisesti. Olisi ehkä syytä katsoa
tapauskohtaisesti ja välttää siten mustavalkoisuus, etsiä erilaisia sävyjä. Ihmisten
toiminta on sotkuista. Joku on uskollinen ja taistelee sodassa
puolustaakseen vapautta, demokratiaa ja
ihmisarvoja. Taistelessaan hän voi
muuttua hirviöksi, kaikkien arvojensa antiteesiksi.
Petos on klassinen teema kirjallisuudessa, muttei filosofiassa. Filosofia katsoo asioita ikuisuuden näkökulmasta ja tekee asioista abstrakteja. Olisi ehkä syytä palata teatteriin, katsoa asioita näyttämöltä. Brutus on mielenkiintoisempi kuin Julius Cesar.
Ranskalaiset
taiteilijat ja intellektuellit saattoivat olla oikeassa manifestissaan. Se ei silti tarkoita, että kaikki
arvojen pettäminen olisi pelkästään vaarallista. Jos petän arvot, hylkään
itseni, mutta joutuessani tyhjän päälle avautuu uusi mahdollisuus, ehkä olen jo
tiellä uusien arvojen luomiseen….
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti