keskiviikko 19. kesäkuuta 2024

Eräs haaveeni


Hegel

Tämä blogi liittyy pitämääni filosofiakahvilaan. Kahvilaistuntoja pidetään yleensä lokakuusta huhtikuun loppuun.

Minulla on yksi filosofiakahvilaan liittyvä haave. Haluaisin, että jonkun kauden aiheet olisivat vaikeita, mutta niitä käsiteltäisiin yksinkertaisesti, tehtäisiin aiheista helppoja.

Haaveen toteuttaminen ei ole helppoa. Pitäisi ensinnäkin tietää, missä ja miksi minua ei ymmärretä. (En tyydy vastaukseen, että ihmiset ovat tyhmiä.)

Itse pidän yhtä tai toista filosofista teosta tai artikkelia vaikeana esim. siksi, että en tunne siinä käytettäviä käsitteitä. Toinen syy, joka tekee filosofisen tekstin vaikeaksi on se, etten voi seurata sen argumentaatiota, koska se edellyttäisi aikaisempien, mahdollisesti satoja vuosia aikaisempien ajattelijoiden väitteiden, ongelmien ja perustelujen tuntemista.

En usko, että olen vaikea kummastakaan syystä. En ole Hegel. Yritän selvittää, kuka olen. Jos asia selviää, toteutan haaveeni ehkä jo kevätkaudella 2025... 

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


2 kommenttia:

  1. Kun vain jaksaisi vaivata päätään - läpi harmaan kiven. Ihmisen laiskuus...

    VastaaPoista
  2. Tuo maa- ja meriretkeilijä olen minä. Mistä taivaalta seputkahti. Kerttuli

    VastaaPoista