(Cristina Campo)
Yksi syksyn
aiheista on estetiikka ja etiikka. Siis molemmat ja yhdessä. Haluaisin ottaa
esille esimerkin etiikan ja estetiikan kytkeytymisestä yhteen: yhden erityisen
asenteen ja aktiviteetin, huomion kiinnittämisen. Tällä käsitteellä on pitkä
historia länsimaisessa filosofiassa ja kulttuurissa.
Huomion kiinnittäminen ei ole vain keskittymistä
johonkin, vaan kääntymistä jotakin kohti: ulos, kohti toista tai kääntymistä
itsensä puoleen. Monta kertaa korostetaan kääntymistä toisen puoleen, toisen
kuuntelemista, mutta myös itseä kuunnellaan. Kreikkalaisten sana prosoche tarkoitti huomion
kiinnittämistä itseensä. Pakanallisesta kristilliseen maailmaan siirryttäessä
sanan merkitys ei olennaisesti muuttunut, sillä munkkien omaan itseen
kohdistuvasta valvonnasta käytettiin samaa sanaa prosoche...
Huomion kiinnittäminen,
prosoche, on siis osa itsensä
harjoittamisen historiaa. Silti minua kiinnostaa kiinnittää huomiota vain
yhteen tapaukseen, italialaiseen Cristina Campoon.
Kolme nimeä, kolme huomion kiinnittämisen ajattelijaa:
Simone Weil, María Zambrano ja Cristina Campo. Weil sanoi, että puhdas,
sekoittumaton huomion kiinnittäminen on rukousta. Cristina Campon Attenzione
e poesia on teksti, jossa runous
on huomiota, huomion omistamista (attenzione), todellisuuden eri tasojen
lukemista. Campo luki jatkuvasti Weilin kirjoituksia, kävi niiden kanssa
dialogia. Zambrano käänsi ystävänsä Campon esseen huomiosta todennäköisesti
siksi, että huomion kiinnittäminen oli hänellekin olennainen asenne ja olemisen
tapa. Olen kykenemätön puhumaan näistä kolmesta naisesta, mutta heidän
innoittamanaan tulen sanomaan muutaman sanan huomion kiinnittämisestä.
Campolle attenzione
on samanaikaisesti vastuun ilmentymä ja esteettisen herkkyyden ilmaus; se on
olemisen tapa, ethos niin kuin
kreikkalaiset sanoivat. Siksi sitä voi käyttää esimerkkinä siitä, miten joskus
etiikka ja estetiikka kohtaavat, lähentyvät, kietoutuvat yhteen.
Meillä on jatkuva
vastuullinen työ edessämme: Joudumme luodaan uudestaan arvoja ja merkityksiä.
Olemassaolo on jatkuvaa uudestaan aloittamista. Joudumme irtaantumaan
ennakkokäsityksistä nähdäksemme asiat uudella tavalla ja siksi joudumme itse
siirtymään tutun ulkopuolelle, vaeltamaan rajojen ulkopuolelle, etäisyyteen
niin kuin Zhuangzi. Itsensä tekeminen eettiseksi olennoksi on siis taiteellista
työtä, irtaantumista tutusta, uuden keksimistä. Mikä auttaisi tässä työssä niin
paljon kuin se mistä Campo käytti sanaa attenzione?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti