Joku sanoi – ehkä se olisi George Carlin – että
onnellinen on se, joka tietää mitä haluaa tehdä, pystyy tekemään sitä, on hyvä
siinä ja saa siitä tunnustusta. Uskon, että vähempikin riittäisi. On jo paljon,
jos tietää mitä haluaa tehdä ja pystyy tekemään sitä ja kykenee tekemään sitä
niin hyvin kuin pystyy, antaen kaikkensa. Siinä on onni. Tunnustukset ovat
ylimääräistä.
Tällaista tekemistä korostava onnellisuuden määrittely
voi kuulostaa työkeskeiseltä, mutta kaikki tekeminen ei ole työtä, ainakaan
palkkatyötä. Vaan ei ole mitään yhtä työtä, yhtä tekoa, joka tekisi kaikki
onnellisiksi. Jokainen tulee onnelliseksi omalla omituisella tavallaan. Heillä
on siihen oikeus.
Minun luonteeltaan teoreettinen huomautukseni on tämä: Vaikka
joku onnistuisikin antamaan pätevän tai onnistuneen määritelmän
onnellisuudesta, hän tuskin voisi luetella ainoita mahdollisia keinoja tai
teitä onnellisuuden saavuttamiseen. Tämä oli teoreettinen huomautus.
Todellisuudessa ihmiset keksivät ensin tien ja sanovat sitten, että se on sama
asia kuin onnellisuus tai määrittelevät onnellisuuden keinon ja tien avulla.
Filosofeille ja erilaisille mystikoille on ollut
tavallista määritellä onnellisuus tuskan ja kärsimyksen poissaoloksi.
Onnellisuus on heille siis jotain kielteistä, siitä puuttuu jotain. Vaikka
pääsisimme näistä vähän tyydyttävistä määritelmistä ja löytäisimme tyydyttävän,
emme olisi onnellisia. Onnellisuus vaatii, että keksimme sen oman, omituisen
tiemme.
Tuntuu vallan väärinkäytöltä, sen liialliselta käytöltä,
jos joku tulee määrittelemään, miten minusta tulisi onnellinen. En aio siis
minäkään sanoa kenellekään, mitä hänen pitäisi tehdä. Yritän antaa ihmisille
tilaa, olla pilaamatta heidän mahdollisuuksiaan ja antaa heidän olla omituisia.
Tämä on osa minun tietäni, tapaani tulla onnelliseksi.
Voisi silti olla merkittävää luoda uusi onnellisuuden
idea. Se ei olisi ideaali eikä missään tapauksessa ideaali kaikille. Jos se
toimisi, se ei toimisi maalina, vaan pikemminkin heuristisena välineenä, siis
keksimiseen sopivana työkaluna, hyvänä arvauksena. Se mitä tahtoisin liittää
tähän keskeneräiseen ideaan, on vaatimus, reunaehto: onnellisuuden täytyy olla
omituisuuden toteutumista, sen tulemista lihaksi ja todeksi. Jos joku elää
toisten toiveiden mukaan, tehden odotusten mukaan ja arvaillen toisten
mielipiteitä itsestään, hän ei elä omaa omituisuuttaan, vaan kätkee sen, tappaa
sen itsessään.
Tätäkään reunaehtoa en tahtoisi esittää ehdotuksena - ehdotuksena
uudeksi uljaaksi aatteeksi. Omituisuuden kunnioittaminen merkitsee, että
yrittää välttää dominoinnin, joka myös tällaisiin ehdotuksiin sisältyy ja joka
on niiden seuraus.
Filosofia on aina pohtinut onnellisuutta. Etiikka oli
alunperin oppi siitä miten tullaan onnelliseksi. Jos pidämme kiinni omituisuuden
oikeutuksesta, etiikan opettaja ei voi olla sellainen, joka opettaa oppia
onnellisuudesta, vaan auttaa olemaan yksin, rohkaisee tekemään sovinnon itsensä
ja omituisuutensa kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti