(Nursian pyhä Benedictus)
Kristityille itsensä harjoittamisen idea oli
voimakkaammin kuin pakanallisille askeesin harjoittajille kieltäymys ja sitä
kautta kilvoittelu: paheiden kitkeminen ja hyveiden istuttaminen.
Varhaiskristityt käyttivät silti vielä hyvin samantapaista terminologiaa kuin
jotkut antiikin filosofit. He kirjoittivat kreikaksi ja puhuivat ”sydämen
puhtaudesta” käyttäen sanaa apatheia,
joka oli monien filosofien käyttämä sana.
Yksinäisyys oli monesti osa harjoitusta; se oli
”filosofian äiti”, sanoi Nilus
Siinailainen. Yksinäisyydessä oli rauhaa samalla tavalla kuin luostarielämässä
parhaimmillaan. Ulkoinen rauha siirtyy sydämen rauhaksi ja mahdollistaa
tietoisen yhteyden korkeimpaan.
Yksinäisyys ei ollut passiivisuutta; se oli
taistelukenttä, missä taisteltiin demoneja vastaan. Ennen kaikkea se oli
kristityille maailmasta vetäytymistä, maailmallisuuden hävittämistä. Pyhä Basil
(330-379) määritteli kirjoituksessaan Regula brevis kolme yksinäisyyden tasoa:
1)ihmisten pakeneminen 2)hiljaisuuden tarkkaileminen 3)rauha. Rauhaan pyrkivä
yksinäisyys oli ensin, ennen muuta, pakenemista ihmisten luota, vetäytymistä
maailmasta.
Pyhä Johannes Cassianus (360-435) perusti tietonsa ja
viisautensa autiomaan erakkojen ajatuksiin. Kreikan sana anachoreo (vetäytyä) kuvasti asennetta ja käytäntöä: kyse oli
vetäytymisestä muualle, maaseudulle. Anachoresis
(vetäytyminen) ei merkinnyt absoluuttista yksinäisyyttä, vaan kontaktien
vähentämistä maailmaan.
Jo pian Cassianuksen jälkeen asenne muuttui. Nursian Pyhällä
Benedictuksella (480-547) oli itselläänkin erakkokokemuksia, mutta abottina hän
kiinnitti huomiota sääntöjen selvään ilmaisemiseen. Yksinäisyys näyttäytyi siis
vaarallisena, eräänlaisena anarkiana, säännöttömyytenä. Abotti suhtautui
epäluuloisesti vaeltaviin munkkeihin (gyrovagues).
Erakko pystyi hänen mukaansa olemaan vasta valmentautumisen jälkeen, sen
jälkeen kun on saanut muilta tukea.
Ilmeisesti vaeltavien munkkien maine oli välillä hyvinkin
huono. Se vähensi omalta osaltaan erakkouden arvostusta. Jokatapauksessa
luostarit alkoivat vierastaa yksinäisiä hyvin varhain, jo ennen 1100-lukua,
jolloin erilaiset erakkoliikkeet alkoivat yleistyä.
Epäluulo naisten, erityisesti nunnien, yksinäisyyteen on
kuvaavaa. Keskiaikaisilla naisilla ei ollut lupaa eikä yleensä mahdollisuutta
elää yksin. Nunnilla ei ollut lupaa täydelliseen tai merkittävään
yksinäisyyteen. Yksinäisyys, taistelu demonia vastaan, ajateltiin
vaaralliseksi. Naisten, heikomman sukupuolen, ei uskottu pystyvän tällaiseen
kamppailuun.
Erakkoliikehdintöjen yleistymisen myötä kirkolliset
auktoriteetit alkoivat puhua heitä vastaan yleisesti, erityisesti 1200-luvulla.
Kirkon miehet kokivat, ettei yksinäisyys
ollut vaarallista vain yksinäisyydessä hyökkäävien demonien takia. Yksinäiset,
erakot, olivat erillään, siis mahdollisesti hallitsemattomissa. Tämän myötä
kirkko alkaa asettaa vastakkain luostarikäytännön ja erakkouden. Hermit, erakko, tulee sanasta eremos, autiomaa ja munkkia taas sanasta
monachos, yksi; se merkitsi jonkun
olevan yksi joukossa, yksi yhteisössä.
Francesco Petrarca (1304-1374) kirjoitti laajasti
yksinäisyydestä useissa teoksissaan (De otio religioso, De vita solitaria,
Secretum). Hän puolusti yksinäisyyttä. Kirjoitukset muodostuivat apologiaksi. Hänelle yksinäisyys oli varmasti idealisoitua
ja se oli joskus enemmän halun kohde kuin harjoitettu elämänmuoto. Silti hän
liitti sen aina askeesiin, itsensä harjoittamiseen, niin kuin
varhaiskristitytkin. Hän tunsikin heidän kirjoituksiaan ja ajatteluaan samoin
kuin edeltävän ajan filosofeja, erityisesti stoalaista ajattelua.
Keskustelu ja yksinäisyyttä vastaan käyty kampanjointi
oli ollut kiihkeää jo ennen häntä. Tuomas Akvinolainen (1225-1275) kirjoittaa
asiasta Summa Theologiassa. Kysymys, jonka hän nostaa esiin ja jota hän
kommentoi on tämä: Onko yhteisössä elävien uskonnollisten elämä parempaa kuin
yksinäisyydessä elävien?” Tuomaan mukaan yksinäisyys ei ole täydellistä ja se
sopii vain väliaikaisesti. Julkinen, avoin erakkous, näyttäytyy hänelle
tottelemattomuutena.
Petrarkan puolustus oli yksinäinen ääni. Erakkous oli
kadonnut, erakko karkotettu. Hänet karkotettiin jo ennen hulluutta ja naurua.
Ymmärrettävistä syistä monet ovat seuranneet Petrarkan esimerkkiä, puolustaneet
yksinäisyyttä, kaivanneet sitä: Emerson, Thoreau, Nietzsche. Ajattelijoita ja
vaeltajia, jotka pyytävät saada jäädä rauhaan.
Mainitsen nämä 1800-luvun ajattelijat siksi, että samaan
aikaan tai vähän sen jälkeen, vuosisadan loppupuolella, alkoi kehittyä
yksinäisyyden sosiologisointi. Émile Durkheim (1858-1917) puhui ulkopuolelle
jäämisen vaarasta. Kun yhteiskunnassa tapahtuu muutoksia, kun kaikille ei
olekaan enää paikkaa yhteisössä, he kokevat olevansa ulkopuolella ja tästä
kokemuksesta Durkheim käyttää termiä anomie.
Kreikan termi anomia merkitsee
kirjaimellisesti laittomuutta. Se on sekä tunnetta yksinäisyydestä että
normittomuutta; se on tila, joka lisää rikollisuutta ja itsemurhia.
Vaikka Durkheim ajatteli irtaantuneena kirkon huolesta,
hänen huolensa oli homologinen; yksinäisyys, ulkopuolisuus, oli yhteiskunnan
kyvyttömyyttä saada palvelemaan yhteiskunnan päämääriä. Se oli vaarallista.
Kirkon miehet ja abotit puhuivat säännöistä, Durkheim normeista.
...
Joskus haikailemme
yksinäisyyteen, autiomaahan. Se on osa henkistä historiaamme ja se vietiin
meiltä pois. Autiomaan mahdollisuus kätkettiin, jotta olisimme yhdessä niin
kuin muut. Pelkäämme mennä sinne. Jostain takaa kuuluu kuiskaus: ”Siellä
hyökätään päällesi, pysy luonamme.” Silti, ainakin salassa, menemme
yksinäisyyteen, koska on ajateltava, kysyttävä myös miten meistä tehtiin
munkkeja. Kysyn, olenko munkki, olenko yksi vai olenko monta. Etsin autiomaata,
olen autiomaa, tyhjä paikka, jossa jokin
määrittelemätön on mahdollista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti