(Mirkka Rekola)
Mirkka Rekola, runoilija ja ajattelija, kirjoittaa:
”Kysymys, johon ei saa vastausta, kysymys joka kuljettaa jo mukanaan omaa
kodittomuuttaan, voi viedä uudelle seudulle. Se ei olekaan enää pelkästään
minun kysymykseni, se saa suuremmat silmät.” Sanat ovat hänen teoksestaan Muistinavaruus,
kirjoituksia, puheenvuoroja.
Rekolan huomio on mielenkiintoinen. Kysymys on polku tai
se voi olla sitä; se voi viedä uudelle seudulle. Se ei ole mikä tahansa
kysymys. Siihen ei saada vastausta. Sitä ei ehkä saada, koska sitä ei voi
saada. Kun kysytään, miten meidän pitäisi elää, siihen ei voi antaa samanlaista
vastausta kuin ajan tai seuraavan viskibaarin sijainnin kysymiseen. Silti
tällainen kysyminen ei välttämättä ole turhaa, koska se voi viedä uudelle
seudulle.
Kysymyksen esittäminen, sen ääneen lausuminen ja
julkistaminen, tekevät siitä muuta kuin henkilökohtaisen. Siitä tulee yhteinen.
Yhteisyys – se mistä pitäisi huolehtia – syntyy kysymyksestä, sellaisesta johon
ei saada vastausta. Yhteisestä huolehtiminen, johon kuuluu ratkaisujen ja
päätösten teko, ei ole vastaamista, lopullisen vastauksen antamista. Se on
vastaamista, joka pitää kysymyksen avoimena. Päätösten teko ei olisikaan
päätymistä johonkin tulokseen, vaan kysymyksen pitämistä mukana, elämistä sen
kanssa.
Kysymyksen muuttuminen yhteiseksi merkitsee, että kysymys
saa suuremmat silmät; sillä ei ole enää yhden, eristyneen ihmisen silmiä. Kun
kaksi ihmistä kohtaavat toisensa ja toinen kertoo hänen mieltä vaivaasta
kysymyksestä, tarkoitus ei ole välttämättä löytää vastausta, vaan nämä
suuremmat silmät. Tällä tavalla yhden yksinäisen henkilökohtaisesta ongelmasta
tulee yhteinen, siis poliittinen.
Poliittisen merkitys on siis jakaminen. Kyse ei ole
yhteisen tien etsimisestä ja löytämisestä, tien ja polun jakamisesta. Meidän ei
tarvitse elää samalla tavalla kuin toisten, vaikka jakaisimme jotakin. Se mitä
jaetaan, ei ole tie, vaan kenttä. Kysymys luo tilan. Me jaamme sen ja teemme
sen. Kun annan toiselle tilaa, annan sitä itselleni. Vasta kun annan tilaa,
synnytän sen.
Monta kertaa kokemuksemme, yksinäisyydessä eletyt ja
kärsityt, saavat todellisen merkityksensä, kun ne irtaantuvat meistä, pääsevät subjektivisuutemme
ulkopuolelle, yhteyteen muiden kanssa. Siksi on hyvä kysyä ja tehdä se
julkisesti. On hyvä puhua, jakaa. Voimme saada suuremmat silmät. Ne eivät ole
enää meidän. Kysymys näkee enemmän kuin mitä näemme ja me sen myötä; meistäkin
tulee suurempia.
Teen kysymyksestä elämäntapaa. Kysyn – esimerkiksi –
miten minun pitäisi elää. Kokeellinen vastaukseni on: kysyen, myös ääneen,
odottamatta muiden vastausta, pitämättä omiani lopullisina, kulkien kohti uusia
seutuja.
Uusi seutu. Millainen se on? Se on vielä hämärä. Ehkä se
on autiomaa. Mutta autiomaa ei ole paha, kurja tyhjyys. Se on tyhjä sivu, joka
tekee sanan mahdolliseksi. Se on paikka, missä jonkun huuto kuullaan. Voi olla,
että se on minun oma huutoni, pyyntöni: ”Jättäkää minut rauhaan.” Hyvä
autiomaa, paikka jossa olen vihdoin yksin.
Väärinkäytös, hyväksikäyttäminen, on kentän omimista
itselleen, tilan viemistä toiselta; se tekee mahdottomaksi toisen olla yksin,
elää omalla tavallaan, oman rytminsä mukaisesti.
Kun joku kysyy, miten hänen pitäisi elää, hän esittää
vaatimuksen mahdollisuudesta elää omalla tavallaan. Tämäkin vaatimus on
poliittinen. Tässäkin on mukana yhteinen kysymys. Miten elää yhdessä? Miten
löytää hyvä yksinäisyys? Nämä kysymykset kulkevat yhdessä.
Elää kysyen, haluten uudelle seudulle, on vaeltamista.
Ajattelun tehtävä: panna liikkeelle...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti