(Marlene Dietrich)
Marlene Dietrich sanoo Orson Wellesin Touch of Evil
–elokuvan lopussa: ”He was a some kind of a man... What does it matter what you say about people?”
Dietrichin esittämä hahmo ei esitä kysymystä tosissaan;
hän ei halua sanoa muuta kuin tämän: ”Ei ole mielenkiintoista puhua toisesta.
Ei ole mitään sanottavaa, mitään lisättävää.”
Emme kykene niin helposti tähän asenteeseen,
välinpitämättömyyteen ja haluttomuuteen puhua. Me puhumme jatkuvasti toisista,
jaarittelemme ja moralisoimme. Tottakai on hyvä kysyä myös, mitä me puhumme
itsestämme. Sekä toisista että itsestä puhuminen tuottavat asioita: synnyttävät
raja-aitoja, suuntaavat kulkuamme, virittävät tilaan tai toiseen. Jostakin
ihmisestä tai ihmisistä puhutaan pelkoa herättäen. Ihmisistä puhuminen on siis
vaikuttamista yhteisöön; se on ihmisiin vaikuttamista, siis heidän
ohjaamistaan, ja pelottelu on tehokkainta. On syytä kysyä, mitä me sanomme
toisista, koska synnytämme pelkoa, ylenkatsetta ja torjuntaa. Sillä on siis
merkitystä, mitä sanomme ihmisistä.
Puheet toisesta voivat muodostua hänen kohtalokseen.
Tuomarit ja psykiatrit määrittelevät jonkun ihmisen ja määräävät hänen
paikkansa. Niin sanotut journalistit puhuvat murhasta syytetyn luonteesta ja
hänen perversioistaan vaikuttaen tapaan nähdä syytetty. Määritelmät ja puheet voivat olla vaikuttavia,
jopa kohtalokkaita. Sekä institutionaaliset päätökset että jokapäiväiset
ratkaisut ovat yhteydessä siihen mitä ja miten ollaan puhuttu.
Joku Pekka sanoo: ”Pasi on x.” Kaikki ajattelevat
mahdollisuutta, että Pasi tosiaan on x. Toiset uskovat, toiset eivät, toiset
epäilevät. Meidät on ohjattu ajattelemaan asiaa. Tällä ohjauksella on
seurauksensa ja vaikutuksensa. Alamme nähdä Pasin tietynlaisten linssien läpi.
Hurjinta tässä on se, ettei Pasilla ole enää valtaa ja voimaa muuttaa
tilannetta. Jos hän yrittää muuttaa itsestään tehtyä määritelmää, puhua omasta
puolestaan, hänen sanansa ovat näiden jo valmiiden puheiden värittämiä: hän
kiistää niitä, vastustaa niitä, puolustautuu. Toisten puheet ovat määritelleet
pelin hengen.
Kun me totumme puhumaan huolimattomasti, huolettomasti ja
jaaritellen toisista, ruokimme ympäröivässä maailmassa, kulttuurissamme
huoletonta ja varomatonta toisista puhumisen kulttuuria. Se merkitsee, että
tämä huolettomuus koskee myös meitä itseämme koskevia puheita. Se osuu omaan
nilkkaan.
Juoruilemisen ja juttelun seurauksena synnytetään yleisiä
totuuksia, tuudittaudutaan uskomaan, että tiedämme miten asiat ovat. Yleisten
totuuksien etu on siinä, että ne ovat kenen tahansa totuuksia eikä kenenkään
tarvitse ottaa henkilökohtaista vastuuta.
Kaikki toisista puhuminen ei ole pahan puhumista. Joskus
toisista puhutaan kauniisti ja kaunistellen, idealisoiden. Idealisoivissakin
puheissa ollaan rakentamassa auktoriteettia, ehkä jopa epäjumalaa.
Idealisoituun ei saa koskea, siitä ei saa puhua pahaa. Jos joku näin tekee, saa
tuta. Ei ole kovempaa tuskaa kuin illuusion särkyminen, idealisoidun
osoittautuminen tavalliseksi. Mutta vaikka onnistuisimme pitämään hänet jalustalla,
voi siihen liittyä tuskaa; tunnemme itsemme vähäiseksi ja mitättömäksi mahtavan
ja täydellisen edessä.
On siis hyviä syitä huolehtia siitä, mitä puhumme
toisista. Filosofit, jotka kiinnittävät huomiota siihen, mitä ja miten he
ajattelevat, voisivat huomioida tapojen ja tottumusten toisen ilmenemistavan,
puheen. Kun kuulemme puhetta toisista, olisi osattava pitää pää kylmänä. Jos
meistä on puhuttu, olisi oltava uskomatta meistä tehtyä määritelmää. Joskus
omana itsenä olemisen merkitsee sitä, että olemme sitä mitä meidän sanotaan
olevan; elämme meistä tehdyn määritelmän mukaan. Itsestä huolehtimisen periaate
on tämä: on oltava toisin.
Olisi joskus hyvä olla puhumatta, omaksua Dietrichin tulkitseman naisen asenne ja sanoa: ”Mitä sillä on väliä mitä ihmisistä sanoo!” Näin sanoo vaietakseen, koska sillä on väliä mitä ihmisistä sanoo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti