Tutkin pitkän aikaa mahdollisuutta
puhua anteeksiannosta, mahdollisesti myös sovinnosta. Kyse on ihmisten välisten
rikkomusten, vahinkojen, korjaamisesta, yrityksestä korjata asioita. En päässyt
pitkälle tutkimuksissani, sillä lähtökohta oli minulle mahdoton.
Anteeksiantaminen tapahtuu tilanteessa, jossa joku on uhri ja toinen syyllinen.
Minä olin jo yrittänyt purkaa tätä asetelmaa, puhunut tällaisen tilanteen
edellyttävän syyttämistä. Entä jos ei syytä? Entä jos ei syytä edes itseään?
Ajattelin, että ehkä lopulta enemmän
kuin anteeksipyytämistä tai anteeksiantamista tarvitaan absolutus (synninpäästö, syyttömäksi julistaminen). Verbi absosolvere merkitsee ainakin joidenkin
tulkintojen mukaan jonkun vapauttamista
jostakin, syyttömäksi julistamista ja anteeksiantamista. Absolutus on sekä juridinen että teologinen termi.
Silti tuntuu siltä, että ihmisen on
joskus tehtävä sovinto – ainakin itsensä kanssa. Tällainen tarve voi olla
olemassa, vaikkei tuntisi syyllistyneensä mihinkään. Ihminen voi kokea, että
hänessä on puolia, jotka pitää sovittaa yhteen toisten puolien kanssa. Ihminen
voi olla hyväksymättä jotain itsessään, vaikkei se olisikaan aiheuttanut
näkyvää vahinkoa ympäristössä.
Asioilla on joskus
omituinen järjestys, omituiset suhteet keskenään. Kun ihmisellä on joku
velvollisuus, on kuin hän olisi velkaa. Kun hän sitten ”maksaa velkansa”, on
kuin hänen olemisensa kevenisi, olemassaolonsa tulisi siunatuksi. Se ei ole
sama asia kuin saada anteeksi. Ehkä siinä on mukana silti jotain
sovituksellista... Toinen, yhtä vaikea kysymys tietenkin on, miten meistä tuli
velallisia.
Jonain päivänä
olen ehkä onnistunut muuttamaan itseäni niin, että minä ansaitsen ajatella
kysymystä anteeksiannosta. Voiko sen luvata? Joskus voisi ottaa aiheeksi
filosofiakahvilassa myös tämän kysymyksen: Kuka
voi luvata?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti