keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Kysymyksistä ja niiden muotoilusta







https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Joku kysyy: ”Miten minun (meidän) pitäisi elää?” Ei ole merkityksetöntä, miten muotoilee kysymyksensä. Tämä kysymys, jota jotkut pitävät jollakin tavalla ”alkuperäisenä” filosofisena kysymyksenä, ei ole sama kuin joidenkin toistama: ”Miten minun pitäisi toimia?” Etsintä on eri suunnassa, kuljetut polut erilaisia.

On mielenkiintoista kiinnittää huomiota sanaan ”miten”.  Etsinnän tai keksinnän kohde ei ole jokin esine, vaan modus, tapa. Tämä ”miten” ei ole olennainen vain tällaisissa ikivanhoissa eettisissä pohdinnoissa. Joskus kysytään ”miksi”, sillä monet kaipaavat selityksiä, mutta ”miten” saattaa olla strategisesti mielenkiintoisempi kysymys, sillä kun tiedämme miten jokin asia on tehty, tiedämme paremmin, miten se voidaan purkaa.

Monta kertaa filosofit ovat kysyneet, mitä on kauneus tai mitä on oikeudenmukaisuus. Kun muotoilu on tällainen, halutaan etsiä olemusta, jotakin ikuista. Tässä on mukana kovin paljon oletuksia, erityisellä tavalla metafyysisiä oletuksia: halutaan ajatella, että on jotakin pysyvää olemista, olemuksia, identiteettejä. Jos esimerkiksi kysymys alkaa sanoilla ”missä” tai ”milloin” kiinnitetään huomiota enemmän olosuhteisiin, tapahtumiin, prosesseihin – tai niin kuin filosofit saattaisivat sanoa tulemiseen...

Joku kysyy: ”Miten minun (meidän) pitäisi elää?” Voimme kiinnittää huomiomme myös sanaan ”pitää” ja pohtia, onko se kaikissa tapauksissa oikea sana, onko se mahdollinen sana. Se että joku tuntee, että täytyy (pitää) tehdä jotain, on mielenkiintoista. Sellainen tunne on tunne välttämättömyydestä. Kuitenkin etiikka on mahdollista vain vapaudessa.

Se joka kysyy, miten pitäisi elää, on maailmassa, keskellä kaikkea, yhteydessä kaikkeen. Epäilemättä hän tuntee välillä, ettei kysymyksellä ole väliä, sillä hän elää niin kuin voi. Näinä epäilyksen ja tuskan hetkinä hän saattaa kysyä myös: ”Miten voisin elää?” Tämä saattaa olla parempi kysymys, tärkeämpi: kysymys mahdollisuudesta ja mahdollistamisesta.

Ei ole merkityksetöntä, miten muotoilee kysymyksensä. Kysymys vie meitä paikkoihin ja mihin se vie, on seurausta siitä miten on muotoillut kysymyksensä. On siis syytä tarkistaa, miten kysyy, miten muotoilee kysymyksensä. Se vaikuttaa siihen, missä olemme, minne joudumme. On myös niin, että joitakin kysymyksiä voi esittää vain tietynlaiset ihmiset, tietyllä tavalla olevat olennot. Siksi voi kysyä ja on syytä kysyä: ”Kuka kysyy?”

Ideoista, ajatusrakennelmista ja teorioista keskusteltaessa kiinnitetään yleensä huomiota sisältöön. Tämä on sekä ymmärrettävää että tarpeellista, mutta silloin keskustelu muotoutuu usein opilliseksi ja poleemiseksi. Huolen aihe on se, onko teoriassa joku ristiriitaisuus tai onko joku opin kannattaja oikeaoppinen. Kyse on sodasta ja kuulustelusta. ”Oletko sinä oikea marxilainen?” kysytään. Todellinen arvo ja merkitys ideasta tulee esiin kuitenkin vasta, kun tulee esiin modus, tapa. Merkityksellistä ei ole marxilaisuus tai kantilaisuus sinänsä, vaan se, miten on marxilainen tai kantilainen.

Filosofien pakkomielle on totuus. Totuus tai idea, joka on hyvä, ristiriidaton ja kaunis, ei sinänsä takaa mitään. Olennaista on se, millainen on suhteemme totuuteen. On mahdollista, että teemme totuudesta jotain, joka kiinnittää ja jämähdyttää maailman tai voi olla, että teemme totuudesta voiman, joka muuttaa meitä. Jos joku kysyy, miten hänen pitäisi elää, hän luo samalla suhdetta totuuteen. Se mitä hän tietää todeksi, vaikuttaa siihen, miten hän ajattelee oikeasta elämästä. Filosofien pakkomielle on siis oikeutettu. Mutta on tutkittava, millaisen muodon pakkomielle saa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti