torstai 15. tammikuuta 2015

Hallitsijat ja hallitut

(Michel Foucault ja Jean-Paul Sartre)

Miten ihmisen omat valinnat ja häneen kohdistuva ohjaus suhtautuvat toisiinsa? Mikä on ihmisen etiikan, hänen asenteensa ja hallituksen suhde? Jos kysyy, mitä tapahtuu, huomion ei tarvitse kiinnittyä vain siihen, mitä Brysselissä tai jossain isossa talossa päätetään. On tärkeää nähdä, mitä meille tapahtuu. Tilanteesta, jossa elämme ja johon reagoimme, tunteemme ja valintamme kytkeytyvät yhteen meitä koskevien päätösten, meihin kohdistuvan ohjauksen kanssa. Asenteemme ja instituutiot törmäävät yhteen.

Michel Foucault pohti vuonna 1978 pitämissään luennoissa hallitukseen, hallitsemiseen, paimentamiseen ja ihmisen ohjaamiseen liittyviä kysymyksiä. Hän tarttui kreikkalaisten kirkkoisien termiin oikonomia psyckhon, joka merkitsee kirjaimellisesti ”sielun ekonomiaa”. Latinankieliset käänsivät termin näin: regimen animarum.  Foucault ehdottaa käännökseksi Ranskassa 1600-luvulla yleistynyttä termiä conduit (joka olisi espanjaksi conducta). Sana merkitsee toisaalta ohjausta, mutta myös tapaa ohjata itseään, tapaa antaa ohjata itseään ja tapaa käyttäytyä tietynlaisen ohjauksen alaisuudessa. Arkikielessä sana merkitsee käytöstä, mutta tämä sana sisältää käyttäytymisen erilaisia aspekteja; kyse ei ole vain reagoimisesta, vaan tulemista ohjatuksia ja itsensä ohjaamista. Oikonomia Foucault´n mukaan ymmärrettävä termissä oikonomia psyckhon joksikin, josta voi käyttää sanaa conduit.

Tartun tähän sanaan, koska se saa esiin jotain hallitsemisen ja hallitsemisen kohteen välisestä suhteesta. Kun ihmistä johdetaan, yritetään vaikuttaa siihen, millainen on hänen conduit eli vaikutetaan hänen käytökseensä, mutta myös siihen mikä on hänen tapansa ”johtaa itseään”. Ihmisen asenne – silloin kun se on aktiivinen eikä vain tapa reagoida, suhtautua asioihin – on conduit, tapa johtaa itseään. Tämä asenne voi olla myös kapinallinen, asettua vastustamaan sitä, kuka ohjaa, miten johdetaan ja mihin ohjataan (Foucault käyttää termiä contre-conduit).

Kun nyt, tänään, kysymme, mikä on hallituksen ja hallitun suhde, joudumme kysymään monenlaisia jatkokysymyksiä. Mikä on hallitus? Missä on hallitus? Ovatko hallitut kansalaisia? Otetaan ”iso” esimerkki: suunnitelma vapaakauppasopimuksesta Yhdysvaltain ja EU:n välillä. Tässä yhteydessä epäilyjä ja kritiikkiä on herättänyt salailu. Toisin sanoen arvostellaan tapaa, miten päätöksiä tehdään; kansalaiset jätetään ulkopuolelle. On myös epäilyjä, että valtioiden hallitukset menettävät toimivaltaansa; hallitukseksi tulevat monikansalliset yhtiöt, jotka voivat sanella maiden lainsäädäntöä.

Hallitsijoiden ja hallittujen välistä suhdetta muokataan, kun hallitsijat eivät olekaan maiden hallituksia. Siksi vasta-asenne vaatii mukaan uudella tavalla muotoillun kysymyksen kansalaisuudesta. Koska hallitsijat ovat ylikansallisia, kansalaisuuden pitää olla maiden rajat ylittävää; tarvitaan maailmankansalaisuutta.

”Pieni” esimerkki: johtaminen työpaikoilla, management. Monissa paikoissa vaaditaan joko sokeaa tottelemista tai samastumista yritykseen.  Totteleminen voi olla tuottava asia, mutta jotkut käytännöt voivat muodostua epäekonomisiksi, kun kukaan ei kysy, miksi näin tehdään. Samastuminen voi olla inspiroivaa, tehdä työntekijät joustaviksi, mutta jälleen kerran kyseenalaistaminen vaikeutuu. Nämä kysymykset ovat johtaneet yritysmaailmassa pohtimaan ja problematisoimaan jatkuvasti ns.johtamiskulttuuria.

Naisen asema on mielenkiintoinen esimerkki ohjauksesta ja ohjautumisesta (conduit) sekä niihin liittyvistä kapinoista, niiden kyseenalaistamisesta – ei vain viimeisen vuosisadan aikana; Foucault viittaa siihen, miten tämä kysymys oli olennainen myös silloin, kun erilaisissa liikkeissä keskiajalla kyseenalaistettiin ”pastoraalista ohjausta”. Hän mainitsee 1100-luvun kapinalliset mystikkonunnat ja naisprofeettojen kuten Jeanne Daubentonin ympärille kerääntyneet ryhmät.

Voimme etsiä muita esimerkkejä, jotka mahdollisesti valaisisivat hallitsijoiden ja hallittujen välisen suhteen luonnetta nykyisin. Ehdotukseni on yksinkertaisesti se, että tällaisessa kyselyssä ja analyysissä voi käyttää apuvälineenä, ”indikaattorina” toisaalta sitä miten hallitsijat haluavat meidän tuntevan ja toisaalta ihmisten ”vastauksia”, jotka eivät ole aina niin myöntyviä asenteita. Tällainen kysely epäilemättä koskettaa, lähestyy, aikanamme yhä vaikeammaksi muodostunutta kysymystä kansalaisuudesta, sillä me ehkä yhä haluamme ajatella, että olemme muutakin kuin alamaisia tai kohteita.  Haluamme ehkä muutakin kuin leipää ja sirkushuveja, joka oli muotoilu yhdelle tavalle järjestää hallittujen ja hallitsijoiden väliset suhteet....

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti