torstai 22. tammikuuta 2015

Tieto, vapaus ja orjuus

(Apollon temppeli Delfoissa)

Apollon temppelin muuriin Delfoissa on kirjoitettuna sanat: Gnōthi seauton (Tunne itsesi). Sanoista on esitetty erilaisia tulkintoja. Ottaen huomioon antiikin ajattelun perusteita se on tarkoittanut ainakin sitä, ettei ihmisen pitäisi ylittää rajojaan, kuvitella olevansa jumala. Sanojen on ajateltu merkitsevän myös sitä, ettei pidä kiinnittää huomiota väkijoukkojen mielipiteisiin.

Ja länsimainen ihminen otti tämän tehtäväkseen ymmärtäen sanat mahdollisesti väärin. Ei se haittaa: kaikki on erehdystä. Jokin on mennyt silti vinoon, sillä tämän erehdyksen myötä meille on syntynyt outo vakaumus. Olemme vakuuttuneita, että tieto on vapautta. Ajattelemme tiedon olevan vapautta, tietämättömyyden orjuutta.

Heti aluksi helppo esimerkki. Joku tietää, että jos hän toimii toisella tavalla, odottamattomasti, mahdollisesti sääntöjen vastaisesti, hänet tuomitaan, erotetaan joukosta tms. Tekeekö tässä tapauksessa tieto vapaaksi? Ei tietenkään. Eikä tieto tee häntä orjaksikaan; hän voi silti tietäen seuraukset toimia sääntöjen vastaisesti. Tämä esimerkki tuo esiin olennaisen asian tiedosta, vapaudesta ja orjuudesta. Jotkut hallitsijat, ihmisen ohjaajat, nimittäin pyrkivät lisäämään ihmisen tietoa siitä, että jos hän toimii odottamattomasti tai sääntöjen vastaisesti, seuraukset ovat mitä ovat. Toisin sanoen ihmisen käytöstä yritetään ohjata tiedon avulla, tietoa käyttäen.

Monet ovat arvostelleet uskontoja, kiinnittäneet huomiota siihen, miten niiden avulla alistetaan ihmisiä. Tieto voi toimia kuin uskonto: se voi pitää meitä alaikäisyyden tilassa käyttääkseni Immanuel Kantin sanaa. Joku joka tietää, tekee itsestään tiedon avulla auktoriteetin ja hän päättää toisen puolesta. Yksinkertainen  esimerkki: lääkäri. Se ei ole tietenkään lääkärin vika, jos ihminen heittäytyy kokonaan lääkärin ohjattavaksi eikä ota vastuuta terveydestään, mutta tietäminen ei tässäkään tapauksessa auta ihmistä orjuudesta tai alaikäisyyden tilasta.

Joskus valta käyttää erilaisia tekniikoita saadakseen tietoa (inkvisiitio, poliisi) eikä tuon tiedon tarkoitus ole vapauttaa. Toisinpäin: jotta voi käyttää valtaa, on oltava tietoa, ainakin tietotaitoa (know how), esimerkiksi jos halutaan teloittaa joku. Monissa maissa käytännöt ovat sellaisia, että tässä käytetään myös kemian tuntemusta ja lääketieteellistä tietoa apuna. Tämä ei tietenkään  merkitse, ettei tieto olisi tärkeää, joskus myös vapaudellemme. Ei ole vain mitään mahdollisuutta rauhallisesti, ilman epäilyjä, sanoa mikä tieto on ”vapauttavaa” ja mikä ”orjuuttavaa”.

Lopulta uudestaan on palattava tähän kehotukseen: ”Tunne itsesi.” Kristinusko – tarkemmin sanottuna siihen liittyvät käytännöt, erityisesti henkinen ohjaus ja ripitys – vaativat tätä. Haluttiin että ihminen tunnetaan ja että hän tuntee itsensä, sielussa piilevät salaisuudet, siellä liikkuvat halut. Tämä vaatimus tietoon ja itsetuntemukseen ei johtanut ainakaan välittömästi mihinkään vapautumiseen, vaan se sitoi ihmisen häneen kohdistettuun ohjaukseen sekä johonkin auktoriteettiin, pappiin tai luostarinvanhempaan.

Itsensä tunteminen voi olla vapauttavaa, se voi olla ainoa todellinen vapautumisen tapa, mutta monet itseymmärryksen ja itsetutkiskelun muodot – tieto itsestä – sitovat ihmisen omaan identiteettiinsä ja tiettyihin kategorioihin, joiden kautta identiteetti hahmottuu. Kun ihminen sanoo olevansa sitä tai tätä, hän tekee itsestään sitä mitä hän sanoo olevansa, mutta hän ei enää voi kysyä, mitä hän voisi olla. Hän ei pidä ovia auki.

Ottakaamme kehotus tuntea itsemme tosissamme, mutta ottakaamme se tietoon kohdistuvan epäilyn valossa. Silloin kysymme ainakin: ”Mikä minussa haluaa tietää?”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti