torstai 5. maaliskuuta 2015

Ylimielisyyden lajit

(Roland Barthes)

Jos jotain sanotaan ylimieliseksi, häntä moititaan, hänen sanotaan menneen yli. Emme silti aina tiedä, minkä yli ollaan menty, millaiseen kohtuuttomuuteen ollaan langettu. Esimerkiksi Roland Barthes piti ylimielisyyttä pahana asiana. Mutta on kysyttävä, mistä ylimielisyydestä hän puhuu, sillä ylimielisyyttäkin on montaa lajia.

Barthes puhuu binaarisista vastakkainasetteluista (Mies/Nainen...), käsitteellisyyden reduktiivisuudesta, logiikan tai tiedon taipumuksesta muodostua väkivallan muodoksi. Opillisuus näyttäytyy hänelle poleemisena, sotaisana, väkivaltaisena. Ylimielisyys on tätä: varmuutta omasta ”totuudesta”, hyökkäystä toista vastaan. Tietenkin hän näkee sietämättömän ylimielisyyden myös yliopistojen ulkopuolella, esimerkiksi journalistien huomautuksissa. Puhe ja kieli eivät ole väkivaltaista ja ylimielistä yksinkertaisesti siksi, että joku esittää huomionsa. Ylimieliseksi sen tekee enemmän naamioituminen objektiiviseksi tiedoksi tai diskurssiksi. Ylimielisyys ilmenee dogmaattisuutena ja terrorismina, toisen nöyryyttämisenä ja pelotteluna.

Antiikin kreikkalaiset puhuivat totuuden puhumisesta, vapaasta puhumisesta, käyttäen sanaa parrhesia. Sanaa käytetään myös Uudessa Testamentissa, mutta varsin erilaisessa merkityksessä. Se ei ole niinkään verbaalinen aktiviteetti, vaan tietynlainen asenne, avosydämisyys, Jumalan edessä. Tämä avosydämisyys merkitsee luottamusta Jumalaan: kristityllä, uskovalla, ei ole hätää Viimeisellä Tuomiolla. Toki sanan käyttö tulee lähelle vanhempaa kreikkalaista merkitystä silloin kun puhutaan Jeesuksen nimeen saarnaavien rohkeudesta, esimerkiksi Paavalin rohkeudesta. Tietenkin myös varhaiskristittyjen marttyyrit olivat parrhesian harjoittajia: rohkeita toisten edessä, ei vain Jumalan edessä avoimia.

Tottelevaisuuden merkityksen kasvaessa kristittyjen keskuudessa myös idea luottamuksesta alkoi hämärtyä. Luottamus, ihmisen ja Jumalan tulemisen kasvokkain, alkoi näyttäytymään jonakin liian itsevarmana, röyhkeänä, ylimielisenä. Ajan myötä tämä luottamus, jota kristityt tunsivat, alkaa vaikuttamaan enemmän vaaralta, jopa synniltä; tilalle tulee Jumalan pelko. Luottamus, jota oltiin tunnettu, nimitetään toisin: se on itseluottamusta, sillä ihminen ei saa luottaa itseensä ja hänen pitää pelätä, tuleeko hän pelastetuksi. Toisin sanoen ylimielisyydeksi tässä tapauksessa sanotaan itseluottamusta.

Kolmas esimerkki voisi olla poliitikko – en sano edes vahingossa tyranni. Epäilemättä tämä ylimielisyys on rinnastettavissa Barthesin kuvaamaan ”tieteen ylimielisyyteen”, mutta siinä on muutakin. Poliitikon – ymmärrettynä sana laajasti – ylimielisyys ilmenee ennen kaikkea kuuntelemattomuutena ja oman (tai oman ryhmänsä) idean ajamisesta ilman minkäänlaista halua asettaa sitä keskustelun ja ajattelun testiin: poliitikon ylimielisyys on sokeutta.

Kaiken tämän jälkeen on siis todettava, että kun kuulemme sanan ”ylimielinen”, emme vielä tiedä, mistä puhutaan. Tiedämme vain, että jotain ihmistä moititaan. Ensimmäinen kysymys, joka on esitettävä: Kuka sanoo tämän sanan, kuka lausuu moitteen? Toisin sanoen tuomion, arvostelman, luonne on kiinni sen esittäjästä; se kertoo hänestä, ei välttämättä muusta.

Mikä lääkkeeksi? Mikä vastamyrkyksi? Näiden esimerkkien valossa sanoisin: Ensimmäinen askel ulos Barthesin kuvaamasta ylimielisyydestä on toinen ylimielisyyden laji: usko itseensä, itseluottamus. En tiedä, voiko sokeaa poliitikkoa pelastaa. Hänen olisi opittava sanomaan: ”En tiedä...”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti