torstai 26. helmikuuta 2015

Kuka suostuu ajattelemaan?

(Johannes Moreelse: Demokritos)

On aina sellaisia saarnaajia, jotka moittivat ihmisiä – jos eivät tuhmuudesta, niin sitten siitä, etteivät ihmiset ajattele. Heidän ei tarvitse olla edes saarnaajia. Ihminen on nykyään paossa ajattelua, väitti Heidegger. Ihmiset ajattelevat paljon enemmän kuin saarnaajat aavistavatkaan. Myös hiljaisuudessa ajatellaan, myös hiljaisuudessa on ajatusta. Ihmiset ajattelevat enemmän kuin filosofit uskovat, enemmän kuin hallitsijat uskaltavat myöntää. Silti on tilanteita, joissa joutuu toteamaan, etteivät ihmiset ajattele.

Se ei merkitse, ettei heillä olisi ajatusta toiminnassaan; se on valmiina, se vedetään heti hihasta ja mukana on koko joukko auktoriteetteja, joihin vedotaan. Se että on ajatusta, ei ole sama asia kuin ajatteleminen, suostuminen ajattelemaan. Minun kysymykseni on: Kuka suostuu ajattelemaan?

Mitä merkitsee se, että suostuu ajattelemaan? Uskoisin sanovani Gilles Deleuze´n hengessä: Suostuessaan ajattelemaan antaa ajatuksen tehdä työtään. Ajatus nimittäin tekee työtä meissä, toimii kuin meihin tunkeutunut bakteeri – joka voi olla edullinen tai vahingollinen.

Kuka siis suostuu ajattelemaan? Joku joka antautuu muutokselle, hyväksyy ajatuksen tekevän muutoksia hänessä. Meillä ei ehkä edes ole tarvetta ajattelemiseen. Asiat tuntuvat olevan niin kuin pitäisikin, voimme olla rauhassa. Mutta tapahtuu jotain, aina tapahtuu jotain ja meidät heilautetaan paikaltamme tai pohja vetäytyy jonnekin. Silloin voimme huomata, että olisi silti ollut tarpeellista ajatella, sillä ajatteleminen on – se voi olla - valmistautumista kohtamaan tapahtuman.

Me valmistaudumme kohtaamaan tapahtuman. Valmistautuminen tapahtuu ajatuksissa ja kohtaaminen tapahtuu ajatuksissa. Kohtaaminen ajatuksissa on etäisyyden synnyttämistä; ihminen ei toimi tai reagoi välittömästi tai vaikka toimisikin, hän on samalla hiukan itsensä vierellä. Suostuminen ajattelemaan on sitä, ettei vain reagoi, vain toimi. Filosofiseksi tällaisen ajatuksellisuuden ja tapahtuman kohtaamisen päässään tekee ajatuksen vaikutuksellisuus myös ajattelijaan, ei vain tilanteeseen.

Puolustamalla ajattelemisen tarpeellisuutta emme silti voi tehdä vielä erottelua, emme tiedä kuka suostuu ajattelemaan. Tiedämme, että ajatteleminen vaatii rohkeutta, mutta emme osaa sanoa, ajatteleeko rohkea palomies. Mikä valo ajattelijasta loistaa? Mistä tunnistamme hänet?

Kreikkalaisilla oli mielenkiintoinen sana: gnome. Sanalla viitattiin viisaiden sanoihin ja todellakin on samanniminen kirjallisuudenlaji. Lajin sisälle sisällytettiin lyhyitä viisauksia, sananlaskuja, maksiimeja, aforismeja. Sana merkitsee ilmeisesti monia asioita: tietämisen keinoa, ymmärryskykyä, älyä ja myös  tiedon vastaanottamisen tulosta, joka on tietynlainen halu, tahto, taipumus. Gnome merkitsee siis tiedon ja tahdon yhteenkietoutumista. Ehkä se, joka suostuu ajattelemaan, on ”gnominen”. Hänelle tieto tai totuus on voima, magneetti, jotakin joka on yhtä hänen tahtonsa kanssa. Silloin tunnistaisimme ajattelijan siitä, että hänen ajatuksensa vaikutus tekee vaikutuksen hänen tahtoonsa ja sitä kautta hänen toimintaansa.

Tämä on vain ehdotus, enintään hypoteesi. Tarkoitukseni on kysyä vain, kuka suostuu ajattelemaan. Kysyn, mistä tunnistamme ajattelijan. Vaarallisin, vaikein asia on tietenkin pistää itsensä selkä seinää vasten, kasvokkain näiden sanojen kanssa: ”Olenko joskus suostunut ajattelemaan?”   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti