torstai 19. helmikuuta 2015

Särö ja räsähdys: nykyisyyden ajatteleminen

(Friedrich Nietzsche)

Kautta aikojen ajattelijat asettivat vastakkain ikuisuuden ja ajan. Sekä ikuisuutta että aikaa vastaan asettuu se mikä on aktuellia, ajankohtaista, se mikä on nykyisyyttä. On helppo nähdä, että Kantista, Hegelistä ja Nietzschestä lähtien filosofinen ajattelu on kohdistunut tähän nykyisyyteen, siihen mitä tapahtuu – ainakin tämä väite pätee osaan ajattelusta, joka ei ole ottanut tehtäkseen kysyä ikuisia kysymyksiä, katsella sub specie aeternitatis, ikuisuuden näkökulmasta.

Moderni aika ei tietenkään keksinyt kritiikkiä eikä myöskään nykyisyyttä. Antiikin maailmassa oli kirjallisuudenlaji, josta käytetään nimitystä menipposlainen satiiri. Mihail Bahtinin mukaan se poikkesi esim. tragediasta ja eepoksesta, koska sen lähtäkohta oli nykyisyys, oma aika. Menipposlainen satiiri oli usein filosofien käyttämä laji.

Olisi hienoa, jos kuulisi ruohon kasvavan. Minulle riittäisi myös, jos näkisin liian kivettyneessä todellisuudessa särön, kuulisin siinä räsähdyksen. Nykyisyyden ajatteleminen ei merkitse suremista, nostalgiaa, aikaisempien aikojen ihailua eikä uljaan tulevaisuuden odottamista. Vaikka joku arvostelisikin omassa ajassaan olevia virtauksia, apaattisuutta tai passiivisuutta, se ei merkitse oman aikansa, nykyisyyden halveksimista. Positiivinen suhde omaan aikaan ei merkitse negatiivisen kieltämistä, vaan sitä, että näkee nykyisyyden mahdollisuutena - näkee särön, kuulee räsähdyksen. Mikä on ollut itsestään selvää, ei enää ole sitä eikä välttämätön tunnu enää niin välttämättömältä.

Kun Immanuel Kant etsi omasta ajastaan merkkejä edistyksestä, hän otti esille Ranskan vallankumouksen. Erityistä ja erikoista hänen tavassaan lähestyä teemaa oli se, ettei hän puhunut vallankumouksen onnistumisesta tai sen seurauksista, vaan tavasta, jolla siihen suhtautuivat monet, jotka eivät siihen osallistuneet. Hän näki merkin edistyksestä innostuksesta, jota vallankumous herätti.

Kun etsimme säröä omassa ajassamme, on huomattava, ettei se ole välttämättä suuressa tapahtumassa, kansannousussa tai mullistuksessa, vaan jossakin lähes näkymättömässä, esimerkiksi innostuksessa. Vallankumousten tulokset voivat olla keskinkertaisia, mutta ihmisissä tapahtunut liikahdus ei ole silti merkityksetön. Espanjassa ollaan kyllästytty moniin asioihin järjestelmässä, muun muassa siihen miten kaksi puoluetta ovat monopolisoineet politiikan. Viimeisten EU-vaalien tulos herätti innostusta yli puoluerajojen: liikkumaton todellisuus ei olekaan niin liikkumaton.

Haluan ottaa esiin vaatimattomalta vaikuttavia esimerkkejä säröistä ja räsähdyksistä. Esimerkit ovat lähtökohtaisesti ”negatiivisia”. Yksityisessä sairaalassa työskennellyt psykologi erotettiin tehtävistään, kun hän oli julkisesti arvosteli tapaa määrätä masennuslääkkeitä. Tuomaria vastaan nostettiin syyte ja hänet erotettiin tehtävistään, kun hän yritti tutkia pankkiirin toimia. Entinen pankin työntekijä on joutunut painostuksen ja uhkailun kohteeksi, kun hän paljasti laitoksen toiminnan veroparatiisien kanssa ja kytkökset rikolliseen toimintaan. Näissä esimerkeissä on jotain vastaavaa ja samalla tavalla kielteistä, mutta ne ovat myös samantapaisesti mielenkiintoisia: muutamat yksilöt tekevät oikosulkuja, edes pieniä; he pakenevat systeemiä, tekevät edes lyhyen lennon. Positiivista näissä esimerkeissä on se, että vaikka tekijät joutuvat pulaan, he samalla paljastavat systeemin luonteen. Samalla nämä yksilöt omalla esimerkillään todistavat, että voi olla toisin, kaikesta huolimatta, vaikka systeemi tuntuisi olevan perustettu peruskallion eli rahan päälle. 

Nämä ovat vain julkisuuteen tulleita esimerkkejä. On nähtävissä vielä näkymättömämpiä esimerkkejä ”vastakulttuurista”. Tänään ei ehkä riitä liian pitkä tukka tai liian lyhyt hame. Joskus se on affektiivisuus, lämpö, toisenlainen suhde ihmisten välillä siellä missä sitä ei odoteta.

Tietenkin voi sanoa, ettei filosofi edes oman aikansa ajattelijana ole toiminnan nainen tai mies. Hyvä niin. Ollessaan outo hän on outo myös suhteessa omaan aikaansa, luo etäisyyttä joka tekee ajattelemisen mahdolliseksi. Silloin toiminta ei ole enää niin välitöntä, varmaa ja helppoa. Miten nämä oikosulkuihmiset muuten tulisivat mahdolliseksi? Ajattelun ikävyys, sen epämukavuus on siinä, että ei ole enää myöskään niin helppoa olla koneen osa.

On muistettava mitä Nietzsche kirjoitti Aurorassa (Morgenröte): ”Kaikki kunnia mielipiteillenne. Mutta pienet poikkeavat teot ovat paljon arvokkaampia.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti