keskiviikko 18. syyskuuta 2019

Maailmankuvia ja kainalosauvoja




Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 25. syyskuuta. Aika: klo 11.00. Paikka: Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22

Maailmankuva on maailmaa koskevien käsitysten kokonaisuus, joka vaikuttaa ajattelun suuntaan ja toimintaan. Ilkka Niiniluodon mukaan nämä käsitykset koskevat sitä, millaisia olioita tai aineksia maailmassa on, miten todellisuus on kehittynyt ja millaisia säännönmukaisuuksia tai lakeja siinä vallitsee.

Olettakaamme, että joku hyväksyy tällaisen käsityksen maailmankuvista osaksi omaa maailmankuvaansa. Mitä tapahtuu? Miten käsite toimii? Hän katsoo ympärilleen ja löytää erilaisia maailmankuvia: tieteellisiä, epätieteellisiä, uskonnollisia jne. Melkein välittömästi, implisiittisesti, hänen katseessaan on mukanaan kritiikki. Toiset maailmankuvat näyttäytyvät toisia parempina: tieteellinen on parempi kuin uskonnollinen (tai päinvastoin).

Maailmankuvia katsova sankarimme voi myös ponnistella, kehittää kritiikkiään, irtaantua lähtökohdasta, että hänen oma maailmankuvansa on parempi kuin toinen. Hänen kritiikkinsä voi olla immanenttia. Se tarkoittaa, että hän arvioi yksittäisen maailmankuvan luonnetta sisältä käsin. Hän ottaa suurennuslasin alle esimerkiksi erityisen uskonnollisen maailmankuvan ja siinä esitetyt väitteet siitä, mistä elementeistä, olioista tai aineksista, todellisuus muodostuu. Jos väitteet ovat ristiriidassa keskenään, tutkiva sankarimme langettaa tuomion: ”Maailmankuva on epäyhtenäinen ja ristiriitainen.”

Entä jos ympärilleen katsova sankarimme tekisi jotain muuta, pidättäytyisi arvoarvostelmista ja katsoisi, millainen maailmankuvan käsite on? Lakkaisiko hän olemasta kriitikko? Ei välttämättä. Kritiikki kohdistuisi vain eri kohtaan, eri maaliin.

Hän saattaisi kiinnittää huomiota esimerkiksi maailmankuvan ongelmalliseen kuvaluonteeseen. Käsite kiinnittyy mahdollisesti kompleksisella ja haitallisella tavalla näköhavaintokeskeisyyteen. Jos olemme tarkkoja, näemme että kuvaluonne vaikuttaa siten, ettei kuvaan sopivaa oteta mukaan; se häiritsee, ahdistaa ja pelottaa, koska maailmankuvamme on vaarassa särkyä.

Entä jos tutkijamme ei kritisoisi edes maailmankuvan käsitettä, katsoisi vain miten käsite toimii? Oma uljas maailmankuvamme, ylpeyden aiheemme, ei ole vain tuomioelin. Se toimii kainalosauvoina. Ei tarvitse omaa jalkaa laskea alas, ei tarvitse uudelleen ajatella. Vastaus on valmiina. Mitään ei tarvitse tarkistaa.

Katsokaamme maailmankuvien maailmaa aivan pinnallisesti, tekstuaalisen pinnan tasolla. Miten ne ilmenevät? Miten ne tulevat esiin? Millaisia sanoja, nimityksiä, lukijan eteen avautuu? Erilaisia ismejä: marxismia, liberalismia, positivismia... Ismit kainalosauvoina ovat joskus sellaisia, että ihminen, kainalosauvojen käyttäjä, luopuu omasta päätösvallastaan ja ajattelustaan kokonaan, antautuu osaksi konetta, järjestelmää: stalinismi, fasismi...

Jo alussa esitetyssä maailmankuvaa koskevassa käsityksessä todetaan, että maailmankuva ohjaa ajatteluamme ja toimintaamme. Jo määritelmässä huomautetaan, että maailmankuva toimii tietyllä tavalla. Jos haluamme tehdä tarkempaa empiiristä tarkastelua, huomaamme tietenkin eroja yhden ja toisen maailmankuvan välillä; joudumme myöntämään, että ne toimivat eri tavoilla. Tämän havainnon ei välttämättä tarvitse heti, välittömästi ja varomattomasti johtaa hierarkisointiin.

Kritiikin ei tarvitse olla tuomitsemista, arvoarvostelman esittämistä; se voi olla arvoarvostelman lykkäämistä tai peruuttamista. Arvoarvostelma esitetään valmiin kategorian näkökulmasta, mutta kritiikki on – ainakin toisinaan – sen tutkimista, miten tuo kategoria pantiin alulle (minulla on mielessäni esim. Adorno). Silloin kritiikki on toisella tavalla uhmaava ja haastava teko.

Se olisi myös elämistä ilman kainalosauvoja.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti