keskiviikko 25. syyskuuta 2019

Kairos, uusi alku

Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 2.10 ja Fuengirolassa 3.10. 


Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00. Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22 
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Carihuela Chica, Rafaelin aukio.

Joku haluaa sanoa jotain. Kaiken lörpöttelyn keskellä hän haluaa sanoa jotain merkityksellistä, ehkä kriittistä. Sanominen vaatii paljon. On rohkaistava itseään, mutta myös katsottava ympärille, pysyttävä valppaana. Meidän on kiinnittettävä huomiota johonkin, etsittävä ja löydettävä tilaisuus uuteen alkuun. Meidän on tajuttava kairos, joka merkitsi hetkeä, tilaisuutta.

Kreikkalaiset käyttivät sanaa kairos puhuessaan ”oikeasta hetkestä”; se oli tekninen termi, jota käytettiin yhtä lailla lääketieteessä kuin eettisessä keskustelussa. Lääkärin pitää keksiä ja tajuta, mikä on oikea hetki toimia. Kairos oli myöhemmin kristityille ”Jumalan aika”, saapumisen aika.

Oikean hetken tajuaminen, sen tunteminen, voi tuoda mieleen ”tilaisuuteen tarttumisen”, ts. opportunismin. Kyse ei ole kuitenkaan mukautumisesta olosuhteisiin, jotta voi saavuttaa tarkoitusperän. Lääkäri tai eettinen toimija eivät ajattele omaa etuaan niin kuin esimerkiksi poliittinen opportunisti.

Voimme kuvitella myös, että oikea hetki, tilaisuus, on jotenkin onnellinen hetki. Joku jonka haluat viedä tanssiin, hymyilee sinulle tanssilattian toiselta puolelta. Kreikkalaiset liittivät usein sanaan kriisin, ei aina niin odotettavaan ja toivottavaan tilanteeseen, sillä kriisi, taitekohta ja muutos, saattaa olla vaarallinen.  Taudin käänne voi olla huonompaan suuntaan.

Kairos – oikea hetki, tilaisuus – ei ole tilanne, vaan jotain tilanteessa. Toisella tavalla sanottuna tilanteella on kairos. Se on nähtävä, jos tahtoo sanoa jotain merkityksellistä. Kuvitelkaamme, että maassa on vaihtunut hallitus. Tilanne ei ole aina kovin erilainen kuin viimeksi. Joskus on silti haistettavissa, että ministereiden mentaliteetti on erilainen. Silloin jollakin, jolla on sanottavaa, on tilaisuus. Kuvitelkaamme hoitaja tai lääkäri, joka haluaisi tuoda esiin puutteita vanhustenhoidossa, muttei tule kuulluksi, tulee ehkä erotetuksi. Vanhus putoaa sängystä eikä kukaan nosta häntä ylös. Tapaus vuotaa julkisuuteen, syntyy keskustelu. Hoitajalle tulee tilaisuus puhua, sillä nyt ihmiset kuuntelevat, ainakin vähän paremmin. Niin kauan kunnes kohu muuttuu Kohuksi.

Kairos on mahdollisuus uuteen alkuun, lörpöttelyn katkeamiseen. Lörpöttely jatkuu, tauti kääntyy huonompaan suuntaan, mutta hetken ajan hetki on tilaisuus.

Esitän kaksi kysymystä:

1.Miksi tilanteissa on niin vähän tilaisuuksia?

2.Mikä estää näkemästä tilaisuuksia?

Martin Heideggerin Olemisessa ja ajassa käytetään käsitettä, joka voisi olla työkalu, jos joku käyttäisi: lörpöttely. Tärkeää on, että puhe jatkuu, ei se mistä puhutaan. Se etenee juoruillen ja jälkipuheita pidellen. Pertti Julkunen kirjoittaa artikkelissa Das Man ja Diana-vainaa:  Nyt on lupa itkeä: ”Lörpöttely on ratkaisevinaan ja ymmärtävinään jotain sellaista, jota se ei itse asiassa käsittele. Lörpöttelylle ominainen otaksuttu ymmärrys estää Heideggerin mukaan jokaisen uuden kysymyksen esittämisen ja kaikenlaisen ajatuksenvaihdon.”

Meillä on siis kysymykset, meillä on jopa välineitä. Maailma ei lopu tähän, mutta siitä tulee hankala, jopa kiusallinen.  




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti