Georg Christoph Lichtenberg
Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä
pasifarm@yahoo.es
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Tämä aiheena 27.marraskuuta:
Elämäntaito merkitsi Georg Christoph Lichtenbergille (1742-1799) hänen
omien sanojensa mukaan kykyä tehdä jokaisesta hetkestä hyvä – tehdä siitä niin
hyvä kuin mahdollista riippumatta kohtalon oikuista, siitä tapahtuuko sinulle
jotain hyvää tai huonoa.
Näkemys ei vaikuta
erityisen syvälliseltä. Se on silti huomionarvoinen. Lichtenberg ei tavoittele
kuuta tai taivasta, täydellistä onnellisuuden tilaa eikä kiinnitä tavoitetta
siihen mitä meille tapahtuu, ulkoiseen tilanteeseen. Tavoite ei liity siihen,
mitä yleensä sanomme onneksi tai onnellisuudeksi – siihen että tunnemme itsemme
onnellisiksi tai siihen että asiamme ovat hyvin.
Erityisen
huomionarvoista on se, että Lichtenberg tuntuu herättävän henkiin vanhan
ajatuksen elämäntaidosta, kreikkalaiset käyttivät nimitystä tekhne biou. Ajatus ei olisi ollut
mahdollinen, jos bios, elämä
olemassaolona, olemassaolon suuntana olisi vain elämä biologisella tasolla.
Bios on elämä, joka voidaan
arvioida hyväksi tai huonoksi; käytettäessä tätä käsitettä viitataan siihen
mitä meille tapahtuu ja sitä mitä meille tapahtuu katsotaan tietystä
näkökulmasta. Sitä katsotaan kysyen, mitä tehdä sillä mitä meille tapahtuu.
Tämä merkitsee, että elämää voi sanoa hyväksi, vaikka kohtaisikin onnettoman
sattumuksen. Kyse on siitä, miten kohtaa nämä tapahtumat ja mitä niiden kanssa
tekee. Tästä seuraa, että se mitä me sanomme onnellisuuden puutteeksi –
asioiden luisuminen raiteiltaan tai kärsimys – eivät merkitse, ettei elämä
olisi hyvä.
Epäilemättä on vaikea
tiivistää Lichtenbergin näkemyksiä. Hän ei esittänyt niitä systemaattisessa
muodossa. Lichtenberg kirjoitti vain fragmentteja ja hän kirjoitti niitä
vuosikymmenien ajan. Havaintoja ja
arvauksia on silti mahdollista tehdä. Lichtenberg katsoi hyvän elämän, elämäntaidon ja
ymmärryksen kysymystä dietetiikan näkökulmasta. Dietetiikka merkitsi hänelle
muutakin kuin ruokavaliooppia – se koski myös henkisten asioiden
”ruokavaliota”. Lichtenbergin mukaan ymmärryksen lisäämiseksi on huomion
kiinnittäminen todellisiin ja konkreettisiin asioihin. Lukenut mies suhtautui
aika skeptisesti lukemiseen; hän piti parempana havainnointia, näkemistä. Kun
näkee paljon, se tekee ihmisistä ”viisaita, sosiaalisia ja hyödyllisiä”.
Hyvä elämä oli
kreikkalaisille hyveiden kultivointia. On mahdollista väittää, että Lichtenberg
ei ollut kaukana tästä ajatuksesta, vaikka hyveet olivat muita. Lichtenbergin
kolmannessa muodossa kirjoitettu omakuva on yksi siteeratuimmista
fragmenteista. Lichtenberg sanoo siinä, että vaikka hän monesti unohtaa joviaalisuuden ja keveyden,
hän kunnioittaa näitä ominaisuuksia niinä, jotka ovat eniten antanut
nautinnollisia hetkiä elämässä.
Vaikka Lichtenbergin
muotoilu omasta elämäntaidon ideastaan ei sisällä ajatusta tai kysymystä siitä,
mitä sen kanssa tehdään mitä meille tapahtuu, hänen omat sanansa toisaalla
viittaavat tällaisen ajatuksen läsnäoloon. Muotoilu on hyvin epäkreikkalainen.
Lichtenberg puhuu luulosairaudesta kykynä uutta siitä mitä meille tapahtuu
suuri määrä myrkkyä omaan käyttöön.
Opimme Lichtenbergin
esimerkin kautta, että myös uudella ajalla on yritetty elvyttää elämäntaitoa.
Opimme myös, että velvollisuusmoraalin ja synnintunnon painolastista huolimatta
kysymyksen voi esittää yksilöllisellä tasolla, hyvän ja pahan kivitaulun selän
takana.
Kaikkein tärkeintä on,
että Lichtenberg saa meidät kysymään, voisimmeko uudestaan nostaan esiin tämän
kysymyksen, tehdä siitä oman kysymyksemme...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti