Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä
pasifarm@yahoo.es
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Tämä aiheena 11.marraskuuta ja 13.marraskuuta:
Luultavasti nykyisten
tiedemiesten halu käsitellä kysymystä vapaasta tahdosta – heidän valmiutensa
kumota idea vapaasta tahdosta – on kiinnittynyt teologiseen ja moraaliseen kysymykseen.
Tieteilijöiden perusväite on, että aivot tekevät päätöksen ennen kuin
tiedostamme sen. Vapaa tahto, tietoinen päätös, näyttää harhalta.
Kysymyksenasettelu on kiinni teologiassa ja oletuksissa tietoisuudesta.
Onko kysymystä pakko
lähestyä näin? Onko välttämätöntä liittää tahto kysymykseen tietoisuudesta,
määritellä tahto tietoisuuden kautta? Gaston Bachelard yritti jotain muuta. Hän
liitti sen mielikuvitukseen, ei tietoisuuteen. Bachelard kirjoittaa teoksessaan
L’air et les songes (1934):
”Mielikuvitus ja Tahto ovat saman syvän voiman kaksi aspektia. Se joka pystyy
kuvittelemaan, pystyy tahtomaan. Mielikuvitukseen joka elähdyttää tahtoamme
kytkeytyy tahto kuvitella, tahto elää se minkä on kuvitellut.”
Mielikuvitus ja tahto
eivät vain liity yhteen; ne melkein samastuvat. Mielikuvituksen rooli on paljon
keskeisempi kuin yleensä filosofiassa tai psykologiassa. Mielikuvitus on
uudistava, luova voima. Sillä on erityinen ja vahva eettinen merkitys. Se muuttaa oneirisen energian moraaliseksi
energiaksi.
Jos ja kun tahdon
liittää mielikuvitukseen, kysymys on toisenlainen. Kun tahdosta ja sen
toiminnasta puhutaan tietoisuuden toimintana, puhutaan kontrollista; ihmisen
ajatellaan kontrolloivan toimiaan ja tekojaan. Tahto ymmärrettynä
mielikuvitukseen liittyväksi näyttää, että kyse on enemmän luomisesta, maailman
muokkaamisesta.
Joku voi yllättyä,
mutta Bachelardin hahmottelema mielikuvitus on luovempaa ja siihen liittyvä
tahto vähemmän abstraktia kuin monilla filosofeilla, esimerkiksi Schopenhauerilla.
Tahto tulee esiin lihaksen (tai älyn tai mielikuvituksen) ponnistuksessa materian
kanssa.
Bachelardin
kuvaamalla tahdolla – joka melkein samastuu mielikuvitukseen – on suuri
eettinen merkitys. Oma lisäykseni on tämä: Sillä on myös poliittinen merkitys.
Bachelardin hahmotteleman kuvan kautta saamme näkökulman siihen, mikä on tai
voisi olla tahdon rooli politiikassa. Me emme vain reagoi ulkoisiin
ärsykkeisiin, emme vain vastaa todellisuuden haasteisiin. Muokkaamme
todellisuutta, teemme tulevaisuutta. Tulevaisuus on jo läsnä; kuvittelemamme
kautta reagoimme tähän päivään, sen tapahtumiin, muutamme liikkeeksi ja teoiksi
päidemme päällä olevat kysymykset ja epäilyt.
Bachelardilla on hyvä
syy puhua hyvistä, halutuista, unista, vapauttavasta mielikuvituksesta. Hänelle
mielikuvitus on energisoivaa: oneirinen muuttuu moraaliseksi energiaksi. On
silti muistettava – varsinkin kun ajattelemme poliittista maailmaa: voimme
kuvitella hirveyksiä, kuolleita maisemia, joukkohautoja. Näilläkin kuvitelmilla
voi olla positiivinen merkitys. Tahdomme kävellä toiseen suuntaan, tehdä muuta
kuin sitä joka johtaa noihin maisemiin.
En sano, ettei
kysymystä voi liittää tietoisuuteen. Niin on faktisesti tehty. Siihen on
erityinen syy. On haluttu puhua ihmisen vastuullisuudesta tai jopa
syyntakeisuudesta. Kun liitämme tahdon mielikuvitukseen, kysymme jotain muuta.
Puhumme ihmisen luovuudesta. Tässäkin on mukana eettinen ja moraalifilosofinen
kysymys, mutta se on eri lajin kysymys. Tässä tähdätään muualle kuin
tuomioistuimeen tai viimeiselle tuomiolle. Tässä tähdätään onnellisuuteen,
hyvinvointiin, ihmisen mahdollisuuksiin...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti